معرفی برندگان جایزه مخترع برتر اروپا در سال ۲۰۱۹
۱۷ تیر ۱۳۹۸ معرفی برندگان جایزه مخترع برتر اروپا در سال ۲۰۱۹

دفتر ثبت اختراع اروپا «EPO»، اقدام به انتخاب و معرفی برندگان نهایی جایزه مخترع برتر اروپا در سال ۲۰۱۹ نمود. این جایزه که امسال ۱۴ سالگی خود را جشن می‌گیرد، به پاس مشارکت در پیشرفت‌های فناورانه و علمی، نقش اساسی در رشد اقتصادی و همچنین تأثیر به‌سزا بر زندگی روزمره بشر، به مخترعین و تیم‌های نوآور اعطا می‌گردد. جایزه سال جاری میلادی، به مخترعین برجسته‌ای از کشورهای اتریش، فرانسه، ژاپن، هلند و اسپانیا تعلق گرفت که در طی مراسمی در وین، به آن‌ها اهدا گردید. این مخترعین که دستاوردهای بزرگی در حوزه‌های «بازیافت پلاستیک»، «تشخیص سرطان»، «فناوری باتری قابل شارژ»، «ضد رسوب کشتی» و «تست DNA» داشتند، از سوی دفتر ثبت اختراع اروپا، شایسته دریافت جایزه مذکور شناخته شدند.

«آنتونیو کامپینوس»، مدیر دفتر ثبت اختراع اروپا، در خصوص جوایز اهدا شده اظهار داشت: «در جایزه مخترعین برتر امسال، تخیل، هوش و تخصص، به خوبی نمود یافته است. فینالیست‌ها و برندگان نهایی، مرزهای دانش را کنار زده و به قله‌های جدیدی در حوزه فعالیت خود دست یافته‌اند. داستان این مخترعین، نشان می‌دهد که محافظت از پتنت، تا چه حد می‌تواند نوآوری را به یک موفقیت بزرگ در بازار تقاضا بدل نماید. علاوه بر این، حقوق مالکیت فکری به‌عنوان سوخت کلیدی اقتصاد اروپا محسوب شده و صنایع مختلف، به صورت مستمر و فزاینده، از پتنت‌ها، نشان‌های تجاری و طراحی‌ها استفاده نموده و این ابزارها، نقش قابل‌ملاحظه‌ای در سود ناخالص داخلی، تجارت و اشتغال‌زایی در اروپا بر عهده دارند.»

برندگان جایزه مخترع برتر اروپا، به شرح زیر می‌باشند:

۱- بخش صنعت: «کلاس فیشتینگر» و «مانفرد هاکل» از اتریش، برای ایده بازیافت پلاستیک

در این فناوری، می‌توان انواع مختلف پلاستیک‌های پسماند را، به پالت‌های باکیفیتی برای محصولات جدید بدیل نمود. در حال حاضر، بیش از ۶۰۰۰ نمونه از این دستگاه‌ها در سرتاسر دنیا مشغول فعالیت بوده که در مجموع، سالیانه بالغ بر ۱۴.۵ میلیون تن پالت پلاستیکی تولید می‌کنند.

۲- بخش تحقیق: «جروم گالون» از فرانسه، برای «Immunoscore» (نوعی تست بیماری سرطان)

این ابزار تشخیصی منحصربه‌فرد، خطر بازگشت بیماری را در بیماران سرطانی ارزیابی می‌کند. با استفاده از این فناوری و به‌کارگیری تصاویر دیجیتالی نمونه‌های تومور و نرم‌افزارهای پیشرفته اندازه‌گیری واکنش ایمنی بدن، احتمال بازگشت بیماری با دقت قابل‌توجهی اندازه‌گیری می‌گردد. این اختراع ارزشمند، امروزه در کلینیک‌های سراسر دنیا در حال استفاده است.

۳- بخش کشورهای غیر عضو «EPO»: «اکیرا یوشینو» از ژاپن، برای ایده باتری لیتیوم یونی

این دانشمند ژاپنی، پدر باتری لیتیوم یونی محسوب شده و تغییر و تکامل باتری‌های فوق، به کمک تلاش‌های مستمر این محقق میسر شده است. باتری‌های قابل شارژ ابداعی وی، تقریباً 5 میلیارد گوشی تلفن، لپ‌تاپ و سایر دستگاه‌های الکتریکی را شارژ می‌کنند. جایزه مخترع برتر اروپا، برای چندین دهه تلاش یوشینو به منظور بهبود و توسعه باتری‌های لیتیوم یونی، به وی اعطا شده است.

۴- بخش شرکت‌های کوچک و متوسط: «ریک بروئر» از هلند، برای ایده روکش فیبری ضد رسوب دریایی

این اختراع خلاقانه، جایگزینی سازگار با محیط‌زیست برای رنگ‌های سمی در کشتی‌ها و سازه‌های دریایی بوده که می‌تواند مصرف سوخت را تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

۵- جایزه مردمی و دستاورد یک عمر تلاش: «مارگاریتا سالاس فالگوراس» از اسپانیا، برای ایده تکثیر «DNA»

این فناوری ژنتیک مولکولی، روشی سریع، ساده و مطمئن برای تکثیر «DNA» در مقیاس‌های بزرگ برای آزمایش ژنومی ارائه می‌کند. این اختراع نیز، هم‌اکنون به صورت گسترده در تومورشناسی، پزشک قانونی و باستان‌شناسی استفاده می‌شود.

گفتنی است، انتخاب مخترعین برتر در حوزه‌های پنج‌گانه «صنعت، تحقیقات، کشورهای غیرعضو EPO، شرکت‌های کوچک و متوسط و دستاورد یک عمر تلاش»، توسط یک هیئت کاملاً مستقل انجام گرفته است. همچنین، جایزه مردمی نیز، از طریق رأی‌گیری آنلاین با انتخاب عموم مردم و از میان ۱۵ فینالیست معرفی شده،  به خانم فالگوراس اعطا گردید.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day