اخبار
رقابت تنگاتنگ والمارت و آمازون در خصوص عرضه نسل جدید پهپادها
۱۵ تیر ۱۳۹۸

رقابت تنگاتنگ والمارت و آمازون در خصوص عرضه نسل جدید پهپادها

هواپیماهای بدون سرنشین یا پهپادها، یکی از حوزه‌هایی هستند که در طی سال‌های اخیر، به صورت خارق‌العاده‌ای مورد توجه شرکت‌های فناور مختلف قرار گرفته است. استفاده از این تجهیزات ارزشمند، محدود به صنایع دفاعی و نظامی نشده و در صنایع مختلفی مانند ارتباطات و همچنین خرده‌فروشی نیز، به عنوان یکی از زمینه‌های تخصصی، در صدر اولویت‌های تحقیقاتی قرار گرفته است. آمازون از شرکت‌هایی است که با هدف تحویل سریع، ارزان و با رضایتمندی بالای سفارشات، سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی در زمینه توسعه و تکامل پهپادها صورت داده و به نوعی سرآمد شرکت‌های فناور در حوزه نوآوری‌های پهپادی محسوب می‌شود. با این حال، به نظر می‌رسد که والمارت نیز به عنوان یک رقیب جدی برای آمازون، این عرصه را خالی نگذاشته و در راستای پشت سر گذاردن رقبای قدر خود، تلاش‌های شایان ذکری داشته است. هم آمازون و هم والمارت، از متقاضیان برتر ثبت اختراع در حوزه پهپاد در سال ۲۰۱۸ میلادی محسوب می‌شوند که در این رقابت تنگاتنگ، والمارت با ۵۶ درخواست، موفق به پیشی گرفتن از آمازون با ۵۴ درخواست شده است.

آمازون در ماه آوریل، اعلام داشت که به منظور کاهش زمان تحویل رایگان و سریع (تا یک روز) سفارشات به اعضای ویژه، یک سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیون دلاری انجام خواهد داد. سه هفته بعد، والمارت نیز سرویس تحویل رایگان مخصوص به خود را ارائه نمود که تنها در یک روز، سفارشات را به دست متقاضی می‌رساند. این امر، به خوبی رقابت بین دو غول خرده‌فروشی جهان را نشان می‌دهد. «مارک لور»، مدیر بخش تجارت الکترونیک والمارت، در آن زمان به خبرنگار آسوشیتدپرس گفت: «انتظارات مشتریان، رو به افزایش است و ما تلاش می‌کنیم تا از آن‌ها پیشی بگیریم». اگرچه این جمله کمی رؤیایی به نظر می‌رسد، اما پیشی گرفتن از انتظارات مشتریان، اصل مهمی است که بسیاری از شرکت‌های فناور بزرگ دنیا، آن را در سرلوحه امور خود قرار داده و همین مسئله، در دنیای به شدت رقابتی کنونی که سرعت ایجاد فناوری‌های جدید بسیار بالا است، می‌تواند تضمینی برای آینده این شرکت‌ها باشد.

گفتنی است که در ادامه بازی رقابتی این دو غول خورده فروشی و علاقه شدید آن‌ها به پهپادها، در ماه ژوئن سال جاری میلادی، آمازون فیلم یک پهپاد ویژه تحویل سفارشات را به نمایش گذاشت که بخشی از پروژه «Prime Air» این شرکت است. مطابق با این پروژه، آمازون قصد دارد تا با استفاده از پهپادها، تحویل بسته‌های کوچک را در عرض ۳۰ دقیقه امکان‌پذیر نماید.

