ایده جدید سامسونگ برای عینک‌های مبتنی بر واقعیت افزوده
۲۹ تیر ۱۳۹۸

ایده جدید سامسونگ برای عینک‌های مبتنی بر واقعیت افزوده

سامسونگ نیز همانند بسیاری از شرکت‌های فناوری که طی سال‌های اخیر به حوزه واقعیت ترکیبی ورود نموده‌اند، تمرکز تحقیقاتی ویژه‌ای را به فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده اختصاص داده است. درخواست ثبت اختراع جدید این شرکت، مهر تأییدی بر تلاش سامسونگ برای ورود به عرصه تجاری‌سازی فناوری‌های مبتنی بر واقعیت افزوده است. در این پتنت، یک عینک واقعیت افزوده تاشو معرفی شده که صفحه‌نمایش آن، به صورت خودکار و با استفاده از فریم‌های عینک، روشن و خاموش می‌شود.

فناوری واقعیت افزوده، در زمره نوآوری‌های نوظهوری قرار داشته که توجه بسیاری از افراد را به خود جلب نموده است. طیف وسیعی از کاربردهای مختلف و روند فزاینده و تصاعدی تقاضا برای هدست‌های واقعیت افزوده، موجب شده تا شرکت‌های متعددی از جمله مایکروسافت، اپل و گوگل، به توسعه این فناوری و عرضه محصولات خود به بازار، اقدام نمایند. به نظر می‌رسد، سامسونگ که نمی‌خواهد در هیچ عرصه‌ای از رقبای سرسخت خود عقب بماند، ورود خود به این حوزه پرطرفدار و ارائه نوآوری‌های خیره‌کننده در آن را نیز، کلید زده است. البته محصول ابداعی سامسونگ، با دیگر نمونه‌های مشابه، تفاوت‌های قابل توجهی داشته که این مسئله، به توجه ویژه این شرکت برای ارائه محصولاتی با سطح نوآوری بالا و قابلیت جدی برای رقابت در بازار، اشاره دارد. به عبارت دیگر، در حالی که هدست واقعیت افزوده مایکروسافت که با نام تجاری «HoloLens» به بازار عرضه شده است، همچون یک عینک صنعتی زمخت، تمامی اطراف سر کاربر را می‌پوشاند، طراحی منحصربه‌فرد سامسونگ، بسیار شبیه به یک عینک آفتابی شیک و زیبا است که حتی با عینک‌های صوتی بلوتوثی مشهور، مانند «Bose» و «Oakley» نیز تفاوت دارد.

در عینک جدید سامسونگ، از آهنرباهای مخصوصی در نزدیکی لولای فریم‌ها استفاده شده که امکان روشن و خاموش شدن هوشمند عینک را فراهم می‌نماید. به عبارت دیگر، کنترل عینک و روشن و خاموش کردن آن، تنها با استفاده از فریم‌های عینک و باز و بسته نمودن آن‌ها انجام می‌گیرد و این راهکار، می‌تواند صرفه‌جویی قابل‌توجهی را در مصرف انرژی موجب شود. برخلاف توصیف کاملاً واضح فناوری نمایشگر، در متن ثبت اختراع که اواسط جولای سال جاری میلادی، با شماره «US20190212566» از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا انتشار یافته است، شکل و فرم مشخصی از کارکرد عینک تشریح نشده است. با این وجود، این احتمال وجود دارد که فریم‌های عینک، حاوی انواع پردازنده‌ها و یا حتی فناوری‌های بی‌سیم کوتاه برد (بلوتوث) و یا دوربرد (سلولی) باشند.

با وجودی که این پتنت لزوماً بیانگر تجاری‌سازی عینک‌های واقعیت افزوده تاشو و عرضه آن‌ها به بازار مصرف نیست، اما پیشرفت‌های این‌چنینی، می‌تواند نوید پیشرفتی جدید و جالب را در توسعه کاربردهای نمایشگرهای پوشیدنی ارائه نماید. در کنار تلاش سامسونگ، فعالیت‌های گسترده سایر شرکت‌های فناور، از جمله اپل و «Nreal» در زمینه توسعه سخت‌افزارهای قابل‌انعطاف واقعیت افزوده، می‌تواند این روند را تسریع نماید. توجه به این نکته شایان ذکر است که اپل به شدت به فعالیت در این حوزه علاقه‌مند بوده و گزارش‌ها حاکی از آن است که این شرکت مشهور، با تیمی متشکل از صدها مهندس فعال در این حوزه، در حال بررسی ساخت و عرضه یک هدست واقعیت افزوده تا سال ۲۰۲۰ میلادی است. علاوه بر هدست واقعیت افزوده تجاری که کاربران عمومی را هدف قرار می‌دهد، اپل در تلاش برای توسعه نوعی فناوری مبتنی بر واقعیت افزوده، برای کمک به محرمانه نگاه داشتن اسناد کسب‌وکار است. با کمک این فناوری، کاربر از طریق نگاه کردن به یک صفحه‌نمایش، اقدام به مرور اسناد مورد نظر نموده و با وجودی که محتویات مورد نظر از سوی وی رؤیت می‌گردد، ناظران بیرونی یک نسخه ساختگی را مشاهده می‌نمایند. این شرکت، به تازگی مجموعه پتنت‌های یک استارت‌آپ ورشکسته که در حوزه واقعیت افزوده فعالیت داشت را نیز خریداری نموده که می‌تواند گامی برای تکامل هر چه بیشتر فناوری واقعیت افزوده توسط متخصصین اپل تلقی گردد.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

ربات هوشمندی که تجربه گفتگو با افراد فوت شده را فراهم می‌کند!
۱۹ بهمن ۱۳۹۹

ربات هوشمندی که تجربه گفتگو با افراد فوت شده را فراهم می‌کند!

