کفش‌هایی با قابلیت کنترل فشارخون
۲۲ تیر ۱۳۹۸

کفش‌هایی با قابلیت کنترل فشارخون

نوآوری در صنعت پوشاک، تنها راهکاری است که تضمین موفقیت در این بازار چند میلیاردی دلاری را به همراه دارد. در همین راستا، برند مشهور آندر آرمور «Under Armour» که در زمینه تولید پوشاک و تجهیزات ورزشی فعالیت دارد، دستاوردی خیره‌کننده معرفی نموده که تحولی در بازار کفش‌های ورزشی به دنبال خواهد داشت. کفش‌های جدید، با ایفای نقش یک پزشک همراه برای ورزشکاران، فشار خون را در حین فرایندهای ورزشی اندازه‌گیری نموده و کنترل وضعیت آن‌ها را ممکن می‌سازد.

پتنت جدید آندر آرمور که به توصیف این کفش منحصربه‌فرد پرداخته، با در نظر گرفتن نوعی اتصال به دستگاهی مشابه «Fitbit»، امکان اندازه‌گیری فشار خون ورزشکار را فراهم می‌نماید. دستگاه‌های پوشیدنی «Fitbit» که مبتنی بر فناوری بی‌سیم می‌باشند، بسته به نوع و مدل آن‌ها، قابلیت اندازه‌گیری تعداد قدم‌ها، ضربان قلب، کیفیت خواب و سایر پارامترهای قابل اندازه‌گیری در خصوص وضعیت کاربر را دارا بوده و به نظر می‌رسد که آندر آرمور با توجه به پتانسیل‌های موجود در این قبیل دستگاه‌ها، به دنبال ایجاد راهکارهایی جدید برای کنترل وضعیت ورزشکاران، خصوصاً در حین فعالیت‌های سنگین ورزشی است.

نکته جالب در خصوص فناوری منحصربه‌فرد ارائه شده در این کفش‌ها، این است که آندر آرمور به دریافت و ثبت اطلاعات اکتفا نکرده و در راستای بهبود شرایط ورزشکار، تصمیم‌گیری مبتنی بر اطلاعات به دست آمده را نیز مد نظر قرار داده است. به این منظور، پس از دریافت و ثبت اطلاعات فشار خون ورزشکار، بسته به داده‌های به دست آمده، تخت کفش به نحوی تنظیم شده تا جریان خون را در پای ورزشکار کنترل نماید. گفتنی است، درخواست ثبت اختراع مذکور که در ۱۹ جولای سال ۲۰۱۶ میلادی به دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO» ارائه شده بود، در ۲۵ ژوئن سال جاری میلادی، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراعی به شماره «US10327499» گردید.

نوآوری جدید آندر آرمور، با هدف قرار دادن ورزشکارانی که پس از فعالیت‌های دشوار و طاقت‌فرسای ورزشی، از گردش خون ضعیف در پاها رنج می‌برند، برای رفع ناراحتی‌های ناشی از این مشکل رایج اقدام نموده است. بررسی و رصد ثبت اختراعات آندور آرمور، حاکی از آن است که عزم این شرکت برای عرضه کفش‌هایی با قابلیت اندازه‌گیری فشار خون، بسیار جدی است. به موازات اختراع معرفی شده، این شرکت اقدام به ثبت اختراع دیگری نموده که بر روی موضوع مشابهی تمرکز داشته و با استفاده از بکارگیری یک شناساگر خاص در کفش‌ها، به دنبال اندازه‌گیری فشار خون ورزشکاران می‌باشد. کفش‌های هوشمند مذکور نیز، رهگیری داده‌های فشار خون ورزشکار و کمک به کنترل پمپاژ خون در پاها را دنبال نموده است.

لازم به ذکر است که آندر آرمور در سال ۱۹۹۶ میلادی، توسط کوین پلانک «Kevin Plank» (کاپیتان سابق تیم فوتبال دانشگاه مریلند) تأسیس شده است. وی کار خود را از زیرزمین منزل مادربزرگش و با پیشنهاد فروش پوشاک ضد تعریق به تیم‌های ورزشی آغاز نمود. در ادامه، آندر آرمور موفق به گسترش فعالیت‌های خود گردید و از سال ۲۰۰۶، به حوزه طراحی و تولید نیز کفش وارد شد. همچنین در سال ۲۰۱۴، این شرکت اقدام به تأمین لباس اسکیت‌بازان المپیک زمستانی نمود. شاید ثبت و انتشار پتنت‌های متعدد، نتواند تضمین‌کننده تجاری‌سازی نهایی کفش‌های آندر آرمور باشد، اما دلیلی آشکار برای عزم راسخ این شرکت، در توسعه و تجاری‌سازی پوشاک هوشمند به حساب می‌آید. رقابت فزاینده در صنعت پوشاک و تجهیزات ورزشی، منجر به ورود نوآوری‌های کلیدی بسیاری به این صنعت شده است که از آن میان، می‌توان به کفش‌های خودتمیزشونده نایک و یا کفش عجیب این شرکت که حاوی نوار نقاله‌هایی برای آسان‌تر شدن پوشیدن آن‌ها است، اشاره نمود. اگرچه بسیاری از این نوآوری‌های هوشمند، در روزهای اولیه خود قرار دارند، با این وجود به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک، صنعت پوشاک نیز دچار تغییرات شدیدی می‌گردد.

پربازدید‌ترین‌ها

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران
۵ تیر ۱۴۰۰

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران

تقویم تابستانه آکادمی کانون پتنت ایران، از ۱۰ رویداد آموزشی- ترویجی تشکیل شده که حوزه‌های مختلف مالکیت فکری و ثبت اختراع را در بر می‌گیرد. از نقاط قابل توجه تقویم تابستان، عناوین جدید «آناتومی پتنت» و «سینما مالکیت فکری» بوده که جذابیت ویژه‌ای ایجاد نموده‌اند.

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک
۹ تیر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه‌های برتر کشور، دعوت به همکاری به عمل می‌آورد.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.