بنا بر گزارش مؤسسه «BDO» که با موضوع بررسی و تحلیل هواپیماهای بدون سرنشین از منظر پتنت انتشار یافته است، در سال ۲۰۱۸ میلادی، تعداد درخواست‌های به ثبت رسیده در سازمان جهانی مالکیت فکری با موضوع پهپاد، برابر با ۹۴۸۵ مورد بوده است که در مقایسه با ۷۷۷۶ درخواست سال قبل، افزایشی ۳۴ درصدی را نشان می‌دهد. این افزایش، بیانگر تشدید رقابت‌ها میان توسعه‌دهندگان پهپادها و گسترده‌تر شدن حوزه‌های کاربرد و تجاری‌سازی این فناوری‌ها است. البته این نرخ رشد قابل توجه در سال‌های اخیر، با در نظر گرفتن ۱۷۲۱ درخواست در سال ۲۰۱۶، ۱۰۴۲ درخواست در سال ۲۰۱۵ و ۵۴۴ درخواست در سال ۲۰۱۴، بیشتر به چشم می‌آید. استفاده از نوعی پهپاد بادبادکی از سوی فیسبوک برای فراهم‌سازی و تقویت ارتباطات اینترنتی، کاربردهای فانتزی مانند پهپاد حمل فنجان قهوه، کاربردهای نظامی و پتنت‌های متعدد آمازون و والمارت برای توسعه پهپادهای حمل سفارشات، از مهم‌ترین حوزه‌های تجاری‌سازی این فناوری به شمار می‌آیند. گفتنی است، مطابق با گزارش «BDO»، در حالی که بسیاری از این پتنت‌ها از سوی مخترعین و شرکت‌های فناور چینی به ثبت رسیده‌اند، آمازون و والمارت با اختصاص بیشترین درخواست، پیشگامان توسعه پهپادها محسوب می‌شوند.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)
پربازدید‌ترین‌ها
برگزاری دوره توانمندسازی دفاتر همکار؛ یادگیری رمز موفقیت مسئولین دفاتر همکار کانون پتنت ایران
۲۳ شهریور ۱۳۹۸ برگزاری دوره توانمندسازی دفاتر همکار؛ یادگیری رمز موفقیت مسئولین دفاتر همکار کانون پتنت ایران
آموزش مداوم مسئولین دفاتر همکار کانون پتنت ایران، همواره مد نظر این کانون بوده است. از این رو، دوره جدید توانمندسازی مسئولین دفاتر همکار، در روزهای ۲۴ و ۲۵ شهریورماه برگزار خواهد شد. در این دوره، تعداد ۲۸ دفتر از میان دفاتر همکار کانون، بر اساس اولویت زمانی و نیازسنجی آموزشی که طی پایش صورت گرفته توسط واحد ارتباط با دفاتر همکار انجام شده است، شرکت خواهند کرد.
گزارش برگزاری دوره دو روزه توانمندسازی دفاتر همکار کانون پتنت
۲۶ شهریور ۱۳۹۸ گزارش برگزاری دوره دو روزه توانمندسازی دفاتر همکار کانون پتنت
کانون پتنت ایران، در راستای سیاست ویژه حمایت از مخترعین در سراسر کشور، اقدام به برگزاری دوره جدیدی در خصوص توانمندسازی دفاتر همکار خود نموده است. در این دوره که در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه هفته جاری، مورخ ۲۴ و ۲۵ شهریورماه برگزار گردید، یک برنامه فشرده توانمندسازی، متشکل از آموزش ثبت اختراع، پرسش و پاسخ و شبکه‌سازی و تعامل میان دفاتر مختلف، اجرا و پیاده‌سازی شد.
اصلاح قانون ثبت اختراع آمریکا: تضمین حقوق دارندگان پتنت یا شروع دور جدید دعاوی حقوقی؟
۱۲ شهریور ۱۳۹۸ اصلاح قانون ثبت اختراع آمریکا: تضمین حقوق دارندگان پتنت یا شروع دور جدید دعاوی حقوقی؟
مهم‌ترین تغییر پیشنهاد شده در اصلاحیه جدید قانون ثبت اختراع آمریکا، تلاش برای حذف هرگونه استثنا در تعاریف و قوانینی را دنبال می‌کند که می‌تواند مبتنی بر نظر افراد و به‌ویژه قضات دادگاه‌های ثبت اختراع، تفسیر به نتایج مختلف و گاه متضاد گردد. این تغییرات، از یک طرف تقویت انسجام سیستم پتنت و اطمینان صاحبان امتیاز پتنت را به دنبال داشته و از طرفی، می‌تواند دعاوی حقوقی زیادی را به دنبال داشته باشد.
Lexology
شکست و جریمه‌ای بزرگ برای شرکت لوازم آرایشی لورآل
۴ شهریور ۱۳۹۸ شکست و جریمه‌ای بزرگ برای شرکت لوازم آرایشی لورآل
یک استارت‌آپ فعال در زمینه تولید محصولات زیبایی و تقویت مو، در مجادله حقوقی با شرکت مشهور «L’Oreal»، پیروز شده است. بنا بر رأی صادر شده در این پرونده بسیار پیچیده، مبلغی در حدود ۹۱.۳ میلیون دلار، بابت خسارات ناشی از نقض پتنت و سوءاستفاده از اسرار تجاری ذیل توافقنامه محرمانه بین دو شرکت، به شرکت «Olaplax» پرداخت خواهد شد.
Bloomberg
تغییرات کلیدی در قانون ثبت اختراع استرالیا
۳ شهریور ۱۳۹۸ تغییرات کلیدی در قانون ثبت اختراع استرالیا
پس از تهیه پیش‌نویس جدید تغییرات در قانون ثبت اختراع استرالیا و اخذ نظرات شرکت‌ها و متخصصین این حوزه، مجلس قانون‌گذاری این کشور اصلاحیه قوانین مالکیت فکری را به تصویب رسانید. شاید مهم‌ترین تغییر اعمال شده، نحوه استفاده از اختیارات دولتی برای بهره‌برداری از یک پتنت یا طراحی ثبت شده باشد. به واسطه این قانون، دولت برای مصالح جامعه، می‌تواند از یک اختراع ضروری، حتی در صورت عدم رضایت مالک آن، بهره‌برداری نماید.
Lexology
لنز واقعیت افزوده، جایگزینی برای تلفن‌های همراه هوشمند
۶ شهریور ۱۳۹۸ لنز واقعیت افزوده، جایگزینی برای تلفن‌های همراه هوشمند
پتنت جدید سامسونگ، نوعی لنز مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده را معرفی نموده که به کاربران کمک می‌کند تا با روشی مهیج و کارآمد، فرآیندهایی مانند خرید، کار، برقراری ارتباط با دیگران و ... را تجربه نمایند. لنزهای جدید، یک تجربه دائمی و یکپارچه از واقعیت افزوده را برای کاربر فراهم نموده و مشکل کلاسیک عدم زیبایی ظاهری در دستگاه‌های هوشمند شرکت‌های رقیب، مانند «Google Glass» را رفع می‌نماید.
Patently Mobile