انفجاری در تعداد ثبت اختراعات بلاک‌چینی
۱۴ مرداد ۱۳۹۸ انفجاری در تعداد ثبت اختراعات بلاک‌چینی

طی مدت‌زمان کوتاهی که از ظهور فناوری بلاک‌چین گذشته است، بسیاری از بانک‌ها و مؤسسات مالی، شرکت‌های فناور مشهور نظیر «IBM»، استارت‌آپ‌ها و حتی برخی شرکت‌های فعال در حوزه شبکه‌های اجتماعی، اقدام به توسعه و تجاری‌سازی انواع کاربردهای مبتنی بر این فناوری ارزشمند نموده‌اند. در این میان، همانطور که انتظار می‌رود، حفاظت از نوآوری‌ها و ابداعات صورت گرفته در این حوزه نیز، به شدت مورد توجه قرار گرفته است. بنا بر آمار و ارقام منتشر شده، تا پایان آوریل سال جاری میلادی، بالغ بر ۱۰۶۲۸ پتنت فامیلی، مرتبط با ۱۴۰۳۵ پرونده ثبت اختراع در حوزه بلاک‌چین وجود داشته که با توجه به ثبت نخستین درخواست‌ها در سال ۲۰۱۳ میلادی، عددی قابل‌توجه است.

روند ثبت پتنت در حوزه بلاک‌چین، نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۵ میلادی به این‌سو، رشدی انفجاری در این خصوص پدید آمده و حتی با عدم در نظر گرفتن پتنت‌هایی که طی سال‌های ۲۰۱۷ به این‌سو هنوز انتشار نیافته‌اند (به دلیل بازه ۱۸ ماهه انتشار درخواست‌های ثبت اختراع)، نرخ رشد سالیانه در بازه ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ میلادی، برابر با ۲۸۵.۶ درصد بوده است. در این میان، چین و آمریکا با اختصاص ۴۹ و ۱۸ درصد از کل پتنت‌های به ثبت رسیده در این حوزه، پیشگامی خود در ثبت اختراعات را حفظ نموده‌اند. این حجم از درخواست‌های پتنت، بیانگر این مطلب است که این دو کشور نه تنها منابع اصلی نوآوری در حوزه بلاک‌چین، بلکه بازارهای اصلی این فناوری نیز به حساب می‌آیند.

نکته جالب‌تر گزارش مذکور، صدرنشینی کره جنوبی از نظر نرخ اعطای گواهی ثبت اختراع در حوزه بلاک‌چین است. این کشور با نرخ اعطای گواهی ۵۴ درصدی، رقبای قدرتمندی چون آمریکا را پشت سر گذاشته و از این منظر، بهترین عملکرد را از خود بر جای گذاشته است. پس از کره جنوبی، ژاپن با ۱۷ درصد و آمریکا با ۱۶ درصد، بیشترین نرخ پتنت گرنت شده در حوزه بلاک‌چین را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که چین با نرخ تقریباً ۱ درصدی، شکافی به نسبت زیاد با کشورهای پیشگام پیدا نموده است. سهم ۴ درصدی کره جنوبی در پتنت‌های به ثبت رسیده و در مقابل، نرخ ۵۴ درصدی پتنت‌های گرنت شده، نشان‌دهنده نوعی رویه ثبت اختراع سریع در بازار کوچک و در عین حال بسیار چابک کره‌جنوبی است.

لازم به ذکر است، برخلاف کره جنوبی که به شدت مترصد استفاده از فناوری‌های نوظهور بانکی است، برخی از بازیگران مشهور این حوزه، بدون توجه جدی به تجاری‌سازی این فناوری‌ها، اقدام به ثبت و انتشار پتنت‌های متعدد  نموده‌اند. یکی از مصادیق این پدیده، بانک آمریکایی «BofA» است که از حیث تعداد پتنت‌های به ثبت رسیده، یکی از رهبران جهانی حوزه بلاک‌چین محسوب می‌گردد. این بانک، با انبوهی از پتنت‌های به ثبت رسیده در حوزه بلاک‌چین، کارشناسان را با چشم‌اندازی مبهم از نظر کاربرد واقعی و تجاری‌سازی مواجه نموده که ذهن را در مورد قصد واقعی این بانک و سایر نهادهای مشابه، درگیر می‌نماید.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.