حفاظت گسترده از فناوری انحصاری جلوگیری از تخریب تیرهای برق در حین آتش‌سوزی
۲۹ خرداد ۱۳۹۸ حفاظت گسترده از فناوری انحصاری جلوگیری از تخریب تیرهای برق در حین آتش‌سوزی

شرکت «RS Technologies»، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع جدیدی از سوی دفتر مالکیت فکری استرالیا شده که مربوط به یک فناوری حفاظت از تیرهای برق نسبت به آتش‌سوزی است. این فناوری انحصاری که با عنوان فایرشیلد «Fire ShieldTM» نام‌گذاری شده است، از تیر برق‌های چوبی، در برابر اثرات زیان‌بار آتش محافظت نموده و افزایش انعطاف‌پذیری و قابلیت اعتماد شبکه سراسری برق را به همراه خواهد داشت.

پتنت مذکور که در ۲۹ می سال ۲۰۱۵ میلادی در دفتر مالکیت فکری استرالیا به ثبت رسیده است، پس از چهار سال، در ۲۳ می سال جاری میلادی، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراعی به شماره «AU2015271602» گردید. با توجه به ارزش بالای این فناوری پتنت شده، شرکت «RS» به دنبال حفاظت گسترده از فناوری انحصاری خود در مناطق جغرافیایی مختلف بوده که از آن جمله، می‌توان به آمریکا و کانادا اشاره نمود. نکته شایان ذکر در خصوص این فناوری، اقدام «RS» برای ثبت موقت اختراع در آمریکا در دوم ژوئن سال ۲۰۱۴ میلادی بوده که درست چند روز پیش از اتمام بازه زمانی یک ساله اعتبار آن، اقدام به ثبت اختراع در «PCT» و هر سه کشور استرالیا، آمریکا و کانادا می‌نماید. با وجود ثبت هم‌زمان در هر سه کشور، استرالیا اولین کشوری است که نسبت به اعطای گواهی ثبت اختراع در خصوص این پرونده اقدام نموده است.

فایر شیلد با استفاده از روش و مواد کامپوزیتی مشابه با تیربرق‌های تمام کامپوزیتی تولید شده که جایزه‌های متعددی را نصیب «RS» نموده است. این فناوری، از تیرهای چوبی در برابر آتش‌سوزی‌های متوسط تا شدید محافظت می‌نماید. با توجه به دمای بسیار زیاد حاصل از آتش‌سوزی، در صورتی که تیرهای چوبی به خوبی محافظت نشوند، تخریب کامل آن‌ها محتمل خواهد بود. به عنوان مثال، در آتش‌سوزی‌های مناطق جنگلی که به سرعت پیش می‌روند، تیرهای برق در مسیر آتش عموماً به مدت ۶۰ تا ۹۰ ثانیه در معرض شعله قرار گرفته و دمای آن‌ها به بالاتر از ۱۰۰۰ درجه سلسیوس می‌رسد. علاوه بر این، تیر برق‌های چوبی، به آسانی مشتعل شده و پس از عبور آتش، به سوختن ادامه می‌دهند که این امر، اختلال در تأمین برق را به همراه خواهد داشت. فایر شیلد، همچون یک سپر محافظتی کارآمد عمل می‌کند. چه یک تیر برق چوبی و چه یک تیر برق کامپوزیتی، فایر شیلد یک مانع قدرتمند در مواجهه با آتش بوده که امکان جداسازی و تعویض قسمت‌های آسیب‌دیده را خواهد داشت.

لازم به ذکر است که هزینه‌های خرید و به‌کارگیری فایر شیلد در یک شبکه برق‌رسانی، با محافظت از ساختار تیر برق در برابر شکست در طول حوادث آتش‌سوزی جبران می‌شود. هزینه‌های مالی تیرهای چوبی سوخته و شکسته شده، قابل‌توجه بوده که اغلب به دلیل کمبود منابع کوتاه‌مدت و ماهیت عملیات واکنش اضطراری، شامل هزینه‌های شدید مصالح و نیروی کار است. امنیت عمومی، خستگی نیروی کار، هزینه‌های اضافه‌کار و چالش‌ها و هزینه‌های لجستیکی، دیگر عواملی هستند که باید در نظر گرفته شده و بر اساس آن‌ها، بهترین روش برای تقویت شبکه‌های برق در برابر اثرات آتش‌سوزی و طوفان را اتخاذ نمود.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.