رقابت تنگاتنگ والمارت و آمازون در خصوص عرضه نسل جدید پهپادها
۱۵ تیر ۱۳۹۸

رقابت تنگاتنگ والمارت و آمازون در خصوص عرضه نسل جدید پهپادها

هواپیماهای بدون سرنشین یا پهپادها، یکی از حوزه‌هایی هستند که در طی سال‌های اخیر، به صورت خارق‌العاده‌ای مورد توجه شرکت‌های فناور مختلف قرار گرفته است. استفاده از این تجهیزات ارزشمند، محدود به صنایع دفاعی و نظامی نشده و در صنایع مختلفی مانند ارتباطات و همچنین خرده‌فروشی نیز، به عنوان یکی از زمینه‌های تخصصی، در صدر اولویت‌های تحقیقاتی قرار گرفته است. آمازون از شرکت‌هایی است که با هدف تحویل سریع، ارزان و با رضایتمندی بالای سفارشات، سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی در زمینه توسعه و تکامل پهپادها صورت داده و به نوعی سرآمد شرکت‌های فناور در حوزه نوآوری‌های پهپادی محسوب می‌شود. با این حال، به نظر می‌رسد که والمارت نیز به عنوان یک رقیب جدی برای آمازون، این عرصه را خالی نگذاشته و در راستای پشت سر گذاردن رقبای قدر خود، تلاش‌های شایان ذکری داشته است. هم آمازون و هم والمارت، از متقاضیان برتر ثبت اختراع در حوزه پهپاد در سال ۲۰۱۸ میلادی محسوب می‌شوند که در این رقابت تنگاتنگ، والمارت با ۵۶ درخواست، موفق به پیشی گرفتن از آمازون با ۵۴ درخواست شده است.

آمازون در ماه آوریل، اعلام داشت که به منظور کاهش زمان تحویل رایگان و سریع (تا یک روز) سفارشات به اعضای ویژه، یک سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیون دلاری انجام خواهد داد. سه هفته بعد، والمارت نیز سرویس تحویل رایگان مخصوص به خود را ارائه نمود که تنها در یک روز، سفارشات را به دست متقاضی می‌رساند. این امر، به خوبی رقابت بین دو غول خرده‌فروشی جهان را نشان می‌دهد. «مارک لور»، مدیر بخش تجارت الکترونیک والمارت، در آن زمان به خبرنگار آسوشیتدپرس گفت: «انتظارات مشتریان، رو به افزایش است و ما تلاش می‌کنیم تا از آن‌ها پیشی بگیریم». اگرچه این جمله کمی رؤیایی به نظر می‌رسد، اما پیشی گرفتن از انتظارات مشتریان، اصل مهمی است که بسیاری از شرکت‌های فناور بزرگ دنیا، آن را در سرلوحه امور خود قرار داده و همین مسئله، در دنیای به شدت رقابتی کنونی که سرعت ایجاد فناوری‌های جدید بسیار بالا است، می‌تواند تضمینی برای آینده این شرکت‌ها باشد.

گفتنی است که در ادامه بازی رقابتی این دو غول خورده فروشی و علاقه شدید آن‌ها به پهپادها، در ماه ژوئن سال جاری میلادی، آمازون فیلم یک پهپاد ویژه تحویل سفارشات را به نمایش گذاشت که بخشی از پروژه «Prime Air» این شرکت است. مطابق با این پروژه، آمازون قصد دارد تا با استفاده از پهپادها، تحویل بسته‌های کوچک را در عرض ۳۰ دقیقه امکان‌پذیر نماید.

بنا بر گزارش مؤسسه «BDO» که با موضوع بررسی و تحلیل هواپیماهای بدون سرنشین از منظر پتنت انتشار یافته است، در سال ۲۰۱۸ میلادی، تعداد درخواست‌های به ثبت رسیده در سازمان جهانی مالکیت فکری با موضوع پهپاد، برابر با ۹۴۸۵ مورد بوده است که در مقایسه با ۷۷۷۶ درخواست سال قبل، افزایشی ۳۴ درصدی را نشان می‌دهد. این افزایش، بیانگر تشدید رقابت‌ها میان توسعه‌دهندگان پهپادها و گسترده‌تر شدن حوزه‌های کاربرد و تجاری‌سازی این فناوری‌ها است. البته این نرخ رشد قابل توجه در سال‌های اخیر، با در نظر گرفتن ۱۷۲۱ درخواست در سال ۲۰۱۶، ۱۰۴۲ درخواست در سال ۲۰۱۵ و ۵۴۴ درخواست در سال ۲۰۱۴، بیشتر به چشم می‌آید. استفاده از نوعی پهپاد بادبادکی از سوی فیسبوک برای فراهم‌سازی و تقویت ارتباطات اینترنتی، کاربردهای فانتزی مانند پهپاد حمل فنجان قهوه، کاربردهای نظامی و پتنت‌های متعدد آمازون و والمارت برای توسعه پهپادهای حمل سفارشات، از مهم‌ترین حوزه‌های تجاری‌سازی این فناوری به شمار می‌آیند. گفتنی است، مطابق با گزارش «BDO»، در حالی که بسیاری از این پتنت‌ها از سوی مخترعین و شرکت‌های فناور چینی به ثبت رسیده‌اند، آمازون و والمارت با اختصاص بیشترین درخواست، پیشگامان توسعه پهپادها محسوب می‌شوند.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

