استراتژی چندوجهی در قبال قبل و بعد از پایان دوره حفاظتی پتنت‌ها
۱۶ مرداد ۱۳۹۸

استراتژی چندوجهی در قبال قبل و بعد از پایان دوره حفاظتی پتنت‌ها

شرکت دارویی پی‌فایزر «Pfizer»، در خصوص بخشی از داروهایی که در قلمرو حفاظتی پتنت‌ها قرار ندارند، در حال مذاکرات نهایی با رقیب قدرتمند خود، مایلن «Mylan» است. در راستای این توافق، پی‌فایزر در صدد راه‌اندازی یک مرکز توانمند بوده تا چالش‌های مرتبط با تولید و عرضه داروهای عمومی را پشت سر گذارد. بر این اساس، هر یک از طرفین این توافق، بخشی از دانش خود در خصوص تولید برخی از این داروهای عمومی را به اشتراک گذاشته و امکان ایجاد یک برند معتبر جدید را فراهم می‌آورند. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این کسب‌وکار جدید، فروشی در حدود ۱۹ تا ۲۰ میلیارد دلاری در سال را تجربه می‌نماید که در نتیجه آن، درآمدی یک میلیارد دلاری عاید هر یک از طرفین می‌شود.

چالش بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده محصولات دارویی عمومی که اغلب آن‌ها با اتمام دوره محافظتی سیستم پتنت مواجه هستند، کاهش قیمت‌های ناشی از ورود محصولات رقیب به بازار است. در این حالت، حفظ میزان فروش، دشوارتر شده و نیاز به اتخاذ سیاست‌های جدیدی دارد. به نظر می‌رسد که تصمیم پی‌فایزر برای ادغام بخش محصولات دارویی خود با مایلن، ارتباط مستقیمی با تصمیم این غول دارویی برای تمرکز بر برخی برندهای دارویی سودآورتر دارد. این قرارداد، می‌تواند نقطه عطفی در صنعت داروسازی بوده که با تحکیم و تقویت صنعت تولید و عرضه داروهای عمومی، جذب بیشتر مشتری را موجب خواهد شد.

واحد داروهای عمومی خارج از محافظت پتنت شرکت پی فایزر که تحت عنوان «Upjohn» نام دارد، عمدتاً برای بسته‌بندی محصولات قدیمی‌تری مانند «Lipitor» استفاده شده که اعتبار پتنت‌های آن‌ها به پایان رسیده است. این شرکت، امیدوار است که «Upjohn» بتواند در بازار رو به رشدی مانند چین که عرضه داروهای عمومی با کیفیت پایین و حتی تقلبی رایج بوده و مصرف‌کنندگان به دنبال نشان‌های تجاری معتبرتر مانند پی‌فایزر هستند، با موفقیت روبرو شود. به این منظور، پی‌فایزر حتی دفتر مرکزی «Upjohn» را به شانگهای منتقل نموده که حاکی از اطمینان کامل این شرکت، به استراتژی جدید خود مبنی بر هدف‌گیری بازارهای این‌چنینی است. شایان ذکر است که پی‌فایزر اخیراً پیشنهادی ۱۰.۶ میلیارد دلاری نیز، برای خرید «Array BioPharma» ارائه نموده که تولیدکننده داروهای ویژه بیماران سرطانی است. علاوه بر این، این شرکت به دنبال واگذاری برخی کسب‌وکارهای دارای سود حاشیه‌ای کمتر خود بوده که از مهم‌ترین آن‌ها، می‌توان به توافق برای ترکیب بخش مراقبت‌های بهداشتی مصرفی این شرکت، با بخشی مشابه در شرکت «GlaxoSmithKline» اشاره نمود.

