نشست سالانه «IP5» با رویکرد ویژه نسبت به فناوری‌های نوظهور
۰۹ تیر ۱۳۹۸ نشست سالانه «IP5» با رویکرد ویژه نسبت به فناوری‌های نوظهور

پنج دفتر بزرگ ثبت اختراع جهان، تصمیم به راه‌اندازی یک تیم کاری مشترک در زمینه فناوری‌های نوظهور و به‌طور خاص، هوش مصنوعی دارند. این تصمیم که در آخرین نشست سالانه «IP5»، در مورخ ۱۳ ژوئن سال جاری میلادی اتخاذ شده است، هدف پاسخگویی مناسب به روند پیشرفت‌های فناورانه در جهان را دنبال می‌نماید. «IP5»، متشکل از پنج دفتر بزرگ مالکیت فکری جهان، شامل آمریکا (USPTO)، چین (CNIPA)، کره جنوبی (KIPO)، ژاپن (JPO) و اتحادیه اروپا (EPO) بوده که روی هم رفته، بالغ بر ۸۵ درصد از درخواست‌های ثبت اختراع جهان را به خود اختصاص می‌دهند. این دفاتر، به منظور افزایش همکاری‌ها و هماهنگی در فرآیند ثبت، انتشار و ارزیابی پتنت‌ها، اقدام به راه‌اندازی مجمعی تحت عنوان «The Five IP Office» نموده‌اند.

نشست سالانه «IP5»، به میزبانی کره جنوبی و به ریاست «پارک ونجو»، از اعضای عالی‌رتبه «KIPO» برگزار گردید. در این جلسه، «آنتونیو کامپینوس» (مدیر «EPO»)، «نائوکو موناکاتا» (از اعضای عالی‌رتبه «JPO»)، «شن جانگیو» (از اعضای ارشد «CNIPA») و آندره ایانکو (مدیر ارشد «USPTO»)، به‌عنوان نماینده نهادهای پنج‌گانه مذکور، حضور داشتند. همچنین در این نشست، «فرانسیس گری»، مدیرکل سازمان جهانی مالکیت فکری نیز، به‌عنوان ناظر جلسه حضور داشت.

در حاشیه نشست مذکور، سران «IP5» با بحث و تبادل‌نظر در خصوص پروژه‌ها و ابتکارات اخیر صورت گرفته در این مجموعه، از جمله طبقه‌بندی فناوری‌های نوظهور، بهبود مستمر سرویس جهانی «Global Dossier»، به اشتراک‌گذاری پیشرفت‌های صورت گرفته و هماهنگ‌سازی فرآیندهای ثبت اختراع، بر این نکته تأکید داشتند که به منظور دستیابی به کارایی بیشتر، ساختار «IP5» از طریق یک چهارچوب همکاری مشترک، قابل بهبود است. (سرویس «Global Dossier»، امکان استفاده از خدماتی امن، رایگان و یکپارچه در خصوص پرونده‌های سابق و ارزیابی‌های صورت گرفته را فراهم می‌آورد. بر این اساس، اطلاعات همه درخواست‌هایی که در قالب یک پتنت فامیلی در دفاتر عضو ارائه شده است، قابل رؤیت بوده و می‌تواند برای تبادل اطلاعات ثبت اختراع میان دفاتر و ارزیابان، مسیر همواری در راستای هماهنگی‌های فنی فراهم می‌نماید).

لازم به ذکر است که تا بدین جا، نتایج اقدامات صورت گرفته توسط «IP5»، حاکی از آن است که هماهنگ‌سازی فرایندهای ثبت اختراع، مزایای قابل‌توجهی را برای کاربران به همراه داشته است. در همین راستا، لازم است تا موضوعات جدید هماهنگ‌سازی و اقدامات آتی مرتبط با آن‌ها نیز، در ابتدا با دیدگاه‌های «IP5» مطابقت یافته و از این طریق، آغاز گردد. در ادامه این برنامه‌های هماهنگ‌سازی توسط دفاتر مذکور، در حاشیه نشست اینچئون نیز، علاوه بر توافق بر راه‌اندازی یک کمیته مشترک در خصوص فناوری‌های نوظهور، سه پروژه مرتبط با هماهنگ‌سازی ثبت اختراعات نیز کلید خورده که حول موضوعات «اختراع واحد»، «استناد به دانش پیشین» و «شرح و کفایت افشاء» می‌باشند. این پروژه‌های جدید، مضاف بر افزایش کارایی رویه‌های فعلی، می‌تواند کاهش فشار بر متقاضیان ثبت اختراع را نیز به همراه داشته باشد. آنتونیو کامپینوس، در خصوص لزوم همکاری‌های بیشتر دفاتر اظهار می‌دارد: «همکاری با سایر شرکای IP5، یک فاکتور کلیدی برای ایجاد یک سیستم مالکیت فکری جهانی و کارآمد بوده که به توسعه رویکردهایی هماهنگ در سرتاسر جهان، کمک می‌نماید. در واقع، همکاری‌های ما در IP5، یک داستان موفقیت است و ما در حال ورود به فاز تازه‌ای از این همکاری‌ها هستیم.»

گفتنی است که در حاشیه نشست سالانه «IP5» و طی یک جلسه جداگانه، سران دفاتر ثبت اختراع، با نمایندگان صنایع نیز دیدار نمودند. در این جلسه، پیشرفت‌های اخیر در مورد مسائل مالکیت فکری، به‌ویژه در حوزه فناوری‌های نوظهوری مانند هوش مصنوعی، به بحث و تبادل‌نظر گذاشته شد و نمایندگان صنایع، حمایت خود را از تلاش‌های مشترک دفاتر ثبت اختراع برای پاسخگویی بهتر به تحولات فناورانه جهانی، ابراز نمودند. لازم به ذکر است که نشست بعدی «IP5»، در سال ۲۰۲۰ و به میزبانی دفتر ملی مالکیت فکری چین برگزار خواهد شد. 

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day