واکنش ضربتی هوآوی به تحریم‌های آمریکا
۱۰ تیر ۱۳۹۸ واکنش ضربتی هوآوی به تحریم‌های آمریکا

 شرکت هوآوی در ازای واگذاری مجوز بهره‌برداری از فناوری‌های پتنت شده خود به شرکت وریزون «Verizon Communications»، خواستار مبلغی در حدود یک میلیارد دلار شده است. این درخواست، حاکی از تغییرات بالقوه و اساسی در استراتژی این غول فناوری چینی در ارتباط با فعالیت‌های خود در بازار آمریکا است.

تقاضای یک میلیارد دلاری هوآوی، در اوایل فوریه سال جاری میلادی و در ازای مجوز بهره‌برداری ۲۳۰ پتنت، به وریزون اعلام شده است. بنا بر گزارش اخیر «وال‌استریت ژورنال» که این خبر را برای نخستین بار عمومی نمود، هوآوی معتقد است که برخی از پتنت‌های این شرکت، از سوی وریزون نقض شده که البته به دلایل تجاری، تاکنون اقدامی علیه این شرکت صورت نداده و منتظر جبران خسارات مانده است.

نکته جالب توجه در زمینه مبلغ درخواستی از شرکت آمریکایی، تحریم‌های اعمال شده از سوی دولت آمریکا علیه هوآوی بوده که به نظر می‌رسد اقدام هوآوی نیز، واکنشی به این محدودیت‌ها است. با توجه به سبد پتنت قدرتمند هوآوی (بیش از ۵۶۴۹۲ پتنت) و نیاز به برخی از این پتنت‌ها از سوی فعالان صنعت مخابرات و ارتباطات، کنار گذاشتن هوآوی از سوی شرکت‌های آمریکایی، عملاً غیرممکن خواهد بود. بر این اساس، تصمیم به تحریم هوآوی، می‌تواند تبعات فراوانی برای صنایع ارتباطی آمریکا و شرکت‌های فعال در آن داشته باشد. البته «ریچ یانگ»، سخنگوی «وریزون»، تلویحاً هرگونه ارتباط مذاکرات این شرکت با هوآوی در خصوص تحریم‌ها را رد نموده است. با این حال، وی در سخنانی اظهار داشته: «این مسائل، بزرگ‌تر از شرکتی مانند وریزون است و با توجه به گستره زمینه‌های ژئوپلیتیک، هر موضوعی که به هوآوی مرتبط شود، پیامدهایی را برای کل صنعت ما به دنبال خواهد داشت.»

گفتنی است، امروزه صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت، به‌ویژه در صنایع پیچیده‌ای مانند مخابرات، بسیار رایج و گریزناپذیر است. با پیشرفت‌های صورت گرفته و یکپارچگی صدها فناوری در محصولی مانند گوشی هوشمند، توسعه محصولات و خدمات جدید بدون نگرانی از نقض پتنت، دشوار و دشوارتر شده است. در آمریکا، میلیون‌ها «US» پتنت وجود داشته که بسیاری از آن‌ها را باید به‌طور هم‌زمان در ساخت و عرضه یک محصول فناورانه بکار گرفت. بدیهی است، صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت، تنها راه پیشگیری از عواقب جبران‌ناپذیر نقض پتنت خواهد بود. اهمیت مسئله صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت، تا حدی است که شرکت‌هایی مانند نوکیا و کوآلکام، مدل کسب‌وکار خود را بر درآمدزایی از دارایی‌های فکری بنا نهاده‌اند. هوآوی نیز، با در اختیار داشتن برخی از پتنت‌های ضروری استاندارد، به‌ویژه در حوزه فناوری‌های نوین ارتباطی مانند «5G» (بالغ بر ۱۵ درصد از کل پتنت‌های این حوزه)، بسیاری از شرکت‌ها را وامدار خود نموده است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day