کفش‌هایی با قابلیت کنترل فشارخون
۲۲ تیر ۱۳۹۸ کفش‌هایی با قابلیت کنترل فشارخون

نوآوری در صنعت پوشاک، تنها راهکاری است که تضمین موفقیت در این بازار چند میلیاردی دلاری را به همراه دارد. در همین راستا، برند مشهور آندر آرمور «Under Armour» که در زمینه تولید پوشاک و تجهیزات ورزشی فعالیت دارد، دستاوردی خیره‌کننده معرفی نموده که تحولی در بازار کفش‌های ورزشی به دنبال خواهد داشت. کفش‌های جدید، با ایفای نقش یک پزشک همراه برای ورزشکاران، فشار خون را در حین فرایندهای ورزشی اندازه‌گیری نموده و کنترل وضعیت آن‌ها را ممکن می‌سازد.

پتنت جدید آندر آرمور که به توصیف این کفش منحصربه‌فرد پرداخته، با در نظر گرفتن نوعی اتصال به دستگاهی مشابه «Fitbit»، امکان اندازه‌گیری فشار خون ورزشکار را فراهم می‌نماید. دستگاه‌های پوشیدنی «Fitbit» که مبتنی بر فناوری بی‌سیم می‌باشند، بسته به نوع و مدل آن‌ها، قابلیت اندازه‌گیری تعداد قدم‌ها، ضربان قلب، کیفیت خواب و سایر پارامترهای قابل اندازه‌گیری در خصوص وضعیت کاربر را دارا بوده و به نظر می‌رسد که آندر آرمور با توجه به پتانسیل‌های موجود در این قبیل دستگاه‌ها، به دنبال ایجاد راهکارهایی جدید برای کنترل وضعیت ورزشکاران، خصوصاً در حین فعالیت‌های سنگین ورزشی است.

نکته جالب در خصوص فناوری منحصربه‌فرد ارائه شده در این کفش‌ها، این است که آندر آرمور به دریافت و ثبت اطلاعات اکتفا نکرده و در راستای بهبود شرایط ورزشکار، تصمیم‌گیری مبتنی بر اطلاعات به دست آمده را نیز مد نظر قرار داده است. به این منظور، پس از دریافت و ثبت اطلاعات فشار خون ورزشکار، بسته به داده‌های به دست آمده، تخت کفش به نحوی تنظیم شده تا جریان خون را در پای ورزشکار کنترل نماید. گفتنی است، درخواست ثبت اختراع مذکور که در ۱۹ جولای سال ۲۰۱۶ میلادی به دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO» ارائه شده بود، در ۲۵ ژوئن سال جاری میلادی، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراعی به شماره «US10327499» گردید.

نوآوری جدید آندر آرمور، با هدف قرار دادن ورزشکارانی که پس از فعالیت‌های دشوار و طاقت‌فرسای ورزشی، از گردش خون ضعیف در پاها رنج می‌برند، برای رفع ناراحتی‌های ناشی از این مشکل رایج اقدام نموده است. بررسی و رصد ثبت اختراعات آندور آرمور، حاکی از آن است که عزم این شرکت برای عرضه کفش‌هایی با قابلیت اندازه‌گیری فشار خون، بسیار جدی است. به موازات اختراع معرفی شده، این شرکت اقدام به ثبت اختراع دیگری نموده که بر روی موضوع مشابهی تمرکز داشته و با استفاده از بکارگیری یک شناساگر خاص در کفش‌ها، به دنبال اندازه‌گیری فشار خون ورزشکاران می‌باشد. کفش‌های هوشمند مذکور نیز، رهگیری داده‌های فشار خون ورزشکار و کمک به کنترل پمپاژ خون در پاها را دنبال نموده است.

لازم به ذکر است که آندر آرمور در سال ۱۹۹۶ میلادی، توسط کوین پلانک «Kevin Plank» (کاپیتان سابق تیم فوتبال دانشگاه مریلند) تأسیس شده است. وی کار خود را از زیرزمین منزل مادربزرگش و با پیشنهاد فروش پوشاک ضد تعریق به تیم‌های ورزشی آغاز نمود. در ادامه، آندر آرمور موفق به گسترش فعالیت‌های خود گردید و از سال ۲۰۰۶، به حوزه طراحی و تولید نیز کفش وارد شد. همچنین در سال ۲۰۱۴، این شرکت اقدام به تأمین لباس اسکیت‌بازان المپیک زمستانی نمود. شاید ثبت و انتشار پتنت‌های متعدد، نتواند تضمین‌کننده تجاری‌سازی نهایی کفش‌های آندر آرمور باشد، اما دلیلی آشکار برای عزم راسخ این شرکت، در توسعه و تجاری‌سازی پوشاک هوشمند به حساب می‌آید. رقابت فزاینده در صنعت پوشاک و تجهیزات ورزشی، منجر به ورود نوآوری‌های کلیدی بسیاری به این صنعت شده است که از آن میان، می‌توان به کفش‌های خودتمیزشونده نایک و یا کفش عجیب این شرکت که حاوی نوار نقاله‌هایی برای آسان‌تر شدن پوشیدن آن‌ها است، اشاره نمود. اگرچه بسیاری از این نوآوری‌های هوشمند، در روزهای اولیه خود قرار دارند، با این وجود به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک، صنعت پوشاک نیز دچار تغییرات شدیدی می‌گردد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.