حذف صفحات بارگذاری در نسل جدید پلی‌استیشن
۱۸ تیر ۱۳۹۸

حذف صفحات بارگذاری در نسل جدید پلی‌استیشن

به واسطه تبلیغات گسترده صورت گرفته، علاقه‌مندان به بازی‌های کامپیوتری، بی صبرانه در انتظار عرضه نسل جدید کنسول سونی، یعنی «PS5» هستند. هر روز اخبار جدیدی پیرامون آخرین تغییرات و پیشرفت‌های این دستگاه منتشر می‌شود که اکثر آن‌ها، مبتنی بر ثبت اختراعات صورت گرفته توسط سونی است. در یکی از آخرین ثبت اختراعات این شرکت، فناوری جدیدی معرفی شده که می‌تواند زمان بارگذاری را به‌طور کامل حذف نموده و به این وساطه، بازی بدون هیچ‌گونه وقفه‌ای ادامه خواهد یافت. این ویژگی منحصربه‌فرد، چالشی بس بزرگ را از پیش پای کاربران حرفه‌‌ای کنسول‌های بازی برداشته و امکان لذت از بازی بدون توقف و جلوگیری از مشاهده صفحه‌ای با محتویات «Loading...» را، فراهم می‌نماید.

با وجود اینکه سونی در صدد استفاده از درایوهای «SSD» در کنسول جدید خود بوده که بهبود سرعت دستگاه را به همراه دارد، اما به این مسئله کفایت نکرده و می‌خواهد تجربه بازی بدون هیچ توقفی را به کاربران هدیه نماید. بنا بر پتنت جدید این شرکت که اخیراً گواهی ثبت اختراعی به شماره «US10322347» به آن تخصیص داده است، امکان حذف زمان‌های بارگذاری در کنسول سونی فراهم شده و در نتیجه، بازی بدون هیچ‌گونه توقفی ادامه می‌یابد. به این منظور، سیستم و روشی جدید برای بارگذاری پویا و دینامیک نرم‌افزار بازی توسعه یافته که در آن، برای هر محیط خاص بازی، یک حد بارگذاری مرتبط شناسایی می‌شود. در ادامه، با نظارت بر وضعیت موجود، در صورتی که به هر دلیلی از حد بارگذاری تعیین شده عبور گردد، از یک حافظه جانبی استفاده شده، تا از توقف لحظه‌ای بازی نیز جلوگیری گردد.

توقف بازی در هنگام بارگذاری، یکی از مواردی است که از هیجان بازی کاسته و کاربر را تا حدی کلافه می‌کند. بدیهی است که تلاش برای ساده‌سازی فرآیند و حذف این توقفات ناخوشایند، می‌تواند رضایت کاربران «PS5» را به شدت افزایش دهد. گفتنی است، سونی در یک کنفرانس سرمایه‌گذاری که پیش از نمایشگاه «E3 2019» برگزار گردید، این ویژگی منحصربه‌فرد کنسول بازی خود را به نمایش گذاشت؛ در این خصوص، صحنه‌ای از بازی «اسپایدرمن» که بارگذاری آن در «PS4» در حدود هشت ثانیه طول می‌کشید، در «PS5» با اتلاف کمتر از یک ثانیه، اجرا می‌شد.

لازم به ذکر است که در کنار گمانه‌زنی‌های مختلف پیرامون تغییرات بزرگ و کوچک پلی‌استیشن ۵، به نظر می‌رسد که حذف کلی صفحات بارگذاری، تجربه بازی‌های کامپیوتری را به معنای واقعی تغییر می‌دهد. این ویژگی، در کنار سایر نوآوری‌های سونی، مانند دسته‌های بیومتریک بازی، استفاده از فناوری واقعیت مجازی و حل مشکل افراد عینکی در استفاده از هدست‌های بازی و همچنین، بسترسازی برای ورود تجارت دیجیتال به دنیای بازی‌های کامپیوتری، می‌تواند پیشگامی این شرکت ژاپنی را در صنعت بازی‌های کامپیوتری، تضمین نماید.

در خصوص پتنت جدید سونی که در ژوئن سال جاری میلادی گرنت شده است، این نکته حائز اهمیت بوده که اگرچه این درخواست ثبت اختراع، در سال ۲۰۱۲ میلادی به دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO» ارائه شده، اما پایگاه داده «Google Patent»، زمان پیش‌بینی شده برای پایان اعتبار این پتنت را، در سال ۲۰۲۵ میلادی اعلام نموده است. شایان ذکر است که این پتنت، در ادامه پتنت دیگری از سونی، به شماره «US9138648» ارائه شده که در سال ۲۰۰۴ میلادی، در «USPTO» به ثبت رسیده است. نکته دیگر حائز اهمیت در خصوص پتنت اخیر سونی، استناد ۳۵ پتنت دیگر به این پتنت بوده که نشان از اطلاعات ارزشمند موجود در آن دارد. لازم به ذکر است که نام شرکت‌های معروفی همچون «سگا»، «آتاری»، «هوندا»، «جنرال الکتریک»، «IBM» و «فیلیپس»، در میان شرکت‌های استناد کننده به این پتنت، دیده می‌شود.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

امضای تفاهم‌نامه همکاری کانون پتنت ایران و وزارت بهداشت
۱۹ مهر ۱۳۹۹

امضای تفاهم‌نامه همکاری کانون پتنت ایران و وزارت بهداشت

در راستای حمایت از دارایی‌های فکری فناوران حوزه سلامت و با عنایت به ظرفیت‌های موجود در کانون پتنت ایران، تفاهم‌نامه‌ای بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به امضا رسید.

