همکاری فناورانه یک استارت‌آپ دفاعی با نیروی هوایی آمریکا
۱۹ تیر ۱۳۹۸

همکاری فناورانه یک استارت‌آپ دفاعی با نیروی هوایی آمریکا

یک استارت‌آپ فعال در حوزه فناوری‌های دفاعی، موفق به عقد یک قرارداد مجوز بهره‌برداری از پتنت، با آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی آمریکا «AFRL RX» شده است. این استارت‌آپ محلی که بتل سایت «Battle Sight» نام دارد، عمدتاً بر روی فناوری‌های مبتنی بر اشعه مادون‌قرمز متمرکز بوده و موافقت‌نامه مذکور نیز، در راستای توسعه همین فناوری‌ها است.

بر اساس توافق مذکور، یک فناوری فسفر مادون‌قرمز «Infrared Phosphor»، به سبد دارایی‌های فکری بتل سایت افزوده شده که در راستای تجاری‌سازی محصولات جدید این شرکت، تأثیر به‌سزایی خواهد داشت. فسفرهای مادون‌قرمز، عملکردی مشابه با حروف موجود بر روی صفحه ساعت‌ها دارند که اشعه مادون‌قرمز را جذب و ساطع می‌نمایند. «نیک ریپلینگر»، مدیر بتل سایت، در خصوص توافق جدید با «AFRL RX»، اظهار می‌دارد: «از ادامه همکاری خود با دکتر لری برات و مجموعه AFRL، به شدت خرسندیم. AFRL، یک سازمان تحقیقاتی پیشرو بوده که ادامه این همکاری، یک برد تجاری بزرگ برای بتل سایت خواهد بود. فناوری جدید مورد توافق، ما را در توسعه محصولات مبتنی بر اشعه مادون قرمز، پشتیبانی نموده و در نتیجه، با فراهم نمودن امکان ارائه محصولاتی بهتر برای سربازان آمریکایی و ایجاد محیط عملیاتی امن‌تر برای آن‌ها، ما را یاری می‌نماید.»

شایان ذکر است که در سال گذشته میلادی، بتل سایت اولین محصول خود با عنوان «CrayTac» را عرضه نمود. این محصول، یک دستگاه علامت‌گذاری مبتنی بر اشعه مادون قرمز بود که مخترع اصلی فناوری آن، یکی از مهندسی ارشد «AFRL RX»، یعنی دکتر لری برات بود. بعد از توافق اولیه صورت گرفته بین دو نهاد، بتل سایت و دکتر برات، به منظور بهبود و توسعه این فناوری، با یکدیگر همکاری‌های تنگاتنگی را آغاز نمودند. چندی بعد نیز، خبر دیگری منتسب به این شرکت انتشار گردید که حاکی از ارائه یک محصول علامت‌گذاری دریایی بود. به نظر می‌رسد که توافق اخیر نیز، به دنبال همین همکاری‌های استراتژیک دو مجموعه بوده که توسعه فناوری‌های دفاعی و عرضه محصولات مرتبط را دنبال می‌نماید.

«رایان هلباخ»، مدیر بخش کارآفرینی «AFRL RX» نیز، با اشاره به نتایج خیره‌کننده همکاری با بتل سایت، در این خصوص افزود: «بتل سایت یک شریک کلیدی در تجاری‌سازی فناوری‌های نیروی هوایی بوده است. رشد این شرکت و همکاری با آن، نتایج کم‌نظیری را برای سربازان ما در پی خواهد داشت.»

لازم به ذکر است که بتل سایت، یک کسب‌وکار نوپای کوچک است که و تنها ۴ کارمند دارد. این شرکت، ارائه مجموعه‌ای از محصولات سیگنال‌دهی، علامت‌گذاری، برچسب‌زنی، ردیابی و موقعیت‌یابی را در سبد فعالیت‌های خود قرار داده که همگی مبتنی بر طیف‌های مرئی و مادون‌قرمز کار می‌کنند. ریپلینگر در خصوص حوزه تمرکز فعالیت‌های این شرکت می‌گوید: «بتل سایت، بر روی خانواده‌ای از محصولات مادون‌قرمز متمرکز بوده که توسعه آن‌ها، حمایت از سربازان، امدادگران و متخصصین مدیریت بحران در محیط‌های کم‌نور یا بدون نور را، به دنبال دارد.»

در دنیای فناورانه کنونی، عدم توجه به همکاری‌های فناورانه و استراتژیک، حرکت به سمت پرتگاه را برای شرکت‌های مختلف، چه بزرگ و فناور و چه استارت‌آپی و بسیار پرانرژی، به همراه خواهد داشت. دنیای کنونی، شرایط متفاوتی را پیش روی شرکت‌ها، محققین و فناوران مختلف قرار داده است. برای بسیاری از حوزه‌ها، از خلق یک فناوری گرفته تا توسعه آن، از تجاری‌سازی گرفته تا بازاریابی برای آن، شاید نیازمند توان و پتانسیلی باشد که هیچ شرکتی، حتی گوگل، سامسونگ، هوآوی و بسیاری دیگر از شرکت‌های نامی جهان نیز، آن را دارا نیستند. همین مسئله، شرکت‌ها را به یکدیگر نیازمند می‌سازد؛ گاهی مسئله با اخذ یک مجوز بهره‌برداری حل می‌گردد و گاهی برای توسعه فناوری، نیاز به ارتباطی تنگاتنگ میان دو شرکت وجود دارد. 

پربازدید‌ترین‌ها

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.

شارژ تلفن‌های هوشمند از طریق صداهای محیطی
۲۱ تیر ۱۴۰۰

شارژ تلفن‌های هوشمند از طریق صداهای محیطی

شیائومی در تلاش برای توسعه قابلیت نوآورانه‌ای برای شارژ گوشی‌های هوشمند است. این فناوری که به تازگی در دفتر مالکیت فکری چین به ثبت رسیده، از صدا برای شارژ دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌کند. به این منظور، دستگاهی برای جمع‌آوری صدا و ارتعاشات محیط تعبیه شده که آن‌ها را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. در ادامه، این لرزش مکانیکی به یک جریان الکتریکی تبدیل شده و شارژ شگفت‌انگیز تلفن‌های همراه و سایر دستگاه‌های الکترونیکی را ممکن می‌سازد.

استراتژی تهاجمی «LG» برای درآمدزایی از اختراعات حوزه ارتباطات بی‌سیم
۱۵ تیر ۱۴۰۰

استراتژی تهاجمی «LG» برای درآمدزایی از اختراعات حوزه ارتباطات بی‌سیم

شرکت کره‌ای «LG»، در حال آماده‌سازی و ثبت پرونده‌های حقوقی نقض پتنت علیه شرکت‌هایی است که بدون اخذ مجوزهای لازم، از پتنت‌های ضروری استاندارد این شرکت در حوزه ارتباطات بی‌سیم استفاده می‌کنند. تصمیم به این اقدام تهاجمی، در پی ضرر این شرکت در سال ۲۰۲۰ میلادی و برنامه‌ریزی برای خروج از کسب‌وکار تلفن‌های همراه هوشمند اتخاذ شده است.