ایده جدید سامسونگ برای عینک‌های مبتنی بر واقعیت افزوده
۲۹ تیر ۱۳۹۸ ایده جدید سامسونگ برای عینک‌های مبتنی بر واقعیت افزوده

سامسونگ نیز همانند بسیاری از شرکت‌های فناوری که طی سال‌های اخیر به حوزه واقعیت ترکیبی ورود نموده‌اند، تمرکز تحقیقاتی ویژه‌ای را به فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده اختصاص داده است. درخواست ثبت اختراع جدید این شرکت، مهر تأییدی بر تلاش سامسونگ برای ورود به عرصه تجاری‌سازی فناوری‌های مبتنی بر واقعیت افزوده است. در این پتنت، یک عینک واقعیت افزوده تاشو معرفی شده که صفحه‌نمایش آن، به صورت خودکار و با استفاده از فریم‌های عینک، روشن و خاموش می‌شود.

فناوری واقعیت افزوده، در زمره نوآوری‌های نوظهوری قرار داشته که توجه بسیاری از افراد را به خود جلب نموده است. طیف وسیعی از کاربردهای مختلف و روند فزاینده و تصاعدی تقاضا برای هدست‌های واقعیت افزوده، موجب شده تا شرکت‌های متعددی از جمله مایکروسافت، اپل و گوگل، به توسعه این فناوری و عرضه محصولات خود به بازار، اقدام نمایند. به نظر می‌رسد، سامسونگ که نمی‌خواهد در هیچ عرصه‌ای از رقبای سرسخت خود عقب بماند، ورود خود به این حوزه پرطرفدار و ارائه نوآوری‌های خیره‌کننده در آن را نیز، کلید زده است. البته محصول ابداعی سامسونگ، با دیگر نمونه‌های مشابه، تفاوت‌های قابل توجهی داشته که این مسئله، به توجه ویژه این شرکت برای ارائه محصولاتی با سطح نوآوری بالا و قابلیت جدی برای رقابت در بازار، اشاره دارد. به عبارت دیگر، در حالی که هدست واقعیت افزوده مایکروسافت که با نام تجاری «HoloLens» به بازار عرضه شده است، همچون یک عینک صنعتی زمخت، تمامی اطراف سر کاربر را می‌پوشاند، طراحی منحصربه‌فرد سامسونگ، بسیار شبیه به یک عینک آفتابی شیک و زیبا است که حتی با عینک‌های صوتی بلوتوثی مشهور، مانند «Bose» و «Oakley» نیز تفاوت دارد.

در عینک جدید سامسونگ، از آهنرباهای مخصوصی در نزدیکی لولای فریم‌ها استفاده شده که امکان روشن و خاموش شدن هوشمند عینک را فراهم می‌نماید. به عبارت دیگر، کنترل عینک و روشن و خاموش کردن آن، تنها با استفاده از فریم‌های عینک و باز و بسته نمودن آن‌ها انجام می‌گیرد و این راهکار، می‌تواند صرفه‌جویی قابل‌توجهی را در مصرف انرژی موجب شود. برخلاف توصیف کاملاً واضح فناوری نمایشگر، در متن ثبت اختراع که اواسط جولای سال جاری میلادی، با شماره «US20190212566» از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا انتشار یافته است، شکل و فرم مشخصی از کارکرد عینک تشریح نشده است. با این وجود، این احتمال وجود دارد که فریم‌های عینک، حاوی انواع پردازنده‌ها و یا حتی فناوری‌های بی‌سیم کوتاه برد (بلوتوث) و یا دوربرد (سلولی) باشند.

با وجودی که این پتنت لزوماً بیانگر تجاری‌سازی عینک‌های واقعیت افزوده تاشو و عرضه آن‌ها به بازار مصرف نیست، اما پیشرفت‌های این‌چنینی، می‌تواند نوید پیشرفتی جدید و جالب را در توسعه کاربردهای نمایشگرهای پوشیدنی ارائه نماید. در کنار تلاش سامسونگ، فعالیت‌های گسترده سایر شرکت‌های فناور، از جمله اپل و «Nreal» در زمینه توسعه سخت‌افزارهای قابل‌انعطاف واقعیت افزوده، می‌تواند این روند را تسریع نماید. توجه به این نکته شایان ذکر است که اپل به شدت به فعالیت در این حوزه علاقه‌مند بوده و گزارش‌ها حاکی از آن است که این شرکت مشهور، با تیمی متشکل از صدها مهندس فعال در این حوزه، در حال بررسی ساخت و عرضه یک هدست واقعیت افزوده تا سال ۲۰۲۰ میلادی است. علاوه بر هدست واقعیت افزوده تجاری که کاربران عمومی را هدف قرار می‌دهد، اپل در تلاش برای توسعه نوعی فناوری مبتنی بر واقعیت افزوده، برای کمک به محرمانه نگاه داشتن اسناد کسب‌وکار است. با کمک این فناوری، کاربر از طریق نگاه کردن به یک صفحه‌نمایش، اقدام به مرور اسناد مورد نظر نموده و با وجودی که محتویات مورد نظر از سوی وی رؤیت می‌گردد، ناظران بیرونی یک نسخه ساختگی را مشاهده می‌نمایند. این شرکت، به تازگی مجموعه پتنت‌های یک استارت‌آپ ورشکسته که در حوزه واقعیت افزوده فعالیت داشت را نیز خریداری نموده که می‌تواند گامی برای تکامل هر چه بیشتر فناوری واقعیت افزوده توسط متخصصین اپل تلقی گردد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.