رشد فزاینده فعالیت‌های ثبت اختراع در حوزه بلاک‌چین
۱۱ تیر ۱۳۹۸ رشد فزاینده فعالیت‌های ثبت اختراع در حوزه بلاک‌چین

محافظت از نوآوری‌های صورت گرفته در حوزه بلاک‌چین، در صدر اولویت‌های شرکت‌های فناور مختلف، اعم از بانک‌ها و مؤسسات مالی، شبکه‌های اجتماعی، کسب‌وکارهای آنلاین و ... قرار گرفته است. بنا بر اخبار جدید منتشر شده که به گزارشی از انستیتوی مالکیت فکری سوئیس و شرکت حقوقی «Withers & Rogers» استناد دارد، تعداد درخواست‌های ثبت اختراع با موضوع فناوری بلاک‌چین، به‌طور قابل‌توجهی از شمار پرونده‌های ثبت اختراع در سایر حوزه‌های فناوری، پیشی گرفته است.

بنا بر این گزارش، از سال ۲۰۱۴ میلادی، تعداد درخواست‌های ثبت اختراع مرتبط با فناوری بلاک‌چین، به شدت افزایش یافته و بیشترین میزان آن، در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ مشاهده شده است؛ به‌طوری که طی این دو سال، در سرتاسر جهان، بالغ بر ۲۶۰۰ پتنت فامیلی در این حوزه به ثبت رسیده که حدود ۶۰ درصد از کل پتنت فامیلی‌های موجود در این حوزه را در بر می‌گیرد. به نظر می‌رسد که با توجه به روند موجود، طی ماه‌ها و سال‌های آتی نیز، برتری بلاک‌چین در مقایسه با سایر فناوری‌ها ادامه داشته و حتی فاصله تعداد پتنت‌ها، از حال حاضر هم بیشتر گردد.

بنا بر گزارش «Coin Telegraph»، از لحاظ جغرافیایی آمریکا با ۱۶۸۰ پرونده ثبت اختراع، پیشرو بوده و چین با ۱۵۹۰ درخواست، فاصله‌ای نزدیک با رقیب خود دارد. پس از این دو کشور، انگلیس با تنها ۲۷۰ درخواست و فاصله‌ای به نسبت زیاد، در رده سوم قرار گرفته است. البته خبرهای منتشر شده در این خصوص، با کمی تناقض روبرو است؛ به عنوان مثال، بنا بر خبر منتشر شده از سوی «IP Pro» و با استناد به گزارش مذکور، این آمار برای سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ میلادی، برای آمریکا ۱۷۵۰ و برای چین ۱۶۰۰ درخواست و برای انگلیس همان ۲۷۰ درخواست اعلام شده است. وجود تناقض‌های موجود، با توجه به در دسترس نبود لینک اصلی گزارش و حذف احتمالی آن توسط ارائه دهنده، قابل بررسی و رفع و رجوع نبوده و لذا این آمار، توسط کانون پتنت ایران قابل تأیید یا رد نمی‌باشند.

گفتنی است که در سطح شرکت‌های فناور، شرکت چینی «علی بابا» با ۲۶۲ پتنت در حوزه بلاک‌چین، خود را به‌عنوان یکی از پیشگامان این حوزه مطرح نموده است. «JD.com» نیز که از مجموعه‌های پیشرو در حوزه تجارت الکترونیک به حساب می‌آید، با بیش از ۲۰۰ درخواست، فعالیتی گسترده در توسعه و تکامل این فناوری و تجاری‌سازی کاربردهای مختلف آن داشته و حتی از منظر شاخص «قدرت جهانی پتنت در حوزه بلاک‌چین» نیز، در جایگاه نخست قرار گرفته و علی‌بابا در رده بعدی جای دارد. البته به موازات افزایش توجهات به فناوری بلاک‌چین و شدت گرفتن فعالیت‌های ثبت اختراع در این حوزه، فعالیت باج‌گیران پتنت نیز، افزایش قابل توجهی داشته است. همین عامل، موجب شده تا برخی از شرکت‌های فعال در این حوزه، به کنسرسیوم‌های «آنتی ترول» بپیوندند. در آخرین اقدام، شرکت‌های استارت‌آپی «CoinDesk» و «Peer Mountain» و «MarkNetwork» و «IBISA»، به شبکه «LOT Network» پیوسته‌اند که در سال ۲۰۱۴ میلادی، از سوی «گوگل»، «Red Hat» و «کنون» ایجاد شد. البته برخی از مشهورترین شرکت‌های فناور، مانند «فورد»، «مایکروسافت»، «علی‌بابا» و «جنرال موتورز» نیز، پیش از این به این شبکه پیوسته‌اند.   

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day