مایکروسافت، سیستم هوشمندی ابداع نموده که به افراد امکان می‌دهد تا با مردگان صحبت کنند. این مکالمه مجازی که از طریق ربات «Cahtbot» صورت می‌گیرد، دلتنگی کاربران را رفع نموده و امکان تجدید خاطرات با عزیزان درگذشته را فراهم می‌سازد. به این منظور، داده‌های اجتماعی، مانند تصاویر، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، پیام‌ها، داده‌های صوتی و حتی نامه‌های نوشته شده از فرد مذکور، برای آموزش ربات و ایجاد قابلیت تعامل و گفتگوی کاملاً مشابه، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساخت خودروهای واقعی با روشی مشابه اسباب‌بازی‌ها
۲۱ بهمن ۱۳۹۹

ساخت خودروهای واقعی با روشی مشابه اسباب‌بازی‌ها

تسلا آرزوی خود برای ساخت یکپارچه بدنه خودرو با استفاده از ریخته‌گری را رها نکرده است. ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت که همواره با توئیت‌های جنجالی خود دنیا را شگفت‌زده نموده و از آینده نه‌چندان دور محصولات تسلا می‌گوید، اخیراً در توئیتی اعلام کرده که در آینده‌ای نزدیک، شاهد انقلابی در صنعت خودرو خواهیم بود. ماسک در توئیت خود آورده: «ما با استفاده از دستگاه‌های ریخته‌گری بزرگمان، در تلاشیم تا ابعاد کامل خودروها را به همان روشی تولید کنیم که ماشین‌های اسباب‌بازی ساخته می‌شوند».

وبینار آموزشی اسرار تجاری در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۸ بهمن ۱۳۹۹

وبینار آموزشی اسرار تجاری در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

آکادمی کانون پتنت ایران، در ادامه برنامه‌های مخاطب‌محور خود در حوزه‌های مختلف مالکیت فکری، اقدام به برگزاری نخستین وبینار آموزشی اسرار تجاری نموده است. این وبینار که به معرفی اسرار تجاری به‌عنوان یکی از راهکارهای حفاظت از دارایی‌های فکری می‌پردازد، روز سه‌شنبه مورخ ۲۸ بهمن‌ماه سال جاری و در قالب سه‌‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری، برگزار می‌گردد.

آیا باید منتظر مک‌بوک، آی‌پد و آیفون تیتانیومی باشیم؟
۲۰ بهمن ۱۳۹۹

آیا باید منتظر مک‌بوک، آی‌پد و آیفون تیتانیومی باشیم؟

ثبت اختراع جدید اپل، حکایت از عزمی جدی برای تولید نسخه‌ تیتانیومی مک‌بوک، آی‌پد و آیفون دارد. در حالی‌که اپل پیش‌تر ساعت‌های تیتانیومی خود را به بازار عرضه کرده بود، پتنت جدید این شرکت، نشان می‌دهد که چالش‌های موجود در مسیر استفاده از تیتانیوم برای سایر محصولات خود را نیز حل نموده است.

صدرنشینی تویوتا در میان خودروسازان متقاضی ثبت اختراع
۲۵ بهمن ۱۳۹۹

صدرنشینی تویوتا در میان خودروسازان متقاضی ثبت اختراع

تویوتا، با عملکردی شگفت‌انگیز نسبت به سایر برندهای خودروسازی، برتری مطلق خود در خصوص نوآوری و ثبت اختراع را اثبات نموده است. این خودروساز مشهور ژاپنی، طی یک دهه اخیر، بیش از ۳۳۰ هزار تقاضای ثبت اختراع جدید داشته که حاکی از نقش کلیدی پتنت در صنعت خودروسازی و البته توجه ویژه تویوتا، به این ابزار کلیدی برای حفاظت از اختراعات و نوآوری‌ها است. پس از تویوتا، شرکت‌های هیوندای و فورد، به ترتیب با حدود ۱۶۳ هزار و ۱۵۷ هزار تقاضانامه، در رده‌های دوم و سوم جای دارند.

آمازون و نوآوری‌های انقلابی در حوزه تحویل سفارشات
۲۶ بهمن ۱۳۹۹

آمازون و نوآوری‌های انقلابی در حوزه تحویل سفارشات

آمازون، غول صنعت تجارت الکترونیک و یکی از بازیگران پیشرو در حوزه نوآوری، در تلاش است تا با توسعه فناوری‌های مختلف و با تمرکز ویژه بر روی پهپادها، انقلابی در رویه‌های فعلی تحویل سفارشات پدید آورد. ایده‌های خلاقانه این شرکت، از انبار زیرآب، انبار هوایی و انبار زیرزمینی گرفته تا برج‌های پهپادی، آینده صنعت تجارت الکترونیک را نشانه رفته است.