رأی جدید قاضی جنجالی؛ مانعی بزرگ بر سر راه باج‌گیران پتنت
۲۵ خرداد ۱۳۹۸

رأی جدید قاضی جنجالی؛ مانعی بزرگ بر سر راه باج‌گیران پتنت

احتمالاً بسیاری از حقوقدانان و متخصصین حوزه پتنت، قاضی «ویلیام آلساپ» و پرونده حقوقی مشهور «گوگل» و «اوراکل» را به یاد می‌آورند. در این پرونده، وی یکی از معدود افراد منطقی بود که به جای چرخش در حواشی و توجه صرف به مسائل حقوقی، وقت خود را صرف درک مسائل فنی عمیق‌تر نمود. آلساپ در پرونده «اوبر» و «وایمو» نیز این رویه را ادامه داد و طی یک اقدام بسیار جالب، به هر دو شرکت دستور داد تا نحوه کار فناوری «Lidar» را برای او توضیح داده، تا بر اساس آن، بتواند تصمیمی صحیح و مبتنی بر واقعیات اتخاذ نماید. این قاضی مشهور و تا حدی متفاوت، وارد یک پرونده جدید شده که حاوی «دعوی یک باج‌گیر پتنت علیه شرکت‌های فناور» است؛ پرونده‌ای که می‌تواند نسخه‌ای بلندبالا برای مدک کسب‌وکار برخی از باج‌گیران پتنت به همراه داشته باشد.

شرکت یونیلاک «Uniloc»، به دلیل مدل کسب‌وکار خاص خود که مبتنی بر درآمدزایی از پتنت و بدون ورود به فعالیت‌های تحقیق و توسعه و یا بهره‌برداری از آن است، به عنوان یکی از ترول‌های مشهور شناخته می‌شود. این شرکت، در یکی از دعاوی خود که به سال ۲۰۱۷ میلادی باز می‌گردد، با یک چالش بزرگ مواجه شده که ممکن است سایر دعاوی و مسیر و مدل کسب‌و‌کارش را نیز با تغییراتی همراه نماید. در این سال، یونیلاک، اپل را به نقض یکی از پتنت‌هایش متهم نمود؛ اما اپل که بارها با باج‌گیران پتنت مختلف و از جمله همین یونیلاک درگیر شده بود، به جای تسلیم، به این شکایت اقدام متقابلی نشان داد. در واکنش به این شکایت، اپل مدعی شد که یونیلاک اصلاً حقوق این پتنت را به صورت واقعی در اختیار نداشته و به همین دلیل، نمی‌تواند اپل را تحت تعقیب قرار دهد.

نکته قابل توجه در این پرونده، اینجا است که یونیلاک  با بیان محرمانه بودن قرارداد اخذ مجوز بهره‌برداری از پتنت مذکور، از ارائه جزئیات بیشتر خودداری نموده و حاضر به اثبات اینکه حقوق واقعی پتنت را در اختیار خود دارد، نشده است. به نظر می‌رسد که شرایط پیش آمده در این پرونده، تا حدی مشابه با پرونده شکایت چند سال قبل «Righthaven» بوده که در آن، صاحب‌امتیاز واقعی پتنت، مالکیت خود را حفظ نموده و صرفاً با یک انتقال صوری، شرکت گیرنده حق امتیاز بهره‌برداری، تنها حق شکایت را خواهد داشت. البته از آنجاکه یونیلاک حاضر به افشای قراردادهای اخذ مجوز خود نشده است، این تنها یک حدس بوده و نمی‌توان به‌طور قطعی در مورد آن صحبت نمود.

نکته بسیار مهم در این پرونده که می‌تواند مدل‌های کسب‌وکار شرکت‌هایی مانند یونیلاک را به شدت تحت تأثیر قرار دهد، رأی قاضی آلساپ مبنی بر ملزم شدن یونیلاک به افشای اطلاعات این قراردادها است. به‌طور خلاصه، قاضی آلساپ اظهار داشته: «حق عمومی برای دانستن، بر هر گونه دغدغه‌ای که یونیلاک برای مخفی نمودن اطلاعات خود دارد، ارجحیت خواهد داشت». این رأی، به قدری مهم است که حتی یونیلاک سعی نموده تا قاضی پرونده را تغییر دهد.

گفتنی است که یونیلاک سابقه‌ای طولانی در ایفای نقش به عنوان یک باج‌گیر پتنت داشته و به عنوان یکی از گزینه‌های معروف و بعضاً خنده‌دار از دعاوی حقوقی مختلف، شناخته می‌شود. با وجود وجهه نامناسب ناشی از این قبیل فعالیت‌ها، به نظر می‌رسد که یونیلاک نه تنها در طول این سال‌ها از این دست اقدامات دست نکشیده است، بلکه همچنان اقدام به خرید پتنت‌های متعددی نموده که پتانسیل تحت تعقیب قرار دادن شرکت‌های بزرگ فناوری همچون اپل، گوگل و آمازون را نیز دارد. با این وجود، بایستی منتظر ماند و دید که آیا یونیلاک توان گریز از دست آلساپ را خواهد داشت یا خیر؟!

