ساخت یکپارچه بدنه خودرو با استفاده از ریخته‌گری دایکست
۱۳ مرداد ۱۳۹۸ ساخت یکپارچه بدنه خودرو با استفاده از ریخته‌گری دایکست

تسلا در ادامه نوآوری‌های عجیب‌وغریب خود، روشی جدید و کاملاً ابتکاری برای تولید بدنه خودرو ارائه نموده که این امکان را در زمانی کوتاه‌تر و با هزینه بسیار کمتر، فراهم می‌نماید. در این روش، برای ساخت فریم یا چهارچوب بدنه خودرو، از تکنیک «دایکست» یا «ریخته‌گری تحت‌فشار» استفاده شده که می‌تواند فرآیندهای سنتی مونتاژ قطعات، از طریق جوش دادن و پرچ کردن را، به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

متیو کنیت کالاس «Mattew Kenneth Kallas»، سال‌های بسیاری را صرف بررسی و توسعه مدل‌های دایکست و به‌کارگیری آن‌ها در ساخت خودرو نموده است. وی که هم‌اکنون در شرکت تسلا مشغول به کار است، حاصل تلاش‌های چندین ساله خود را، در ثبت اختراع جدیدی ارائه نموده است. این پتنت که در ۱۸ ژانویه سال گذشته میلادی، در دفتر ثبت اختراعات و نشان‌های تجاری آمریکا به ثبت رسیده، به تازگی نیز با شماره «US20190217380»، انتشار یافته است. البته تسلا در راستای استراتژی‌های مالکیت فکری خود و لزوم حفاظت گسترده از این فناوری در مناطق مختلف جغرافیایی، اقدام به ثبت آن ذیل پیمان همکاری ثبت اختراع نیز نموده است.

فرایند تشریح شده در این پتنت، به ساخت یک فریم کامل از بدنه خودرو اشاره نموده که با استفاده از روش ریخته‌گری تحت‌فشار، کاهش قابل توجه تعداد ماشین‌های ریخته‌گری را به همراه خواهد داشت. این امر، موجب می‌شود تا هزینه‌های تولید و بهره‌برداری، هزینه‌های عملیاتی کارخانه، هزینه‌های ابزار و تجهیزات و حتی زمان ساخت فریم خودرو، کاهش یابد. به عبارت دیگر، با کاهش تعداد مراحل مونتاژ قطعات ریخته‌گری، کل فرآیند تولید کارآمدتر شده و مدیریت آن نیز، به صورت بهینه‌تری انجام می‌گیرد. در فرآیندهای معمول ساخت بدنه خودرو، عدمتاً از ماشین‌های ریخته‌گری چندگانه برای تولید اجزای مختلف استفاده می‌شود که در نهایت این قطعات و اجزا، توسط نیروی انسانی یا سیستم‌های رباتیک، در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. با توجه به هزینه‌های سرمایه‌ای بالاتر ریخته‌گری تحت‌فشار در مقایسه با سایر فرآیندهای ریخته‌گری، استفاده از فرایند جدید پیشنهادی توسط تسلا، کاهش فرایندها و حجم کار برای دستیابی به محصول مونتاژ نهایی را به دنبال داشته که می‌تواند تعداد ماشین‌های ریخته‌گری مورد نیاز را نیز، تقلیل دهد.

دستگاه ریخته‌گری ابداعی تسلا، می‌تواند ابزاری بسیار مناسب برای ساخت فریم بدنه خودروهای خودران بوده که نیاز به مونتاژ و استفاده از اتصالات مرسوم را به شکل قابل توجهی حذف می‌نماید. باید توجه داشت که ساخت یکنواخت بدنه خودرو بدون استفاده از اتصالات جوشکاری و پرچ‌های فعلی، می‌تواند هزینه تعمیرات خودرو را نیز به شدت تحت تأثیر قرار دهد. بدون شک، تیم مهندسی تسلا، به تمامی این جنبه‌ها توجه داشته و احتمالاً این پتنت، نقطه آغاز یک برنامه جذاب و هیجان‌انگیز بوده که می‌تواند صنعت فعلی را زیر و رو نماید.

لازم به ذکر است که تسلا در سال‌های اخیر، توجه ویژه‌ای به نوآوری داشته و هم‌پای بزرگان صنعت خودرو و حتی جلوتر از آن‌ها، به ارائه نوآوری‌های جدید می‌پردازد. این شرکت در بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های تحقیقاتی خود، نیم‌نگاهی به توسعه فناوری‌های هدایت خودکار وسایط نقلیه داشته که از آن جمله، می‌توان به فناوری موقعیت‌یابی خودروهای خودران و استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود قابلیت‌های این خودروها اشاره نمود. بررسی سایر نوآوری‌های تسلا در حوزه ساخت و تولید، نظیر استفاده از فناوری واقعیت افزوده برای سرعت بخشیدن به فرآیند تولید خودرو، نشان می‌دهد که این غول فناوری، بسیار علاقه‌مند به دگرگون‌سازی دنیای ساخت با بازگشت به اصول ساده اولیه و یافتن راه‌هایی برای ساخت محصولات بهتر در زمان کوتاه‌تر و با هزینه کمتر است. نمود این رویکرد را، می‌توان در شعار مشهور «ایلان ماسک»، بنیان‌گذار تسلا مشاهده نمود که هدف خود را ساخت ماشینی بیان می‌کند که خود سازنده ماشین باشد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.