نوآوری مخترع ۱۴ ساله ایرلندی برای کمک به کشاورزان
۱۴ مهر ۱۳۹۹

نوآوری مخترع ۱۴ ساله ایرلندی برای کمک به کشاورزان

یک نوجوان ایرلندی، با ایده هوشمندانه و جالب خود، موفق به دریافت جایزه «نوآور جوان»، گردیده است. «آلانا مک‌کیب» چهارده ساله، با اختراع دستگاه عبور ایمن از حصارهای الکتریکی در مزارع کشاورزی، کمک شایان ذکری به کشاورزان نموده تا تجربه وحشتناک لمس این حصارها را برای همیشه حذف نماید. استفاده از این وسیله ساده، به کاربران امکان می‌دهد تا بدون ترس از شوک الکتریکی حصارها، آن‌ها را به پایین فشار داده و از رویشان رد شوند.

برگزاری وبینار مقدمات نگارش پتنت ویژه کارشناسان پارک‌های علم و فناوری
۲۳ مهر ۱۳۹۹

برگزاری وبینار مقدمات نگارش پتنت ویژه کارشناسان پارک‌های علم و فناوری

در پی همکاری مشترک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و کانون پتنت ایران، در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه، مورخ سیزدهم و چهاردهم مهرماه سال جاری، وبینار آموزشی با عنوان «مقدمات نگارش پتنت»، با حضور بیش از ۳۰ نفر از کارشناسان پارک‌های علم و فناوری برگزار گردید. این کارگاه، با هدف آشنایی کارشناسان پارک‌های علم و فناوری، با ساختار ادعاها، نکات و چالش‌های مربوط به آن و موارد تأثیرگذار بر نگارش اصولی یک متن اختراع برگزار گردید.

برگزاری وبینار آشنایی با پتنت و شرایط احراز آن در دانشگاه تهران
۱۳ مهر ۱۳۹۹

برگزاری وبینار آشنایی با پتنت و شرایط احراز آن در دانشگاه تهران

به همت انجمن علمی مهندسی شیمی دانشگاه تهران و همکاری کانون پتنت ایران، در روز سه‌شنبه مورخ هشتم مهرماه سال جاری، وبیناری با عنوان «آشنایی با پتنت و شرایط احراز آن»، با حضور بیش از ۹۰ نفر از اعضای هیئت‌علمی، کارشناسان و دانشجویان برگزار گردید. در این کارگاه که با توجه به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به‌صورت آنلاین و غیرحضوری برگزار گردید، مقدماتی در خصوص مالکیت فکری، ضرورت نیاز به ثبت اختراع و اهمیت آن برای محققین و فناوران و شرایط و الزامات لازم برای اخذ یک گواهی ثبت اختراع شرح داده شد.

استفاده از هوش مصنوعی برای جستجوی تصاویر پتنت‌های طراحی
۲۳ مهر ۱۳۹۹

استفاده از هوش مصنوعی برای جستجوی تصاویر پتنت‌های طراحی

از آنجا که ارزیابان پتنت‌های طراحی، زمان محدودی برای جستجو در دریایی از دانش پیشین موجود دارند، دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، درصدد استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای تسهیل این کار است. این نهاد پیشرو در حوزه مالکیت فکری، به دنبال یک درخواست عمومی برای دریافت پیشنهادها، این پرسش را مطرح نموده که آیا هوش مصنوعی آن‌قدر بالغ شده که بتواند جستجوی تصاویر مرتبط با پرونده‌های ثبت اختراع را انجام دهد؟

ایده‌های عجیب و غریب ایرباس برای نسل جدید هواپیماها
۱۲ مهر ۱۳۹۹

ایده‌های عجیب و غریب ایرباس برای نسل جدید هواپیماها

در میان هزاران ایده نوآورانه شرکت‌های فناور مشهور، برخی از آن‌ها به دلیل نگاه متفاوت به مسائل، ایده‌های بسیار دور از ذهن و یا راه‌حل‌هایی بسیار خلاقانه، توجهات را بیش از پیش به خود معطوف می‌کنند. ایده پیراشکی یا دونات پرنده که صندلی‌ها به حالت دایره‌ای در وسط هواپیما قرار گرفته‌اند و یا هواپیمای دو طبقه که قابلیت تغییر سریع کاربری به مسافربری و باربری دارد، در زمره همین ایده‌ها است که توسط ایرباس، غول صنعت هوانوردی ارائه شده است.