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

مخالفت اروپا با لغو موقت حقوق پتنت‌های واکسن کووید-۱۹
۳ خرداد ۱۴۰۰

مخالفت اروپا با لغو موقت حقوق پتنت‌های واکسن کووید-۱۹

در واکنش به تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر حمایت از لغو پتنت‌های مرتبط با واکسن کووید-۱۹، کمیسیون اروپا این اقدام را یک «ترفند رسانه‌ای» نامیده و با تأکید بر نقش کلیدی پتنت در افزایش نوآوری و سرمایه‌گذاری‌های تحقیق و توسعه‌ای، استفاده از مجوزهای اجباری را به‌عنوان راهکاری جایگزین پیشنهاد داده است.

دیالیز سیار با استفاده از کلیه مصنوعی یک کیلوگرمی
۴ خرداد ۱۴۰۰

دیالیز سیار با استفاده از کلیه مصنوعی یک کیلوگرمی

یک متخصص بیماری‌های کلیوی، موفق به طراحی و ساخت نوعی تجهیز پوشیدنی شده که می‌تواند به‌عنوان یک کلیه مصنوعی، فرآیند تکراری و ناخوشایند دیالیز در مراکز درمانی را به کلی حذف نماید. «ویکتور گورا»، استادیار دانشگاه «UCLA»، پس از دریافت گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، در تلاش است تا اواخر سال جاری میلادی، آزمایشات نهایی مرتبط با دستگاه جدید خود را آغاز نماید.

ولخرجی تسلا: خرید ۳ پتنت در ازای ۳ دلار!
۱ خرداد ۱۴۰۰

ولخرجی تسلا: خرید ۳ پتنت در ازای ۳ دلار!

تسلا در ادامه تلاش‌های خود برای توسعه باتری‌های خودروهای الکتریکی، تعدادی از پتنت‌های یک استارت‌آپ کوچک کانادایی را خریداری نموده است. نکته جالب در این مبادله دارایی‌های فکری، واگذاری پتنت‌های مذکور در ازای مبلغ ناچیز ۳ دلار است. البته شواهد حاکی از آن است که این معامله، بسیار گسترده‌تر بوده و احتمالاً «اسپرینگ‌پاور اینترنشنال» تحت تملک تسلا قرار گرفته است.

روند صعودی ثبت اختراع در حوزه مواد غذایی پروبیوتیک
۱۲ خرداد ۱۴۰۰

روند صعودی ثبت اختراع در حوزه مواد غذایی پروبیوتیک

تجزیه و تحلیل داده‌های ثبت اختراع، حاکی از آن است که طی یک دهه گذشته، تحقیقات در حوزه مواد غذایی و میکروب‌شناسی، از حوزه‌های مورد توجه شرکت‌های فناور و سیاست‌گذاران بسیاری از کشورها بوده است. شواهد حاکی از آن است که در یک دهه اخیر، روند کلی پتنت‌های این حوزه رو به افزایش بوده و بخش عمده این افزایش، به لطف مخترعین و فناوران چینی بوده است.

صدور مجوز باز، ابتکار جدید سیستم مالکیت فکری چین
۸ خرداد ۱۴۰۰

صدور مجوز باز، ابتکار جدید سیستم مالکیت فکری چین

بنا بر قانون جدید ثبت اختراع چین، صاحبان پتنت می‌توانند برای تسریع در فرآیند صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت، از طرح ابتکاری «صدور مجوز باز» استفاده نمایند. بر اساس این طرح، دارندگان پتنت در یک بیانیه کتبی اعلام می‌کنند که علاقه‌مندان به بهره‌برداری از فناوری پتنت شده، با مراجعه به دفتر مالکیت فکری چین و پرداخت هزینه‌های مشخص شده برای حق امتیاز، می‌توانند مجوز بهره‌برداری را دریافت نماید. این سیستم، با تسهیل گردش اطلاعات پتنت، به کاهش هزینه‌های معاملات، بهبود کارایی فرآیند صدور مجوز و نیز ارتقاء کیفیت بهره‌برداری از پتنت کمک می‌کند.

اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی و نمایش آن‌ها درون خودرو
۵ خرداد ۱۴۰۰

اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی و نمایش آن‌ها درون خودرو

خودروساز مشهور آمریکایی، در تلاش برای توسعه سیستم جدیدی است که با شناسایی و اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی، امکان به نمایش گذاشتن آن‌ها در داخل خودرو فراهم می‌کند. این نوآوری جدید فورد را می‌توان آخرین نمونه از تلاش شرکت‌های فناور برای ورود به حوزه‌های تبلیغات و استفاده از پتانسیل‌های قابل توجه این صنعت دانست. در این فناوری، با استفاده از یک دوربین، تصویری از بیلبورد گرفته شده و پس از شناسایی و تحلیل تصاویر توسط پردازنده، تبلیغات مرتبط درون خودرو به نمایش گذاشته می‌شود.