اینتل و مزایده بزرگ پتنت
۲۴ تیر ۱۳۹۸ اینتل و مزایده بزرگ پتنت

در یکی از بزرگ‌ترین فروش دارایی‌های فکری سال‌های اخیر، شرکت اینتل، سبدی عظیم از پتنت‌های مرتبط با فناوری ارتباطات سلولی خود را به مزایده گذاشته است. این شرکت، قصد دارد چیزی در حدود ۸۵۰۰ دارایی فکری خود را به فروش برساند. این اقدام، نشان از تغییر استراتژی مالکیت فکری اینتل داشته و تلاش این شرکت برای اتخاذ رویکردی مشابه با شرکت‌هایی همچون «IBM» و نوکیا، برای درآمدزایی از طریق فروش و واگذاری دارایی‌های فکری را نشان می‌دهد.

پیشنهاد مزایده، شامل دو بخش اصلی است: ۱) سبد مربوط به پتنت‌های ارتباطات سلولی و دستگاه‌های مرتبط که تقریباً ۶۰۰۰ پتنت مرتبط با استانداردهای «3G»، «4G» و «5G» و نیز، ۱۷۰۰ دارایی جانبی در زمینه فناوری‌های پیاده‌سازی بی‌سیم را در بر می‌گیرد، ۲) حدود ۵۰۰ پتنت با کاربرد گسترده در صنایع الکترونیک و نیمه‌رساناها که با توجه به سبد پتنت فعلی اینتل، نشان می‌دهد که این شرکت قصد دارد تا برخلاف دارایی‌های سلولی خود، بخش قابل‌توجهی از فناوری‌ها و نوآوری‌های بی‌سیم را در تملک خود باقی نگه دارد.

این مزایده، در اوایل ماه آگوست سال جاری میلادی، توسط «نادر موسوی»، از شرکت حقوقی «سالیوان و کرامول»، انجام می‌گیرد. لازم به تأکید است که فرآیند مزایده دارایی‌های فکری مرتبط با فناوری‌های ارتباطی اینتل، مستقل از تلاش‌های این شرکت برای فروش مودم‌های گوشی‌های هوشمند انجام می‌گیرد؛ اگرچه خریدار احتمالی می‌تواند هر دو این گزینه‌ها را انتخاب نماید.

وسعت و کیفیت سبد دارایی‌های فکری اینتل، به این معنا است که مزایده مذکور، احتمالاً مشابه با مزایده پتنت‌های شرکت نورتل «Nortel» در سال ۲۰۱۱ میلادی خواهد بود. در آن زمان نیز، فروش پتنت‌های نورتل، توجه زیادی را از سوی غول‌های فناوری و صنعت موبایل به خود جذب نمود و شرکت مخابراتی ورشکسته کانادایی، توانست پتنت‌های خود را هم‌زمان با رشد سریع بازار گوشی‌های هوشمند، به فروش رسانیده و سود خوبی به دست آورد. رشد سریع بازار در آن زمان، موجب گردید تا شرکت‌های فناور و بازیگران اصلی این صنعت، به دنبال تقویت جایگاه مالکیت فکری خود باشند و این مزایده، فرصتی مغتنم برای آن‌ها محسوب می‌شد که در نهایت، با برتری کنسرسیومی متشکل از اپل، بلک‌بری، اریکسون، مایکروسافت، سونی و «EMC» در تملک پتنت‌ها همراه گردید. بازنده اصلی مزایده پتنت مذکور نیز، شرکت گوگل بود که در تملک این پتنت‌های ارزشمند، ناکام ماند.

گفتنی است، رقابت‌های فزاینده چین و آمریکا در حوزه فناوری‌های پیشرفته و به‌طور خاص، نسل جدید فناوری‌های ارتباطی «5G»، موجب شده است تا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، درخواست ظهور یک قهرمان ملی آمریکایی در این حوزه را داشته باشد. در این میان، مطرح شدن یک شرکت فناور خارجی، مخصوصاً شرکت چینی هوآوی، به‌عنوان محتمل‌ترین خریدار سبد پتنت پیشنهادی اینتل، بسیار دیدنی خواهد بود. اخیراً هوآوی با تحریم‌های جدی دولت آمریکا مواجه شده و در واکنش به این تحریم‌ها، سعی در اهرم قرار دادن سبد دارایی‌های فکری بسیار قدرتمند خود و تحت فشار قرار دادن شرکت‌های فناور آمریکایی دارد. در همین راستا، این شرکت اخیراً خواستار حق امتیاز یک میلیارد دلاری از شرکت «وریزون» شده است.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، تحلیل چرایی اقدام اینتل در فروش گسترده دارایی‌های فکری خود است. به نظر می‌رسد که علاوه بر درآمدزایی از این پتنت‌ها، توسعه بیش از پیش این حوزه از فناوری در بین بازیگران مختلف، مطرح باشد. به عبارت دیگر، این تصمیم اینتل، احتمالاً بخشی از راهبرد این شرکت، برای جذب علاقه‌مندان به این کسب‌وکار مدرن است؛ راهبردی که شرکت تویوتا نیز در واگذاری رایگان ۲۴۰۰۰ پتنت خود با هدف ترویج بیشتر خودروهای الکتریکی، دنبال نمود.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.