رقابت تنگاتنگ والمارت و آمازون در خصوص عرضه نسل جدید پهپادها
۱۵ تیر ۱۳۹۸ رقابت تنگاتنگ والمارت و آمازون در خصوص عرضه نسل جدید پهپادها

هواپیماهای بدون سرنشین یا پهپادها، یکی از حوزه‌هایی هستند که در طی سال‌های اخیر، به صورت خارق‌العاده‌ای مورد توجه شرکت‌های فناور مختلف قرار گرفته است. استفاده از این تجهیزات ارزشمند، محدود به صنایع دفاعی و نظامی نشده و در صنایع مختلفی مانند ارتباطات و همچنین خرده‌فروشی نیز، به عنوان یکی از زمینه‌های تخصصی، در صدر اولویت‌های تحقیقاتی قرار گرفته است. آمازون از شرکت‌هایی است که با هدف تحویل سریع، ارزان و با رضایتمندی بالای سفارشات، سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی در زمینه توسعه و تکامل پهپادها صورت داده و به نوعی سرآمد شرکت‌های فناور در حوزه نوآوری‌های پهپادی محسوب می‌شود. با این حال، به نظر می‌رسد که والمارت نیز به عنوان یک رقیب جدی برای آمازون، این عرصه را خالی نگذاشته و در راستای پشت سر گذاردن رقبای قدر خود، تلاش‌های شایان ذکری داشته است. هم آمازون و هم والمارت، از متقاضیان برتر ثبت اختراع در حوزه پهپاد در سال ۲۰۱۸ میلادی محسوب می‌شوند که در این رقابت تنگاتنگ، والمارت با ۵۶ درخواست، موفق به پیشی گرفتن از آمازون با ۵۴ درخواست شده است.

آمازون در ماه آوریل، اعلام داشت که به منظور کاهش زمان تحویل رایگان و سریع (تا یک روز) سفارشات به اعضای ویژه، یک سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیون دلاری انجام خواهد داد. سه هفته بعد، والمارت نیز سرویس تحویل رایگان مخصوص به خود را ارائه نمود که تنها در یک روز، سفارشات را به دست متقاضی می‌رساند. این امر، به خوبی رقابت بین دو غول خرده‌فروشی جهان را نشان می‌دهد. «مارک لور»، مدیر بخش تجارت الکترونیک والمارت، در آن زمان به خبرنگار آسوشیتدپرس گفت: «انتظارات مشتریان، رو به افزایش است و ما تلاش می‌کنیم تا از آن‌ها پیشی بگیریم». اگرچه این جمله کمی رؤیایی به نظر می‌رسد، اما پیشی گرفتن از انتظارات مشتریان، اصل مهمی است که بسیاری از شرکت‌های فناور بزرگ دنیا، آن را در سرلوحه امور خود قرار داده و همین مسئله، در دنیای به شدت رقابتی کنونی که سرعت ایجاد فناوری‌های جدید بسیار بالا است، می‌تواند تضمینی برای آینده این شرکت‌ها باشد.

گفتنی است که در ادامه بازی رقابتی این دو غول خورده فروشی و علاقه شدید آن‌ها به پهپادها، در ماه ژوئن سال جاری میلادی، آمازون فیلم یک پهپاد ویژه تحویل سفارشات را به نمایش گذاشت که بخشی از پروژه «Prime Air» این شرکت است. مطابق با این پروژه، آمازون قصد دارد تا با استفاده از پهپادها، تحویل بسته‌های کوچک را در عرض ۳۰ دقیقه امکان‌پذیر نماید.

بنا بر گزارش مؤسسه «BDO» که با موضوع بررسی و تحلیل هواپیماهای بدون سرنشین از منظر پتنت انتشار یافته است، در سال ۲۰۱۸ میلادی، تعداد درخواست‌های به ثبت رسیده در سازمان جهانی مالکیت فکری با موضوع پهپاد، برابر با ۹۴۸۵ مورد بوده است که در مقایسه با ۷۷۷۶ درخواست سال قبل، افزایشی ۳۴ درصدی را نشان می‌دهد. این افزایش، بیانگر تشدید رقابت‌ها میان توسعه‌دهندگان پهپادها و گسترده‌تر شدن حوزه‌های کاربرد و تجاری‌سازی این فناوری‌ها است. البته این نرخ رشد قابل توجه در سال‌های اخیر، با در نظر گرفتن ۱۷۲۱ درخواست در سال ۲۰۱۶، ۱۰۴۲ درخواست در سال ۲۰۱۵ و ۵۴۴ درخواست در سال ۲۰۱۴، بیشتر به چشم می‌آید. استفاده از نوعی پهپاد بادبادکی از سوی فیسبوک برای فراهم‌سازی و تقویت ارتباطات اینترنتی، کاربردهای فانتزی مانند پهپاد حمل فنجان قهوه، کاربردهای نظامی و پتنت‌های متعدد آمازون و والمارت برای توسعه پهپادهای حمل سفارشات، از مهم‌ترین حوزه‌های تجاری‌سازی این فناوری به شمار می‌آیند. گفتنی است، مطابق با گزارش «BDO»، در حالی که بسیاری از این پتنت‌ها از سوی مخترعین و شرکت‌های فناور چینی به ثبت رسیده‌اند، آمازون و والمارت با اختصاص بیشترین درخواست، پیشگامان توسعه پهپادها محسوب می‌شوند.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day