نقشههای مسیریابی، یکی از آن دسته فناوریهایی است که توسط خیل عظیمی از مردم، مورد استفاده قرار میگیرد. تقریباً تمامی افرادی که از گوشیهای هوشمند استفاده میکنند به نحوی نام «Google Maps» به گوششان خورده یا از آن استفاده نمودهاند. اما گوگل تنها شرکتی نیست که در این حوزه فعال است؛ اپل نیز تلاشهای گستردهای برای پیشی گرفتن از رقیب قدرتمند خود نموده است. ایده جدید این شرکت برای ترکیب فناوری واقعیت افزوده با اپلیکیشنهای مسیریابی، یکی از تلاشهای صورت گرفته در این راستا به شمار میرود.
از منظر تاریخی، «Apple Maps» هیچگاه موفق به دستیابی به سطح محبوبیت رقیب اصلی خود نشده است. با این حال، طی ماههای اخیر، اپل با اتکا بر قابلیتهای فناورانه خود، به سرعت در حال پیشرفت و توسعه این محصول بوده است. پتنت جدید این شرکت که تحت عنوان «مسیریابی با استفاده از واقعیت افزوده» انتشار یافته است، میتواند گامی بلند در پیشی گرفتن از بزرگترین رقیبش باشد. به کمک فناوری معرفی شده در این پتنت که در ژانویه سال جاری میلادی به ثبت رسیده و به تازگی با شماره «US20190226866»، از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا انتشار یافته است، اطلاعات مسیر بر روی نماهایی زنده از جاده پیش روی کاربر به نمایش گذاشته میشود. به عبارت دیگر، کاربر میتواند نماهایی زنده و در زمان واقعی از مسیر، همراه با اطلاعاتی مانند محدودیت سرعت، جهت و نام خیابان را دریافت نماید. اما چرا این ویژگی برگ برنده اپل خواهد بود؟
اغلب برنامههای مسیریابی، تصویری بالا به پایین از مسیر حرکتی کاربر را به نمایش میگذارند که تطبیق آن با چشماندازی که پیش روی رانندگان قرار دارد، بسیار دشوار است. با قرار دادن لایههای اطلاعاتی جدید و نمایش آن مطابق با مسیر پیش روی کاربر، ارتباط برقرار کردن با نقشههای اپل بسیار سادهتر از نمونههای فعلی خواهد بود. این ویژگی، میتواند مبتنی بر عینکهای واقعیت افزوده کار کرده که البته برخی نگرانیها پیرامون مخاطرات ایمنی ناشی از مسدود شدن دید کاربر توسط نماهای کامپیوتری را محتمل میسازد.
گفتنی است، سرمایهگذاری وسیع اپل در زمینه توسعه فناوری واقعیت افزوده که نقطه اوج آن، تلاش برای عرضه هدست واقعیت افزوده قابل کنترل با گوشیهای هوشمند آیفون تا سال ۲۰۲۰ میلادی است، بسیاری دیگر از محصولات و خدمات این شرکت فناور را تحتالشعاع قرار داده است. توسعه قابلیتهای نقشههای اپل با استفاده از فناوری واقعیت افزوده، یکی از نمونههای این مسئله است که میتواند خبری جالب برای علاقهمندان به محصولات اپل باشد. رقابت فزاینده بر سر توسعه فناوری «AR» که با عرضه محصولاتی مانند «هولولنز» مایکروسافت، عینک واقعیت افزوده تاشوی سامسونگ و حتی «Google Glass» همراه بوده، امیدها برای توسعه کاربردهای این فناوری و استفاده از آن برای مقاصد مختلف را دوچندان نموده است.