نوآوری‌های ادامه‌دار دانشگاه کالیفرنیا برای توسعه فناوری «CRISPR»
۰۹ مرداد ۱۳۹۸ نوآوری‌های ادامه‌دار دانشگاه کالیفرنیا برای توسعه فناوری «CRISPR»

دانشگاه کالیفرنیا با مشارکت دانشگاه وین، موفق به دریافت هشتمین گواهی ثبت اختراع در حوزه فناوری نوظهور «CRISPR» گردید. این فناوری جالب، انقلابی بزرگ در زمینه اصلاح ژنتیکی پدید آورده و پیش‌بینی می‌شود که فرآیندهای درمانی را نیز، با پیشرفت خارق‌العاده‌ای مواجه سازد.

فناوری اصلاح ژنی «CRISPR»، توسط یک تیم چند رشته‌ای متشکل از «جنیفر دودنا»، «مارتین جینک»، «امانوئل چارپنتیر» و «کریستوف چیلینسکی» توسعه یافته و با توجه به پتانسیل‌های بالقوه این فناوری، رقابتی فزاینده بین بازیگران اصلی توسعه و تجاری‌سازی آن، یعنی مؤسسه فناوری ماساچوست «MIT»، دانشگاه هاروارد و دانشگاه کالیفرنیا (با همراهی دانشگاه وین)، در گرفته است. با توجه به فعالیت‌های گسترده دانشگاه کالیفرنیا و موفقیت در ثبت درخواست و اخذ گواهی‌های پی در پی، به نظر می‌رسد که این دانشگاه موفق به پیشی گرفتن از رقبای خود شده است. پتنت اخیر این دانشگاه که در تاریخ ۲۷ نوامبر 2018 در دفتر ثبت اختراع و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده بود، به تازگی موفق به اخذ گواهی ثبت اختراعی به شماره «US10351878» گردیده است.

بنا بر بیانیه اخیر انتشار یافته، فامیلی پتنت دانشگاه کالیفرنیا در حوزه «CRISPR»، متشکل از هشت پتنت بوده که روش‌های اصلاح ژنی در هر محیط، از جمله سلول‌های گیاهی، حیوانی و حتی انسانی را در بر می‌گیرد. پتنت جدید این دانشگاه، به‌عنوان جدیدترین عضو این سبد، به‌طور خاص بر روی ویرایش و اصلاح ژنی در سلول‌ها متمرکز است. دکتر «الدورا الیسون»، استراتژیست ثبت اختراع دانشگاه کالیفرنیا در زمینه فناوری «CRISPR»، با اشاره به مزایای عمومی این فناوری نوظهور افزود: «تعدد پتنت‌های مرتبط با دستاوردهای تیم دودنا / چارپنتیر و گستره وسیع آن‌ها، به خوبی اهمیت این فناوری و طیف وسیع امکاناتی که برای رفاه انسان‌ها در پی خواهد داشت را، نشان می‌دهد. ما از اخذ گواهی جدید که می‌تواند پیشرفتی در راستای سلامت بخش بزرگتری از جامعه شود، خرسندیم.»

لازم به ذکر است که حفاظت از دستاوردهای نوآورانه تیم تحقیقاتی مذکور، تنها مختص به آمریکا نبوده و آن‌ها به دنبال حفاظت در سطوح بین‌المللی می‌باشند. علاوه بر هشت پتنت گرنت شده در آمریکا، این گروه دارای ثبت اختراعاتی در اروپا به‌عنوان نماینده بیش از ۳۰ کشور و نیز، گواهی‌هایی در کشورهای انگلیس، چین، استرالیا، نیوزلند و مکزیک بوده که به خوبی بیانگر اهمیت این فناوری و پتانسیل‌های بالقوه آن برای درآمدزایی و تجاری‌سازی است. دانشگاه کالیفرنیا با هدف کسب درآمد از این دارایی ارزشمند، اعطای مجوز انحصاری به شرکت «Caribou Biosciences» را در دستور کار خود قرار داده که با توجه به قراردادهای صدور مجوز این شرکت به سایر شرکت‌های خصوصی، تجاری‌سازی گسترده فناوری را به همراه خواهد داشت.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.