استراتژی چندوجهی در قبال قبل و بعد از پایان دوره حفاظتی پتنت‌ها
۱۶ مرداد ۱۳۹۸

استراتژی چندوجهی در قبال قبل و بعد از پایان دوره حفاظتی پتنت‌ها

شرکت دارویی پی‌فایزر «Pfizer»، در خصوص بخشی از داروهایی که در قلمرو حفاظتی پتنت‌ها قرار ندارند، در حال مذاکرات نهایی با رقیب قدرتمند خود، مایلن «Mylan» است. در راستای این توافق، پی‌فایزر در صدد راه‌اندازی یک مرکز توانمند بوده تا چالش‌های مرتبط با تولید و عرضه داروهای عمومی را پشت سر گذارد. بر این اساس، هر یک از طرفین این توافق، بخشی از دانش خود در خصوص تولید برخی از این داروهای عمومی را به اشتراک گذاشته و امکان ایجاد یک برند معتبر جدید را فراهم می‌آورند. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این کسب‌وکار جدید، فروشی در حدود ۱۹ تا ۲۰ میلیارد دلاری در سال را تجربه می‌نماید که در نتیجه آن، درآمدی یک میلیارد دلاری عاید هر یک از طرفین می‌شود.

چالش بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده محصولات دارویی عمومی که اغلب آن‌ها با اتمام دوره محافظتی سیستم پتنت مواجه هستند، کاهش قیمت‌های ناشی از ورود محصولات رقیب به بازار است. در این حالت، حفظ میزان فروش، دشوارتر شده و نیاز به اتخاذ سیاست‌های جدیدی دارد. به نظر می‌رسد که تصمیم پی‌فایزر برای ادغام بخش محصولات دارویی خود با مایلن، ارتباط مستقیمی با تصمیم این غول دارویی برای تمرکز بر برخی برندهای دارویی سودآورتر دارد. این قرارداد، می‌تواند نقطه عطفی در صنعت داروسازی بوده که با تحکیم و تقویت صنعت تولید و عرضه داروهای عمومی، جذب بیشتر مشتری را موجب خواهد شد.

واحد داروهای عمومی خارج از محافظت پتنت شرکت پی فایزر که تحت عنوان «Upjohn» نام دارد، عمدتاً برای بسته‌بندی محصولات قدیمی‌تری مانند «Lipitor» استفاده شده که اعتبار پتنت‌های آن‌ها به پایان رسیده است. این شرکت، امیدوار است که «Upjohn» بتواند در بازار رو به رشدی مانند چین که عرضه داروهای عمومی با کیفیت پایین و حتی تقلبی رایج بوده و مصرف‌کنندگان به دنبال نشان‌های تجاری معتبرتر مانند پی‌فایزر هستند، با موفقیت روبرو شود. به این منظور، پی‌فایزر حتی دفتر مرکزی «Upjohn» را به شانگهای منتقل نموده که حاکی از اطمینان کامل این شرکت، به استراتژی جدید خود مبنی بر هدف‌گیری بازارهای این‌چنینی است. شایان ذکر است که پی‌فایزر اخیراً پیشنهادی ۱۰.۶ میلیارد دلاری نیز، برای خرید «Array BioPharma» ارائه نموده که تولیدکننده داروهای ویژه بیماران سرطانی است. علاوه بر این، این شرکت به دنبال واگذاری برخی کسب‌وکارهای دارای سود حاشیه‌ای کمتر خود بوده که از مهم‌ترین آن‌ها، می‌توان به توافق برای ترکیب بخش مراقبت‌های بهداشتی مصرفی این شرکت، با بخشی مشابه در شرکت «GlaxoSmithKline» اشاره نمود.

لازم به ذکر است که داروهای عمومی دارای پتنت منقضی شده، با مزایا و در عین حال محدودیت‌های متعددی مواجهند. از یک‌سو، استفاده از یک نام تجاری شناخته‌شده، کمکی برای فروش این داروها بوده و از سوی دیگر، عدم وجود حفاظت از پتنت‌ها، آن‌ها را با چالش رقبای ارزان‌تر مواجه می‌سازد. استراتژی چندوجهی پی‌فایزر مبنی بر حضور در بازار چین، توافق با شرکت‌هایی مانند مایلن و در عین حال تمرکز بر داروهای تخصصی و سودآور، می‌تواند امکان بهره‌مندی از مزیت شناخته‌شده بودن برند شرکت را برای ادامه فروش داروهای عمومی فراهم ساخته و به موازات آن، با همکاری با سایر شرکا، خطر حضور رقبا را تا حد ممکن رفع نماید. در این میان، تمرکز بر داروهای تخصصی‌تر که عملاً از محافظت‌های پتنت برخوردار بوده و امکان ظهور رقبای جدید را محدود می‌کند، منبع درآمدی دیگری بوده که این شرکت بر آن تأکید دارد.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

