رشد ۱۰۰۰ درصدی سبد پتنت آمازون طی یک دهه گذشته
۰۷ مرداد ۱۳۹۸ رشد ۱۰۰۰ درصدی سبد پتنت آمازون طی یک دهه گذشته

آمازون یکی از مشهورترین شرکت‌های فروش آنلاین در جهان محسوب شده که توجه خاصی به نوآوری و توسعه فناوری‌های نوین دارد. سرمایه‌گذاری بر روی روش‌های جدید حمل و تحویل سفارشات به‌ویژه از طریق پهپادها، تنها نمونه‌ای از برنامه‌های نوآورانه آمازون طی سال‌های اخیر بوده است. بدیهی است که حفاظت از این نوآوری‌ها، مستلزم فعالیت گسترده در زمینه ثبت اختراع خواهد بود. آمار و ارقام منتشر شده، این رویکرد نوآورانه آمازون را تأیید نموده و حاکی از آن است که طی یک دهه اخیر، سبد پتنت آمازون با تجربه رشدی ۱۰۰۰ درصدی، از حدود ۱۰۰۰ پتنت فعال در سال ۲۰۱۰ میلادی، به حدود ۱۰۰۰۰ پتنت در جولای ۲۰۱۹ افزایش یافته است. این افزایش قابل توجه در تعداد ثبت اختراعات، نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری‌های تحقیق و توسعه‌ای آمازون در حوزه‌های مختلف و ورود به توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های نوظهور، به شدت رو به افزایش است.

بنا بر آنالیزهای صورت گرفته از سوی «PatentSight»، نرخ رشد سالیانه پتنت‌های آمازون در بازه زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ میلادی، تقریباً ۳۵ درصد بوده و طیف گسترده‌ای از فناوری‌های مختلف را در بر گرفته است. این گستردگی موضوعات پتنت، سبد پتنت آمازون را به یکی از جالب‌ترین نمونه‌های ثبت اختراع بدل نموده است؛ چرا که برخلاف تصور اولیه از یک خرده‌فروشی آنلاین، موضوعات مختلفی نظیر فناوری هواپیماهای بدون سرنشین، پردازش ابری، یادگیری ماشین و حتی فناوری‌های پرداخت مالی را در بر می‌گیرد. جالب‌تر این‌که بیشترین سهم از این پتنت‌ها، به محاسبات ابری و به‌طور خاص، سرویس‌های مبتنی بر وب آمازون یا «AWS» اختصاص یافته است. این سرویس‌های ابری، برای ایجاد و راه‌اندازی هر نوع نرم‌افزار در محیط ابری، ارائه خدمات نموده که بنا بر آمار و ارقام انتشار یافته، در سه ماهه اخیر با رشدی ۴۱ درصدی نسبت به سال قبل، درآمد تقریباً ۷.۶ میلیارد دلاری را برای آمازون به ارمغان آورده است. گفتنی است، نوآوری‌های مستمر آمازون در حوزه تحویل سفارشات که بیشتر مبتنی بر استفاده از پهپادها است، با وجود حجم کوچک‌تر سبد پتنت، تأثیر رقابتی بسیار بالایی به ویژه در رقابت با شرکت والمارت داشته و عملاً از اولویت‌های نوآوری آمازون محسوب می‌شود.

نکته جالب دیگر پیرامون سبد پتنت آمازون، ارجاعات فراوان پتنت‌های متعلق به این شرکت، به پتنت‌های مایکروسافت، «IBM» و «آلفابت» (شرکت مادر گوگل) است. این سه شرکت، با ارجاع ۳۹، ۳۲ و ۲۸ درصد از کل دارایی‌های پتنت آمازون، بیشترین استنادات را به خود اختصاص داده‌اند.

علاوه بر موراد ذکر شده، توجه به این نکته نیز خالی از لطف نیست که آمازون را می‌توان یک نمونه افراطی از تمرکز بر بازار آمریکا و حفاظت از اختراعات و نوآوری‌ها در این کشور دانست. در حالی که بین شرکت‌های آمریکایی، میانگین پرونده‌های ثبت اختراعی که تنها در این کشور به ثبت رسیده و فعال هستند، برابر ۶۰ درصد است، بالغ بر ۸۶ درصد از پتنت‌های آمازون، تنها در آمریکا فعال می‌باشند. این مورد را می‌توان به استراتژی حفاظتی نسبتاً غیرمعمول آمازون، مبنی بر تمرکز صرف بر بازار آمریکا نسبت داد. گفتنی است که از مجموعه پتنت‌های متعلق به آمازون، بالغ بر ۹۹ درصد از آن‌ها فعال بوده که موارد فعال تنها در بازار آمریکا، ۸۶ درصد کل پتنت‌ها را شامل می‌گردد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.