حفظ محرمانگی اسناد و مدارک با بهره‌گیری از فناوری واقعیت افزوده
۰۵ تیر ۱۳۹۸ حفظ محرمانگی اسناد و مدارک با بهره‌گیری از فناوری واقعیت افزوده

به گواه اختراعات به ثبت رسیده از سوی اپل، این شرکت مشغول تحقیق‌و‌توسعه جدی در حوزه واقعیت افزوده «AR» بوده و توسعه یک سخت‌افزار واقعیت ترکیبی را در برنامه کاری خود قرار داده است. یکی از این پتنت‌های بسیار جالب و غیرمعمول اپل در حوزه «AR»، فضای کسب‌وکار و محیط داخلی شرکت‌ها را هدف قرار داده است. به کمک فناوری مذکور، از هدست‌های واقعیت افزوده می‌توان برای دسترسی به نسخه‌های اصلی اسناد محرمانه و بررسی آن‌ها استفاده نمود. مزیت عمده استفاده از این روش، عدم دسترسی و اطلاع سایرین از اسناد در دست بررسی بوده که سطح امنیتی بسیار بالایی را فراهم می‌نماید.

افشای اطلاعات محرمانه و اسرار تجاری در شرکت‌ها، یکی از معضلات اغلب کسب‌وکارهای امروزی بوده که ایده خلاقانه اپل، می‌تواند این چالش را تا حدود زیادی مرتفع نماید. سطوح امنیتی در شرکت‌های فناور، گاهاً اطلاعات محرمانه را در میان افراد خاصی قرار داده و ممکن است هر یک از این افراد خاص نیز، تنها به بخشی از این اطلاعات دسترسی داشته باشند و همین مسئله، رعایت اصول امنیتی از سوی کارمندان را می‌طلبد. بنا بر اسناد ثبت اختراع جدید اپل و ادعاهای بیست‌گانه آن ‌که در فوریه سال جاری میلادی به ثبت رسیده و به تازگی با شماره «US20190174088» انتشار یافته است، کاربر از طریق نگاه کردن به یک صفحه‌نمایش، اقدام به مرور اسناد مورد نظر نموده و با وجودی که محتویات مورد نظر از سوی وی رؤیت می‌گردد، ناظران بیرونی یک نسخه ساختگی را مشاهده می‌نمایند؛ به عبارت دیگر، صفحه‌نمایش فوق، تصویری از یک سند ساختگی را به افرادی غیر از کاربر اصلی نشان می‌دهد. جالب‌تر این‌که به صورتی مشابه، می‌توان از «برچسب‌های کلید مجازی» نیز استفاده نموده، تا حتی فهم آنچه از سوی کاربر تایپ می‌شود نیز، برای دیگران ممکن نباشد. کلیدهای این صفحه‌نمایش لمسی، برای افراد غیرمجاز (بدون هدست)، تار خواهد بود.

در مجموع، مفاهیم صفحه‌نمایش با دو محتوای واقعی و ساختگی و تار کردن صفحه‌کلید، باعث می‌شود تا دسترسی و استفاده از فایل‌های محرمانه در محیط‌های کاری، حتی در مجاورت همکاران و یا ارباب‌رجوع، ساده‌تر گردد. به نظر می‌رسد که این نوع از رازداری و حفاظت از اسرار محرمانه، برای شرکت‌های به شدت حساس به حریم خصوصی، مانند اپل، مفید باشد. برای مثال، اوایل سال جاری میلادی، «FBI» یکی از کارمندان اپل به نام «ژیژونگ چن» را متهم به عکس‌برداری از اسناد محرمانه موجود در یک لپ‌تاپ نمود که شامل یک طرح محرمانه از خودکار اپل بوده است.

گفتنی است، در ماه مارس سال جاری میلادی، اپل موفق به دریافت یک گواهی ثبت اختراع برای نمایش مجازی صفحه‌کلیدهای لمسی یا فیزیکی در هدست واقعیت افزوده شد که ایده مشاهده اسناد محرمانه را، می‌توان تعمیم همان ثبت اختراع دانست. به دنبال فناوری معرفی شده توسط اپل، حتی می‌توان به این ایده نیز فکر کرد که اسناد محرمانه را در بسترهای قفل‌دار دیجیتالی قرار داده که تنها از طریق ابزارهای «واقعیت مجازی / واقعیت افزوده»، قابل مشاهده باشند. این ایده، جایگزینی مطلوب برای انتشار کاغذی اسناد محرمانه و یا دسترسی گسترده به صورت دیجیتالی به شمار می‌آید.

لازم به ذکر است که یکی از حوزه‌هایی که به شدت مورد توجه شرکت‌های فناوری مانند اپل، گوگل، مایکروسافت، تسلا و حتی «پی‌پال» قرار گرفته، فناوری واقعیت افزوده است. جدای از سرگرمی و جاذبه‌های مرتبط با اوقات فراغت کاربران، تسهیل در تجارت دیجیتال، سرعت بخشیدن به فرآیندهای تولید خودرو و برقراری ارتباط بین مسافر و تاکسی‌های خودران، از دیگر کاربردهای این فناوری نوظهور محسوب شده که حالا کاربرد منحصربه‌فرد مشاهده اسناد محرمانه در حضور دیگران نیز، به آن‌ها اضافه شده است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day