مدرسه زمستانه کانون پتنت ایران
۸ بهمن ۱۳۹۸

مدرسه زمستانه کانون پتنت ایران

کانون پتنت ایران، در همکاری مشترک خود با انستیتو پاستور ایران، اقدام به برگزاری یک مدرسه زمستانه مالکیت فکری می‌نماید. این مدرسه زمستانه، با هدف آموزش در حوزه مالکیت فکری و به طور خاص پتنت، در مورخ سوم لغایت پنجم اسفندماه سال جاری برگزار می‌گردد. اهداف مورد نظر در این دوره سه روزه، آشنایی مخاطبین با مالکیت فکری با تأکید بر ثبت اختراع، آشنایی با مفاهیم ثبت اختراع برای کسانی که با این حوزه به صورت عملی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و همچنین آموزش فرایند ثبت اختراع در ایران می‌باشد.

کارگاه آموزشی
۲ بهمن ۱۳۹۸

کارگاه آموزشی "شکار فرصت‌های تجاری‌سازی به کمک پتنت" را از دست ندهید!

ثبت اختراع، ابزاری تجاری برای حفاظت از دارایی‌های فکری بوده و نباید به آن تنها به عنوان یک ابزار علمی اتکا نمود. در همین راستا، کانون پتنت با تأکید بر پتانسیل‌های شایان ذکر پتنت‌ها برای ایجاد درآمد، اقدام به برگزاری برخی کارگاه‌های ویژه نموده که یکی از این نمونه دوره‌ها، در تاریخ ۱۶ و ۱۷ بهمن‌ماه سال جاری، با عنوان «شکار فرصت‌های تجاری‌سازی به کمک پتنت» برگزار می‌گردد.

گزارش اولیه فعالیت‌های تحقیقاتی آموزشی دفتر ثبت اختراع اروپا با محوریت نوآوری و پتنت
۱۲ بهمن ۱۳۹۸

گزارش اولیه فعالیت‌های تحقیقاتی آموزشی دفتر ثبت اختراع اروپا با محوریت نوآوری و پتنت

دفتر ثبت اختراع اروپا، در راستای برنامه‌های تحقیقاتی آموزشی خود در خصوص نوآوری و پتنت، اقدام به انتشار نتایح اولیه نموده است. این نتایج که در قالب شش گزارش پژوهشی آماده گردیده، موضوعاتی همچون تأمین مالی نوآوری، انتقال دانش و فناوری، رهگیری اختراعات در بازار و روند رشد و توسعه فناوری برای مقابله با تغییرات آب و هوایی را هدف قرار داده است.

EPO
تلاش‌های «IP5» برای تدوین سیاست‌های مالکیت فکری در زمینه هوش مصنوعی
۷ بهمن ۱۳۹۸

تلاش‌های «IP5» برای تدوین سیاست‌های مالکیت فکری در زمینه هوش مصنوعی

پنج دفتر بزرگ مالکیت فکری، جلسه افتتاحیه کارگروه مشترک خود در زمینه فناوری‌های نوظهور و هوش مصنوعی را در برلین برگزار نمودند. هدف اصلی از تشکیل این کارگروه، شناسایی حوزه‌هایی بود که در بهبود فرآیندهای ثبت اختراع، می‌توانند بیشترین بهره را از هوش مصنوعی ببرند. علاوه بر این، به‌کارگیری الزامات ثبت اختراع در حوزه فناوری هوش مصنوعی و مدیریت پرونده‌های ثبت اختراع ایجاد شده توسط ماشین‌ها، از اهداف جانبی این کارگروه محسوب می‌شود.

EPO
شکل‌گیری یک همکاری فناورانه به منظور استفاده از هوش مصنوعی برای تولید داروهای جدید
۲۹ دی ۱۳۹۸

شکل‌گیری یک همکاری فناورانه به منظور استفاده از هوش مصنوعی برای تولید داروهای جدید

شرکت «اکسلجیا» که در زمینه تحقیق و توسعه مبتنی بر هوش مصنوعی برای ارائه داروهای جدید متمرکز است، به منظور توسعه و تجاری‌سازی داروهای مرتبط با بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های سرطانی، وارد یک همکاری فناورانه با غول داروسازی آلمانی، یعنی «بایر» شده است. بر این اساس، «اکسلجیا» در راستای انجام آزمایشات بالینی خود، واجد شرایط برای دریافت مبلغ ۲۰۴ میلیون پوند به عنوان پیش‌پرداخت و گرنت تحقیقاتی بوده و حتی پیش‌بینی شده که از محل فروش آتی محصولات نیز، حق امتیازی نصیب این شرکت گردد.

Insider
کاهش سروصدا و کنترل دما به کمک نسل جدید شیشه‌های خودرو
۶ بهمن ۱۳۹۸

کاهش سروصدا و کنترل دما به کمک نسل جدید شیشه‌های خودرو

تسلا موفق به تولید شیشه‌های جدیدی برای خودروهای خود شده است که علاوه بر کاهش محسوس سروصدای محیط، قادر به کنترل بهتر دما در داخل وسایط نقلیه نیز می‌باشد. این شیشه‌ها، دارای ساختار خاصی متشکل از سوراخ‌های ریز و عایق‌بندی شده هستند که کاهش سروصدا و تنظیم راحت‌تر درجه حرارت داخل خودرو را ممکن می‌نماید.

electrek