آمازون یکی از مشهورترین شرکتهای فروش آنلاین در جهان محسوب شده که توجه خاصی به نوآوری و توسعه فناوریهای نوین دارد. سرمایهگذاری بر روی روشهای جدید حمل و تحویل سفارشات بهویژه از طریق پهپادها، تنها نمونهای از برنامههای نوآورانه آمازون طی سالهای اخیر بوده است. بدیهی است که حفاظت از این نوآوریها، مستلزم فعالیت گسترده در زمینه ثبت اختراع خواهد بود. آمار و ارقام منتشر شده، این رویکرد نوآورانه آمازون را تأیید نموده و حاکی از آن است که طی یک دهه اخیر، سبد پتنت آمازون با تجربه رشدی ۱۰۰۰ درصدی، از حدود ۱۰۰۰ پتنت فعال در سال ۲۰۱۰ میلادی، به حدود ۱۰۰۰۰ پتنت در جولای ۲۰۱۹ افزایش یافته است. این افزایش قابل توجه در تعداد ثبت اختراعات، نشان میدهد که سرمایهگذاریهای تحقیق و توسعهای آمازون در حوزههای مختلف و ورود به توسعه و تجاریسازی فناوریهای نوظهور، به شدت رو به افزایش است.
بنا بر آنالیزهای صورت گرفته از سوی «PatentSight»، نرخ رشد سالیانه پتنتهای آمازون در بازه زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ میلادی، تقریباً ۳۵ درصد بوده و طیف گستردهای از فناوریهای مختلف را در بر گرفته است. این گستردگی موضوعات پتنت، سبد پتنت آمازون را به یکی از جالبترین نمونههای ثبت اختراع بدل نموده است؛ چرا که برخلاف تصور اولیه از یک خردهفروشی آنلاین، موضوعات مختلفی نظیر فناوری هواپیماهای بدون سرنشین، پردازش ابری، یادگیری ماشین و حتی فناوریهای پرداخت مالی را در بر میگیرد. جالبتر اینکه بیشترین سهم از این پتنتها، به محاسبات ابری و بهطور خاص، سرویسهای مبتنی بر وب آمازون یا «AWS» اختصاص یافته است. این سرویسهای ابری، برای ایجاد و راهاندازی هر نوع نرمافزار در محیط ابری، ارائه خدمات نموده که بنا بر آمار و ارقام انتشار یافته، در سه ماهه اخیر با رشدی ۴۱ درصدی نسبت به سال قبل، درآمد تقریباً ۷.۶ میلیارد دلاری را برای آمازون به ارمغان آورده است. گفتنی است، نوآوریهای مستمر آمازون در حوزه تحویل سفارشات که بیشتر مبتنی بر استفاده از پهپادها است، با وجود حجم کوچکتر سبد پتنت، تأثیر رقابتی بسیار بالایی به ویژه در رقابت با شرکت والمارت داشته و عملاً از اولویتهای نوآوری آمازون محسوب میشود.
نکته جالب دیگر پیرامون سبد پتنت آمازون، ارجاعات فراوان پتنتهای متعلق به این شرکت، به پتنتهای مایکروسافت، «IBM» و «آلفابت» (شرکت مادر گوگل) است. این سه شرکت، با ارجاع ۳۹، ۳۲ و ۲۸ درصد از کل داراییهای پتنت آمازون، بیشترین استنادات را به خود اختصاص دادهاند.
علاوه بر موراد ذکر شده، توجه به این نکته نیز خالی از لطف نیست که آمازون را میتوان یک نمونه افراطی از تمرکز بر بازار آمریکا و حفاظت از اختراعات و نوآوریها در این کشور دانست. در حالی که بین شرکتهای آمریکایی، میانگین پروندههای ثبت اختراعی که تنها در این کشور به ثبت رسیده و فعال هستند، برابر ۶۰ درصد است، بالغ بر ۸۶ درصد از پتنتهای آمازون، تنها در آمریکا فعال میباشند. این مورد را میتوان به استراتژی حفاظتی نسبتاً غیرمعمول آمازون، مبنی بر تمرکز صرف بر بازار آمریکا نسبت داد. گفتنی است که از مجموعه پتنتهای متعلق به آمازون، بالغ بر ۹۹ درصد از آنها فعال بوده که موارد فعال تنها در بازار آمریکا، ۸۶ درصد کل پتنتها را شامل میگردد.