آمادگی تمام وقت دستیار صوتی آمازون برای پردازش صدای کاربر
۲۸ خرداد ۱۳۹۸ آمادگی تمام وقت دستیار صوتی آمازون برای پردازش صدای کاربر

به کمک نوآوری جدید و بسیار جالب آمازون، دستگاه‌های آمازون اکو «Amazon Echo»، خیلی سریع‌تر از فرایندهای دستوری کنونی، توانایی پردازش و ضبط صدای کاربران را خواهند داشت. اختراع جدید آمازون که در ۲۴ ژانویه سال جاری میلادی در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده، به تازگی نیز با شماره «US20190156818» انتشار یافته است. به کمک فناوری معرفی شده در این پتنت، به دستگاه‌هایی که از الکسا پشتیبانی می‌نمایند، این امکان داده می‌شود تا چیزی که پیش از بیان یک واژه دستوری گفته می‌شود را نیز، ضبط نماید. این در حالی است که در حال حاضر، دستگاه‌های الکسا تنها در صورت شناسایی برخی کلمات خاص که با عنوان «Wake Word» شناخته می‌شوند، اقدام به ضبط صدا و ارسال آن به سرورهای آمازون می‌نمایند.

در صورتی که آمازون تصمیم به تجاری‌سازی این فناوری بگیرد، یک دستگاه با قابلیت پشتیبانی از الکسا، این قابلیت را خواهد داشت که با استفاده از حافظه داخلی دستگاه، به‌طور دائم آنچه شما می‌گویید را ثبت و حفظ نماید. مطابق با درخواست ثبت اختراع آمازون، وقتی یک «Wake Word» شناسایی شد، الکسا به عقب باز گشته، تا تعیین نماید که آیا دستوری پیش از آن آمده است یا خیر و از وقفه ایجاد شده در گفتار، برای شناسایی شروع دستور استفاده می‌کند. در این وضعیت، صدا برای پردازش کامل، به سرورهای آمازون ارسال می‌شود. این ایده، شبیه فناوری «Live Photo» اپل است که با فشار دکمه دوربین، ۱.۵ ثانیه قبل و بعد را ثبت می‌نماید. علاوه بر این، دستگاه را می‌توان طوری خصوصی‌سازی نمود که تنها در هر زمان، ۱۰  الی ۳۰ ثانیه را ذخیره نموده و از ثبت صدای بیش ‌از حد و ایجاد دغدغه‌های حریم خصوصی، جلوگیری نمود.

گفتنی است، این پتنت که تصدیقی بر بلندپروازی‌های آمازون برای گسترش توانمندی‌های فناوری تشخیص صدای خود بوده که یک چالش اساسی سیستم‌های فعلی را رفع می‌نماید. در حال حاضر، اگر «Wake Word» در انتها یا وسط جمله بیاید، دستگاه‌های هوشمند آمازون توانایی درک آن را نخواهند داشت؛ این در حالی است که با فناوری جدید آمازون، این محدودیت از بین خواهد رفت.

شایان ذکر است که آمازون اولین شرکتی است که مفهوم اسپیکر هوشمند را به دوستداران فناوری معرفی نمود. آمازون اکو و سایر محصولات مجهز به دستیار صوتی الکسا، با استفاده از صدا، دسترسی سریع برای پخش موزیک، کنترل خانه‌های هوشمند، دریافت اطلاعات و ... را فقط فراهم می‌نمایند. پاسخگویی به سؤالاتی که در طول روز به ذهنتان می‌رسد و حوصله جستجوی آن‌ها را ندارید، فقط قسمت کوچکی از امکانات بی‌نظیر این دستیار هوشمند است. در طی سال‌های اخیر، به موازات تلاش‌های اپل، مایکروسافت و گوگل، آمازون نیز توسعه قابلیت‌های دستیار صوتی خود را، به صورت جدی دنبال نموده است. افزایش امنیت الکسا، تشخیص بیماری و حالات احساسی کاربر از طریق الکسا و تلاش برای توسعه فناوری ضبط مکالمات، تنها نمونه‌ای از اقدامات آمازون در این زمینه است. با این وجود، بایستی به این نکته از زبان سخنگوی آمازون اشاره نمود که: «ثبت اختراع، اساساً بازتاب‌کننده وضعیت فعلی محصولات و خدمات، یا وضعیت آن‌ها در آینده نزدیک نیست». این نقل قول، تأییدی بر این مهم است که کلیه فناوری‌های پتنت شده، لزوماً به تجاری‌سازی نهایی نرسیده و ممکن است اهداف مختلفی از جمله جلوگیری از فعالیت‌های رقبا یا واگذاری مجوزهای بهره‌برداری را دنبال نمایند و یا ممکن است در ادامه توسعه فناوری، مشکلاتی به وجود آمده که به صورت مانعی برای تجاری‌سازی این فناوری در آیند.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day