ثبت رکورد ۱۱۰ روزه برای فرآیند ثبت اختراع در آمریکا
۳۰ تیر ۱۳۹۸ ثبت رکورد ۱۱۰ روزه برای فرآیند ثبت اختراع در آمریکا

یکی از چالش‌های عمده مخترعین، فرایند زمان‌بر ثبت اختراع از تاریخ ثبت درخواست، تا ارزیابی و اعطای گواهی توسط دفاتر مربوطه است. در این راستا، دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO»، تلاش فراوانی برای ساده‌سازی فرآیند ثبت اختراع و کاهش زمان یاد شده نموده است؛ به‌طوری که در آخرین برنامه راهبردی این دفتر، «بهینه‌سازی کیفی و زمانی پتنت»، به‌عنوان هدف استراتژیک نخست، مد نظر قرار گرفته است. در حال حاضر، میانگین زمان انتظار برای ارزیابی و اعطای گواهی ثبت اختراع در این دفتر، در حدود ۲۴ ماه بوده که البته استثناهایی هم برای آن وجود دارد. برای مثال، یک مخترع ۶۵ ساله، اقدام به ثبت پتنتی در خصوص نوعی آنزیم نموده که در یک فاصله زمانی ۱۱۰ روزه، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع و کسب یک رکورد جدید در سال ۲۰۱۹ شده است.

یکی از مقاصد عمده مخترعین و نوآوران برای ثبت اختراعات و حفاظت از آن‌ها، دفتر ثبت اختراع آمریکا است. این مسئله، با توجه به قدمت سیستم پتنت در این کشور، قوی بودن حفاظت‌ها، حضور تعداد زیادی از غول‌های فناوری جهان، بازار جذاب و گسترده و در نهایت، وجود آخرین و پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز جهان، رونقی بیش از پیش گرفته و بسیاری از شرکت‌های فناور خارجی را به خود جذب نموده است. اما ثبت اختراع در این سیستم، آن‌چنان که به نظر می‌آید، ساده نیست. مخترعین می‌بایست، الزامات مورد نیاز برای ثبت یک اختراع جدید، از جمله جدید بودن، گام ابتکاری و کاربرد صنعتی داشتن را طی نموده و در عین حال، با افشای کامل اطلاعات درخواست خود، منتظر نتایج ارزیابی بمانند. این الزامات، در کنار زمان به نسبت طولانی ارزیابی، در بسیاری از موارد، برای مخترعین و شرکت‌های فناور، چالش‌های جدی ایجاد می‌کند. چنین مشکلاتی، به خصوص برای مخترعین فردی و یا شرکت‌های فناور فعال در حوزه‌هایی با دوره عمر کوتاه و یا هزینه‌های تحقیق و توسعه بالا، مانند صنایع دارویی، مشکلات جدی‌تری را به دنبال خواهد داشت. در این راستا در طی سال‌های اخیر، «USPTO» تلاش‌های فراوانی برای ساده‌سازی فرآیند ثبت اختراع و کاهش زمان یاد شده نموده است. میانگین زمان انتظار برای ارزیابی و اعطای گواهی ثبت اختراع در سال ۲۰۱۷ میلادی، برابر ۲۴.۲ ماه بوده که در مقایسه با هدف مشخص شده برای این سال که ۲۴.۸ ماه بوده، تلاش فراوان این دفتر برای بهبود هرچه بیشتر و حتی جلوتر از برنامه را نشان می‌دهد.

با وجود تلاش‌های صورت گرفته، بسیاری از نوآوران فردی و شرکت‌های فناور، با توجه به رقابت‌های فزاینده و لزوم عرضه سریع‌تر محصول به بازار و البته در موارد خاص، تلاش برای صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت، متمایل به کاهش این زمان و اخذ گواهی در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستند. بنا بر آمار، استثناهایی برای میانگین زمانی حدوداً ۲۴ ماهه بین ثبت درخواست و اخذ گواهی وجود دارد. به عنوان مثال، پتنتی به شماره «US10285922» که نوعی آنزیم را توصیف می‌کند، تنها در ۱۱۰ روز (از ۲۴ ژانویه تا ۱۴ می ۲۰۱۹)، این فرآیند را پیموده است. جالب این‌که مخترع ۶۵ ساله این پتنت، به هیچ مرجعی ارجاع نداده و ارزیاب نیز، تنها دو نمونه مرتبط یافته است و به نظر می‌رسد که همین مسئله، عاملی برای تسریع فرآیند ارزیابی درخواست مذکور بوده است.

گفتنی است، موارد استثنا به پتنت فوق محدود نشده و موارد دیگری، مانند پتنت‌های «US10343988» (از ۲۰ مارس تا ۹ جولای ۲۰۱۹)، «US10336689» (از ۲۰ مارس تا ۲ جولای) و «US10302471» (از ۱ فوریه تا ۲۸ می ۲۰۱۹) را شامل می‌شود. این کاهش محسوس در مدت زمان ارائه گواهی ثبت اختراع، حتی در موارد استثنا، بیانگر رویکرد جدی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا برای دنبال نمودن روند کاهش مدت زمان ارزیابی بوده که نویدبخش آینده‌ای روشن‌تر برای همه افراد حقیقی و حقوقی است که به دنیال عرضه دارایی‌های فکری خود در آمریکا می‌باشند.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day