پافشاری اینتردیجیتال به صدور مجوز برای هوآوی با وجود تحریم‌های موجود علیه این شرکت
۲۷ خرداد ۱۳۹۸ پافشاری اینتردیجیتال به صدور مجوز برای هوآوی با وجود تحریم‌های موجود علیه این شرکت

علیرغم تهدیدهای دولت آمریکا مبنی بر تحریم فروش تراشه‌ها و نرم‌افزارهای آمریکایی به شرکت‌های چینی، شرکت اینتردیجیتال وایرلس «InterDigital Wireless»، امیدوار است که بتواند مجوز بهره‌برداری از فناوری انحصاری «5G» خود را، در اختیار هوآوی قرار دهد. همچنین به نظر می‌رسد که کوآلکام نیز، در این مسیر گام برداشته و احتمالاً موفق به انعقاد موافقت‌نامه صدور مجوز با شرکت‌های چینی گردد.

اخیراً دونالد ترامپ، با صدور یک فرمان اجرایی، محدودیت‌هایی را در زمینه فروش فناوری به شرکت‌های چینی و به‌طور خاص، هوآوی اعمال نمود. البته اخباری انتشار یافته که اجرای برخی مواد این محدودیت قانونی، برای مدتی متوقف شده و شرکت‌های آمریکایی می‌توانند به تعاملات خود در زمینه واگذاری فناوری ادامه دهند. در این میان، برخی از شرکت‌های فناور آمریکایی، از جمله «اینتردیجیتال» و «کوآلکام» که دارنده ثبت اختراعات کلیدی در حوزه فناوری‌های بی‌سیم، مانند شبکه‌های «5G» هستند، به شدت تحت تأثیر این قانون قرار گرفته‌اند. در همین راستا، اینتردیجیتال که منبع اصلی درآمدش توسعه فناوری‌های بی‌سیم و اعطای مجوز بهره‌برداری از پتنت است، اعلام داشته که محدودیتی برای این شرکت وجود نداشته و می‌تواند در حوزه فناوری «5G»، تلاش‌های خود را برای انعقاد یک قرارداد جدید با هوآوی ادامه دهد.

اینتردیجیتال، در خصوص رویکرد خود نسبت به این مسئله، اظهار داشته که با توجه به افشای کامل صورت گرفته در پتنت‌ها، فناوری مورد نظر محرمانه محسوب نشده و قابلیت معامله با شرکت هوآوی وجود خواهد داشت. «پاتریک ون‌د‌ویل»، سخنگوی اینتردیجیتال، در خصوص تمایل و عزم جدی این شرکت برای ورود به قرارداد با هوآوی می‌گوید: «اضافه کردن هوآوی به لیست شرکت‌های تحریمی، مانع از ورود اینتردیجیتال به یک قرارداد صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت با این شرکت نمی‌شود. پتنت‌های ما، فناوری‌هایی را پوشش می‌دهند که در دسترس عموم قرار داشته و از این رو، خارج از قلمرو قوانین کنترل صادرات آمریکا هستند.»

اگرچه کوآلکام تاکنون در این زمینه اظهارنظری نداشته، اما وکلا و حقوقدانان حوزه مالکیت فکری، معتقدند که وضعیت برای این شرکت مشهور نیز، احتمالاً مشابه با اینتردیجیتال خواهد بود. «اریک رابینسون»، از همکاران مؤسسه حقوقی «Dunlap Bennett & Ludwig» که پیش از این وکیل ثبت اختراع کوآلکام در چین بوده است، در این رابطه اظهار می‌دارد: «اگر شما به هوآوی حق بهره‌برداری از پتنت می‌دهید، در عمل به این معنا است که شما قصد ندارید آن‌ها را تحت تعقیب قانونی قرار دهید؛ با این وجود، شما هیچ اطلاعات محرمانه‌ای را انتقال نمی‌دهید.»

گفتنی است، هوآوی سومین تولیدکننده گوشی هوشمند در دنیا و همچنین یکی از ارائه‌دهندگان اصلی تجهیزات مخابراتی است و به همین دلیل، مشتری بزرگ شرکت‌های اینتردیجیتال و کوآلکام محسوب می‌شود. این شرکت، در سال‌های اخیر با چالش‌هایی در زمینه تعامل با فناوران آمریکایی مواجه بوده و از سوی دولت و نهادهای قضایی آمریکا، به سرقت فناوری‌های پیشرفته این کشور و نقض قوانین مالکیت فکری متهم شده است. پیش از این، اداره صنعت و امنیت بازرگانی آمریکا، دستورالعمل ممنوعیت صادراتی علیه شرکت چینی «ZTE» را صادر نمود و همین جریان، گریبان هوآوی را نیز گرفته است. حال نکته شایان ذکر اینجاست که بخش اعظمی از درآمد برخی از غول‌های آمریکایی نیز، در تعامل با همین شرکت‌ها تأمین می‌شود. به عنوان مثال، تقریباً ۱۴ درصد از درآمد ۵۳۳ میلیون دلاری اینتردیجیتال در سال ۲۰۱۷، مربوط به پرداخت‌های حق امتیاز هوآوی بوده است. کوآلکام نیز از سال ۲۰۱۴، یک توافقنامه صدور مجوز با این شرکت به امضاء رسانیده که انتظار دارد مطابق با مذاکرات صورت گرفته، ۴۵۰ میلیون دلار در سال جاری دریافت نماید.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.