به واسطه تبلیغات گسترده صورت گرفته، علاقهمندان به بازیهای کامپیوتری، بی صبرانه در انتظار عرضه نسل جدید کنسول سونی، یعنی «PS5» هستند. هر روز اخبار جدیدی پیرامون آخرین تغییرات و پیشرفتهای این دستگاه منتشر میشود که اکثر آنها، مبتنی بر ثبت اختراعات صورت گرفته توسط سونی است. در یکی از آخرین ثبت اختراعات این شرکت، فناوری جدیدی معرفی شده که میتواند زمان بارگذاری را بهطور کامل حذف نموده و به این وساطه، بازی بدون هیچگونه وقفهای ادامه خواهد یافت. این ویژگی منحصربهفرد، چالشی بس بزرگ را از پیش پای کاربران حرفهای کنسولهای بازی برداشته و امکان لذت از بازی بدون توقف و جلوگیری از مشاهده صفحهای با محتویات «Loading...» را، فراهم مینماید.
با وجود اینکه سونی در صدد استفاده از درایوهای «SSD» در کنسول جدید خود بوده که بهبود سرعت دستگاه را به همراه دارد، اما به این مسئله کفایت نکرده و میخواهد تجربه بازی بدون هیچ توقفی را به کاربران هدیه نماید. بنا بر پتنت جدید این شرکت که اخیراً گواهی ثبت اختراعی به شماره «US10322347» به آن تخصیص داده است، امکان حذف زمانهای بارگذاری در کنسول سونی فراهم شده و در نتیجه، بازی بدون هیچگونه توقفی ادامه مییابد. به این منظور، سیستم و روشی جدید برای بارگذاری پویا و دینامیک نرمافزار بازی توسعه یافته که در آن، برای هر محیط خاص بازی، یک حد بارگذاری مرتبط شناسایی میشود. در ادامه، با نظارت بر وضعیت موجود، در صورتی که به هر دلیلی از حد بارگذاری تعیین شده عبور گردد، از یک حافظه جانبی استفاده شده، تا از توقف لحظهای بازی نیز جلوگیری گردد.
توقف بازی در هنگام بارگذاری، یکی از مواردی است که از هیجان بازی کاسته و کاربر را تا حدی کلافه میکند. بدیهی است که تلاش برای سادهسازی فرآیند و حذف این توقفات ناخوشایند، میتواند رضایت کاربران «PS5» را به شدت افزایش دهد. گفتنی است، سونی در یک کنفرانس سرمایهگذاری که پیش از نمایشگاه «E3 2019» برگزار گردید، این ویژگی منحصربهفرد کنسول بازی خود را به نمایش گذاشت؛ در این خصوص، صحنهای از بازی «اسپایدرمن» که بارگذاری آن در «PS4» در حدود هشت ثانیه طول میکشید، در «PS5» با اتلاف کمتر از یک ثانیه، اجرا میشد.
لازم به ذکر است که در کنار گمانهزنیهای مختلف پیرامون تغییرات بزرگ و کوچک پلیاستیشن ۵، به نظر میرسد که حذف کلی صفحات بارگذاری، تجربه بازیهای کامپیوتری را به معنای واقعی تغییر میدهد. این ویژگی، در کنار سایر نوآوریهای سونی، مانند دستههای بیومتریک بازی، استفاده از فناوری واقعیت مجازی و حل مشکل افراد عینکی در استفاده از هدستهای بازی و همچنین، بسترسازی برای ورود تجارت دیجیتال به دنیای بازیهای کامپیوتری، میتواند پیشگامی این شرکت ژاپنی را در صنعت بازیهای کامپیوتری، تضمین نماید.
در خصوص پتنت جدید سونی که در ژوئن سال جاری میلادی گرنت شده است، این نکته حائز اهمیت بوده که اگرچه این درخواست ثبت اختراع، در سال ۲۰۱۲ میلادی به دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO» ارائه شده، اما پایگاه داده «Google Patent»، زمان پیشبینی شده برای پایان اعتبار این پتنت را، در سال ۲۰۲۵ میلادی اعلام نموده است. شایان ذکر است که این پتنت، در ادامه پتنت دیگری از سونی، به شماره «US9138648» ارائه شده که در سال ۲۰۰۴ میلادی، در «USPTO» به ثبت رسیده است. نکته دیگر حائز اهمیت در خصوص پتنت اخیر سونی، استناد ۳۵ پتنت دیگر به این پتنت بوده که نشان از اطلاعات ارزشمند موجود در آن دارد. لازم به ذکر است که نام شرکتهای معروفی همچون «سگا»، «آتاری»، «هوندا»، «جنرال الکتریک»، «IBM» و «فیلیپس»، در میان شرکتهای استناد کننده به این پتنت، دیده میشود.