سومین آزمون بر خط مالکیت فکری، ۱۹ دی ماه
۲۷ آذر ۱۳۹۹

سومین آزمون بر خط مالکیت فکری، ۱۹ دی ماه

سومین آزمون بر خط مالکیت فکری کانون پتنت ایران، روز جمعه مورخ نوزدهم دی‌ماه و از ساعت ۱۰ الی ۱۳ برگزار می‌گردد.

پوشش انواع مالکیت فکری در تقویم زمستانه آکادمی کانون پتنت
۱ دی ۱۳۹۹

پوشش انواع مالکیت فکری در تقویم زمستانه آکادمی کانون پتنت

تقویم زمستانه آکادمی کانون پتنت ایران، علاوه بر پوشش مسائل آموزشی مرتبط با ثبت اختراع، سایر انواع حقوق مالکیت فکری را نیز هدف قرار داده است. در این تقویم آموزشی که اولین دوره آن در مورخ شانزدهم دی‌ماه برگزار می‌گردد، ۱۰ عنوان جذاب گنجانیده شده که از علامت تجاری تا کپی‌رایت، اسرار تجاری و نشان‌های تجاری را در بر می‌گیرد. از آنجاکه ظرفیت وبینارها محدود می‌باشد، لذا به فناوران محترم توصیه می‌شود که برای حضور در وبینارهای مد نظر برنامه‌ریزی نموده و هرچه سریع‌تر نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

نتایج سومین آزمون بر خط مالکیت فکری اعلام شد
۲۴ دی ۱۳۹۹

نتایج سومین آزمون بر خط مالکیت فکری اعلام شد

مخاطبین کانون پتنت ایران، رکورد جدیدی را در سومین آزمون بر خط مالکیت فکری بر جای گذاشتند. در این آزمون که ۱۷۱ شرکت‌کننده حضور داشتند، پنج نفر موفق به پاسخ‌دهی صحیح به همه سؤالات شدند.

سرمایه‌گذاری‌های گسترده اپل در حوزه خانه‌های هوشمند
۲۹ آذر ۱۳۹۹

سرمایه‌گذاری‌های گسترده اپل در حوزه خانه‌های هوشمند

شواهد حاکی از آن است که خانه‌های هوشمند، در زمره علاقه‌مندی‌های اپل قرار داشته که در راستای توسعه فناوری‌ها و دستگاه‌های مرتبط با آن، سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی نموده است. معرفی سیستم «HomePod mini»، در قالب مجموعه‌ای از دستگاه‌های چندکاربره، بیانگر چشم‌انداز این شرکت نوآور برای توسعه یک سیستم یکپارچه از فناوری‌های هوشمند خانگی است. دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، به تازگی اقدام به انتشار پنج پتنت جدید اپل نموده که با وجود عناوین مشابه، هر یک از آن‌ها، جزئی از همین سیستم نوآورانه و قابلیت‌های جدید آن را تشریح می‌کنند.

بسته‌بندی ویژه برای افزایش طول عمر محصولات کشاورزی
۹ دی ۱۳۹۹

بسته‌بندی ویژه برای افزایش طول عمر محصولات کشاورزی

«وردانت تکنولوژی»، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع جدیدی شده که مرتبط با تنظیم وضعیت محصولات کشاورزی و کنترل شرایط آن‌ها در کل فرایند برداشت تا عرضه به مصرف‌کننده است.

اندازه‌گیری دقیق فشارخون توسط ساعت اپل
۸ دی ۱۳۹۹

اندازه‌گیری دقیق فشارخون توسط ساعت اپل

اپل در ادامه استراتژی ایجاد کاربردهای متنوع در محصولات و حرکت به سمت سلامت دیجیتال، نوآوری جدیدی برای ساعت‌های هوشمند توسعه داده که «Apple Watch»ها به سادگی امکان اندازه‌گیری و کنترل دقیق فشارخون کاربر را خواهند داشت.