اپل و فعالیت‌های گسترده ثبت اختراع در هنگ‌کنگ
۰۸ مرداد ۱۳۹۸ اپل و فعالیت‌های گسترده ثبت اختراع در هنگ‌کنگ

اپل در راستای سیاست‌های خود در خصوص ثبت اختراع و حفاظت از دارایی‌های فکری، ثبت پتنت در کشورهای دیگر به‌ویژه آسیای جنوب شرقی را هدف قرار داده است. گستره فعالیت‌های این فناور مشهور آمریکایی، به حدی است که دفتر ثبت اختراع هنگ‌کنگ در یک ماه گذشته، نزدیک به ۲۰۰ گواهی ثبت اختراع مرتبط با پتنت‌های طراحی را به این شرکت اعطا نموده است. پتنت‌های فوق، در حوزه‌های مختلفی مانند واقعیت افزوده، ، باتری‌های آیفون و ... به ثبت رسیده‌اند.

برخلاف پرونده‌های رایج پتنت که اطلاعات کاملی اعم از چکیده اختراع، توضیحات، نقشه‌ها و نمودارها و ادعاهای پتنت، در اختیار عموم مردم قرار می‌دهند، پتنت‌های طراحی محدود به ارائه اطلاعات از طریق اشکال و تصاویر مندرج می‌باشند. به عبارت دیگر، هدف از این پتنت‌ها، حفاظت از یک طراحی خاص و منحصربه‌فرد بوده که تا پیش از این وجود نداشته است. بررسی دقیق‌تر مجموعه پتنت‌های طراحی گرنت شده اپل، موارد جالبی در اختیار می‌گذارد. برای مثال، گروهی از این پتنت‌ها که با شماره‌های «1900003.7M001»، «1900003.7M002» و «1900003.7M003» انتشار یافته است، نوعی طراحی جدید برای باتری‌های هوشمند آیفون را تشریح نموده که احتمالاً در نسل جدید آیفون‌های تولیدی این شرکت، مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این، یازده پتنت طراحی مرتبط با «Walkie-Talkie» در ساعت اپل است که نشان از ایده‌های جدید این شرکت برای تغییر در طراحی فعلی ساعت‌های خود دارد. گفتنی است، «Walkie-Talkie» نوعی رادیوی دستی قابل‌حمل است که برخلاف رادیوهای معمول، امکان مخابره دو طرفه امواج رادیویی را فراهم می‌سازد. قابلیت تعبیه شده در اپل واچ‌های فعلی، ساعت هوشمند اپل را به یک واکی تاکی کوچک و کارآمد مبدل نموده که از آن می‌توان برای برقراری ارتباط بی‌سیم با دیگران استفاده نمود.

لازم به ذکر است که بازار آسیای شرقی، با توجه به جمعیت بسیار زیاد آن و قدرت خرید به نسبت بالای مردم که ناشی از رشد اقتصادی و روند روزافزون توسعه‌یافتگی در کشورهای این منطقه است، بازاری جذاب برای اغلب فناوران و غول‌های اقتصادی جهان محسوب می‌شود. بسیاری از شرکت‌های بزرگ، اعم از اپل، مایکروسافت، گوگل و آمازون، در تلاش برای ورود به بازار کشورهای آسیای شرقی، به‌ویژه چین، ژاپن و کره جنوبی و افزایش سهم بازار خود در این کشورها هستند. در این میان، حفاظت از دارایی‌های فکری و فناوری‌های توسعه‌یافته در برابر کپی‌برداری‌های غیرمجاز و نیز محدودسازی فعالیت رقبا در این مناطق، این شرکت‌ها را به سمت استفاده روزافزون از سیستم پتنت سوق داده است. همین استقبال شدید شرکت‌های فناور خارجی، سیاست‌گذاران کشورهای آسیایی، علی‌الخصوص چین را به تکاپو واداشته تا بسترهای مناسب، نظیر حفاظت قوی‌تر از دارایی‌های فکری را فراهم سازند که به نوبه خود، اشتیاق فناوران خارجی برای حضور در بازار آسیای شرقی را دوچندان نموده است. برای مثال، چین در راستای بهبود فرآیند ثبت اختراع و ارتقاء حمایت‌ها از حقوق مالکیت فکری، زمان لازم برای ثبت اختراع در این کشور را در حدود ۱۵ درصد کاهش داده و جریمه نقض پتنت در اصلاحیه جدید قوانین ثبت اختراع خود را، چند برابر نموده است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day