شاخص جهانی نوآوری در سال ۲۰۱۹
۱۲ مرداد ۱۳۹۸ شاخص جهانی نوآوری در سال ۲۰۱۹

سازمان جهانی مالکیت فکری «WIPO»، در گزارش جدید خود که تحت عنوان شاخص جهانی نوآوری ۲۰۱۹ «Global Innovation Index 2019» انتشار یافته، وضعیت نوآوری در ۱۲۹ کشور جهان را، مورد بررسی قرار داده است. این گزارش، با استفاده از معیارهای مختلف، از پیچیدگی کسب‌وکار گرفته تا سطح هزینه‌های آموزش و خروجی‌های خلاقانه در اقتصاد، سطح نوآوری در مناطق مختلف را اندازه‌گیری نموده و وضعیت کشورهای مختلف را، مقایسه نموده است.

مقایسه امتیاز کلی کشورها، حاکی از آن است که سوئیس با کسب ۶۷.۲۴ امتیاز از مجموع ۱۰۰ امتیاز قابل دسترس، صدرنشین کشورهای نوآور جهان است. این عنوان، برای نهمین بار به سوئیس اختصاص یافته و بیانگر توجه ویژه این کشور، به موضوع نوآوری است. پس از سوئیس، کشورهای سوئد و آمریکا، با امتیازهای ۶۳.۶۵ و ۶۳.۷۳، در رده‌های دوم و سوم جای گرفته و هلند که در فهرست «GII 2018» در رده دوم قرار داشت، با دو پله سقوط، در رده چهارم قرار گرفته است. لیست کشورهای برتر «GII 2019»، در شکل زیر ارائه شده است.

 

 

بنا بر این گزارش و علیرغم آرام‌تر شدن نرخ رشد اقتصادی در مقیاس جهانی، نوآوری به‌ویژه در منطقه آسیا، با رشد و شکوفایی قابل‌توجهی همراه بوده است. حضور سنگاپور در میان ده کشور برتر نوآور جهان، از دیگر نکات قابل‌توجه گزارش مذکور است. این کشور با کسب امتیاز ۵۸.۳۷، در رده هشتم کشورهای نوآور و بالاتر از آلمان قرار گرفته است. قرار گرفتن کره جنوبی در رده یازدهم، ادامه صعود چین با صعود سه پله‌ای و جای گرفتن در رده چهاردهم و پیشرفت چشمگیر هند (صعود پنج پله‌ای نسبت به سال ۲۰۱۸ که بالاترین رشد نسبت به فهرست ۲۰۱۸ را از آن خود نموده است)، از دیگر مواردی است که همگی بیانگر بهبود وضعیت نوآوری در آسیا است. گفتنی است، چین در سال ۲۰۱۸، برای نخستین بار موفق به قرارگیری در بین بیست کشور برتر نوآور جهان شد و در صورتی که همین روند صعودی را ادامه دهد، طی چند سال آینده، خود را در زمره کشورهای پیشرو و نوآور جهان قرار خواهد داد.

گفتنی است که در راستای انتشار گزارش جدید شاخص جهانی نوآوری توسط وایپو، «فرانسیس گری»، مدیرکل این سازمان، با تأکید بر نقش سیاست‌گذاری در رشد و ارتقاء نوآوری اظهار داشت: «حضور پررنگ اقتصادهایی مانند چین و هند و رشد آن‌ها در فهرست «GII»، جغرافیای نوآوری را کاملاً دگرگون ساخته است. این روند، نشان‌دهنده اثرات جدی اقدامات سیاستی بر روی رشد و ارتقاء نوآوری است.»

از نکات قابل‌توجه گزارش جدید وایپو، اختصاص فصلی ویژه به ایران بوده که در آن، به مرور تجربه این کشور در توسعه نوآوری‌های پیشرفته پزشکی پرداخته است. ایران با کسب امتیاز ۳۴.۴۳، در رده «۶۱»ام و بالاتر از کشورهای برزیل، عربستان، آفریقای جنوبی و قطر قرار گرفته است.

لازم به ذکر است که در گزارش مذکور، پایین‌ترین امتیاز نیز به کشورهای نیجر (۱۸.۱۳)، بروندی (۱۷.۶۵) و یمن (۱۴.۴۹) اختصاص یافته که آن‌ها را در انتهای فهرست کشورهای نوآور جهان قرار داده است. در این راستا، می‌توان گفت که نوآوری در برخی از اقتصادها، عملاً غیرممکن به نظر رسیده و شاید عمده دلیل آن، عدم ثبات سیاسی و درگیری مرتبط با آن در این کشورها است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.