ساخت یکپارچه بدنه خودرو با استفاده از ریخته‌گری دایکست
۱۳ مرداد ۱۳۹۸

ساخت یکپارچه بدنه خودرو با استفاده از ریخته‌گری دایکست

تسلا در ادامه نوآوری‌های عجیب‌وغریب خود، روشی جدید و کاملاً ابتکاری برای تولید بدنه خودرو ارائه نموده که این امکان را در زمانی کوتاه‌تر و با هزینه بسیار کمتر، فراهم می‌نماید. در این روش، برای ساخت فریم یا چهارچوب بدنه خودرو، از تکنیک «دایکست» یا «ریخته‌گری تحت‌فشار» استفاده شده که می‌تواند فرآیندهای سنتی مونتاژ قطعات، از طریق جوش دادن و پرچ کردن را، به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

متیو کنیت کالاس «Mattew Kenneth Kallas»، سال‌های بسیاری را صرف بررسی و توسعه مدل‌های دایکست و به‌کارگیری آن‌ها در ساخت خودرو نموده است. وی که هم‌اکنون در شرکت تسلا مشغول به کار است، حاصل تلاش‌های چندین ساله خود را، در ثبت اختراع جدیدی ارائه نموده است. این پتنت که در ۱۸ ژانویه سال گذشته میلادی، در دفتر ثبت اختراعات و نشان‌های تجاری آمریکا به ثبت رسیده، به تازگی نیز با شماره «US20190217380»، انتشار یافته است. البته تسلا در راستای استراتژی‌های مالکیت فکری خود و لزوم حفاظت گسترده از این فناوری در مناطق مختلف جغرافیایی، اقدام به ثبت آن ذیل پیمان همکاری ثبت اختراع نیز نموده است.

فرایند تشریح شده در این پتنت، به ساخت یک فریم کامل از بدنه خودرو اشاره نموده که با استفاده از روش ریخته‌گری تحت‌فشار، کاهش قابل توجه تعداد ماشین‌های ریخته‌گری را به همراه خواهد داشت. این امر، موجب می‌شود تا هزینه‌های تولید و بهره‌برداری، هزینه‌های عملیاتی کارخانه، هزینه‌های ابزار و تجهیزات و حتی زمان ساخت فریم خودرو، کاهش یابد. به عبارت دیگر، با کاهش تعداد مراحل مونتاژ قطعات ریخته‌گری، کل فرآیند تولید کارآمدتر شده و مدیریت آن نیز، به صورت بهینه‌تری انجام می‌گیرد. در فرآیندهای معمول ساخت بدنه خودرو، عدمتاً از ماشین‌های ریخته‌گری چندگانه برای تولید اجزای مختلف استفاده می‌شود که در نهایت این قطعات و اجزا، توسط نیروی انسانی یا سیستم‌های رباتیک، در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. با توجه به هزینه‌های سرمایه‌ای بالاتر ریخته‌گری تحت‌فشار در مقایسه با سایر فرآیندهای ریخته‌گری، استفاده از فرایند جدید پیشنهادی توسط تسلا، کاهش فرایندها و حجم کار برای دستیابی به محصول مونتاژ نهایی را به دنبال داشته که می‌تواند تعداد ماشین‌های ریخته‌گری مورد نیاز را نیز، تقلیل دهد.

دستگاه ریخته‌گری ابداعی تسلا، می‌تواند ابزاری بسیار مناسب برای ساخت فریم بدنه خودروهای خودران بوده که نیاز به مونتاژ و استفاده از اتصالات مرسوم را به شکل قابل توجهی حذف می‌نماید. باید توجه داشت که ساخت یکنواخت بدنه خودرو بدون استفاده از اتصالات جوشکاری و پرچ‌های فعلی، می‌تواند هزینه تعمیرات خودرو را نیز به شدت تحت تأثیر قرار دهد. بدون شک، تیم مهندسی تسلا، به تمامی این جنبه‌ها توجه داشته و احتمالاً این پتنت، نقطه آغاز یک برنامه جذاب و هیجان‌انگیز بوده که می‌تواند صنعت فعلی را زیر و رو نماید.

لازم به ذکر است که تسلا در سال‌های اخیر، توجه ویژه‌ای به نوآوری داشته و هم‌پای بزرگان صنعت خودرو و حتی جلوتر از آن‌ها، به ارائه نوآوری‌های جدید می‌پردازد. این شرکت در بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های تحقیقاتی خود، نیم‌نگاهی به توسعه فناوری‌های هدایت خودکار وسایط نقلیه داشته که از آن جمله، می‌توان به فناوری موقعیت‌یابی خودروهای خودران و استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود قابلیت‌های این خودروها اشاره نمود. بررسی سایر نوآوری‌های تسلا در حوزه ساخت و تولید، نظیر استفاده از فناوری واقعیت افزوده برای سرعت بخشیدن به فرآیند تولید خودرو، نشان می‌دهد که این غول فناوری، بسیار علاقه‌مند به دگرگون‌سازی دنیای ساخت با بازگشت به اصول ساده اولیه و یافتن راه‌هایی برای ساخت محصولات بهتر در زمان کوتاه‌تر و با هزینه کمتر است. نمود این رویکرد را، می‌توان در شعار مشهور «ایلان ماسک»، بنیان‌گذار تسلا مشاهده نمود که هدف خود را ساخت ماشینی بیان می‌کند که خود سازنده ماشین باشد.

پربازدید‌ترین‌ها

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران
۵ تیر ۱۴۰۰

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران

تقویم تابستانه آکادمی کانون پتنت ایران، از ۱۰ رویداد آموزشی- ترویجی تشکیل شده که حوزه‌های مختلف مالکیت فکری و ثبت اختراع را در بر می‌گیرد. از نقاط قابل توجه تقویم تابستان، عناوین جدید «آناتومی پتنت» و «سینما مالکیت فکری» بوده که جذابیت ویژه‌ای ایجاد نموده‌اند.

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک
۹ تیر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه‌های برتر کشور، دعوت به همکاری به عمل می‌آورد.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.