انتشار برنامه راهبردی دفتر ثبت اختراع اروپا
۲۳ تیر ۱۳۹۸ انتشار برنامه راهبردی دفتر ثبت اختراع اروپا

دفتر ثبت اختراع اروپا «EPO»، چشم‌اندازی بلندپروازانه برای بهبود نقش خود به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دفاتر مالکیت فکری جهان تعیین نموده است. بنا بر جدیدترین برنامه استراتژیک این نهاد که به تازگی تحت عنوان «Strategic Plan 2023» انتشار یافته است، این دفتر بر پنج هدف عمده متمرکز خواهد بود که می‌تواند عملکرد پایدار و مطلوب برای کلیه ذینفعان را تضمین نماید. این اهداف، عبارتند از: «مدیریت کارکنان و ایجاد یک سازمان مشارکتی و مبتنی بر دانش»، «مدرن‌سازی فناوری اطلاعات»، «ارائه خدمات با کیفیت»، «ایجاد یک شبکه ثبت اختراع اروپایی با تأثیر جهانی» و «پایداری محیطی و مالی طولانی‌مدت».

«آنتونیو کامپینوس»، مدیر ارشد «EPO»، پیرامون برنامه راهبردی جدید این سازمان اظهار می‌دارد: «این طرح راهبردی، یک چشم‌انداز آشکار برای آینده و چگونگی برنامه‌ریزی ما برای تحقق آن است. چیزی که اکنون داریم، نقشه راهی برای دستیابی به یک دفتر ثبت اختراع پایدار برای اروپا است که می‌تواند در حوزه در حال تغییر مالکیت فکری، موفق عمل نماید. ما قصد داریم تا سازمان پرشتاب‌تر و با انطباق‌پذیرتری داشته باشیم که می‌تواند با خدماتی بهبود یافته، از مخترعین در هر کجا حمایت نماید. اگرچه این طرح به نظر بلندپروازانه است، اما ما بر این باوریم که با تعهد و تخصص کادری که داریم، قابل حصول است.»

برنامه راهبردی ۲۰۲۳، به «EPO» کمک می‌کند تا بر چالش‌های پیچیده و نوظهور، شامل جهانی شدن اقتصاد، ظهور فعالان جدید در سیستم ثبت اختراع، انتظارات در حال تغییر ذی‌نفعان و تغییرات فناورانه بسیار سریع، فائق آید. این طرح، پنج زمینه اصلی را مورد توجه قرار می‌دهد:

  • ایجاد یک سازمان مشارکتی و مبتنی بر دانش: برنامه راهبردی ۲۰۲۳، به زمینه‌های متعددی توجه دارد که به کارکنان این دفتر کمک می‌کند تا ظرفیت حرفه‌ای کامل خود را نمایان ساخته و در شناسایی، به‌کارگیری و حفظ استعدادها، عملکردی فوق‌العاده داشته باشند.
  • ساده‌سازی و مدرن‌سازی سیستم‌های «IT»: این طرح، به دنبال یافتن شیوه‌هایی برای ساده‌سازی و مدرن‌سازی سیستم فناوری اطلاعات دفتر ثبت اختراع اروپا بوده و شامل یک ابزار مجزا برای حمایت از فرآیند اعطای گواهی ثبت اختراع الکترونیک و سرمایه‌گذاری بیشتر در پایگاه‌های داده قبلی و با تمرکز خاص بر اسناد و استانداردهای آسیایی است.
  • ارائه محصولات باکیفیت و خدمات بهینه: این طرح‌های ابتکاری، معطوف به تضمین استاندارد بالای محصولات و خدمات دفتر ثبت اختراع اروپا بوده و شامل یک تعریف جامع از کیفیت مورد قبول کاربر و همچنین فرآیندی انعطاف‌پذیرتر برای اعطای ثبت اختراع است.
  • ایجاد یک سیستم و شبکه ثبت اختراع اروپایی با تأثیر جهانی: همکاری با شرکای بین‌المللی و اعضای دفتر ثبت اختراع ملی اروپا که از طریق حمایت‌های مالی و عملیاتی برای ترغیب مشارکت‌های بیشتر، تقویت می‌شود. پیگیری این هدف، ارائه به‌موقع و مقرون‌به‌صرفه و بیشینه‌سازی تأثیر فعالیت‌های همکاری را تضمین می‌کند.
  • تضمین پایداری طولانی‌مدت: این برنامه راهبردی، اقداماتی را ارائه می‌کند که پایداری محیطی و مالی دفتر ثبت اختراع اروپا را تضمین می‌نماید. دفتر ثبت اختراع اروپا، قصد دارد تا بستری برای بحث با ذی‌نفعان دولتی و خصوصی ایجاد نموده که برخی اهداف اجتماعی، نظیر کاهش کربن، کاهش انرژی و مصرف کاغذ و حذف مواد پلاستیکی را در بر می‌گیرد.

گفتنی است، سایر دفاتر مالکیت فکری پیشرو، نظیر دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا نیز، به صورت منظم، اقدام به تدوین برنامه‌های راهبردی نموده که مطابقت اهداف تعیین شده در این اسناد استراتژیک، نشان می‌دهد که توسعه همکاری‌ها، توجه ویژه به کارکنان، ایجاد یک فرهنگ‌ سازمانی مترقی و مبتنی بر همکاری و نیز، ساده‌سازی فرآیندها و به‌کارگیری سیستم‌ها و فناوری‌های نوین اطلاعاتی ، از مشترکات تمامی آن‌ها است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day