لازم به ذکر است که داروهای عمومی دارای پتنت منقضی شده، با مزایا و در عین حال محدودیت‌های متعددی مواجهند. از یک‌سو، استفاده از یک نام تجاری شناخته‌شده، کمکی برای فروش این داروها بوده و از سوی دیگر، عدم وجود حفاظت از پتنت‌ها، آن‌ها را با چالش رقبای ارزان‌تر مواجه می‌سازد. استراتژی چندوجهی پی‌فایزر مبنی بر حضور در بازار چین، توافق با شرکت‌هایی مانند مایلن و در عین حال تمرکز بر داروهای تخصصی و سودآور، می‌تواند امکان بهره‌مندی از مزیت شناخته‌شده بودن برند شرکت را برای ادامه فروش داروهای عمومی فراهم ساخته و به موازات آن، با همکاری با سایر شرکا، خطر حضور رقبا را تا حد ممکن رفع نماید. در این میان، تمرکز بر داروهای تخصصی‌تر که عملاً از محافظت‌های پتنت برخوردار بوده و امکان ظهور رقبای جدید را محدود می‌کند، منبع درآمدی دیگری بوده که این شرکت بر آن تأکید دارد.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ) کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

آزمون بر خط مالکیت فکری
۸ تیر ۱۳۹۹

آزمون بر خط مالکیت فکری

کانون پتنت ایران، در راستای اهداف خود برای آموزش و ترویج مفاهیم مالکیت فکری و به ویژه ثبت اختراع، در صدد برگزاری مجموعه‌ای از آزمون‌ها برای عموم مخاطبین علاقه‌مند است. در پی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، اولین دوره از این سری آزمون‌ها، در روز جمعه مورخ ۲۰ تیرماه سال جاری و از ساعت ۹ الی ۱۱ صبح برگزار می‌گردد.

سلسله وبینارهای آموزشی مالکیت فکری وزارت بهداشت در دانشگاه‌های علوم پزشکی
۲ تیر ۱۳۹۹

سلسله وبینارهای آموزشی مالکیت فکری وزارت بهداشت در دانشگاه‌های علوم پزشکی

پیرو تفاهم‌نامه کانون پتنت ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، برگزاری یک سلسله وبینارهای آموزشی در خصوص مالکیت فکری، در دستور کار قرار گرفته است. تقویم منتشر شده، شامل ۱۰ وبینار آموزشی و ۲ وبینار ترویجی است که ویژه اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و پژوهشگران وزارت بهداشت، برگزار می‌گردد.

انتشار تقویم آموزشی تابستان ۹۹ آکادمی کانون پتنت ایران
۱ تیر ۱۳۹۹

انتشار تقویم آموزشی تابستان ۹۹ آکادمی کانون پتنت ایران

آکادمی کانون پتنت ایران، در ادامه سیاست‌های خود مبنی بر آموزش مخاطب‌محور در حوزه «IP» و ارتقای سطح دانش مالکیت فکری در کشور، اقدام به انتشار تقویم آموزشی تابستان ۹۹ نموده است. این تقویم آموزشی، مجموعاً ۹ رویداد آنلاین را شامل شده و متقاضیان می‌توانند با حضور در این دوره‌ها، آگاهی و دانش خود در حوزه مالکیت فکری را افزایش دهند.

شروع ثبت‌نام مردادماه سلسله وبینارهای آموزشی مالکیت فکری وزارت بهداشت
۱۴ تیر ۱۳۹۹

شروع ثبت‌نام مردادماه سلسله وبینارهای آموزشی مالکیت فکری وزارت بهداشت

پیرو تفاهم‌نامه کانون پتنت ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور که برنامه‌ریزی‌هایی برای برگزاری سلسله وبینارهای آموزشی در خصوص مالکیت فکری صورت گرفت، به استحضار اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و پژوهشگران وزارت بهداشت می‌رساند که از نهم تیرماه، امکان ثبت‌نام برای وبینارهای مردادماه فراهم شده است.

تلاش تسلا برای تجاری‌سازی بین‌المللی نسل جدید سقف‌های خورشیدی
۴ تیر ۱۳۹۹

تلاش تسلا برای تجاری‌سازی بین‌المللی نسل جدید سقف‌های خورشیدی

تسلا آماده عرضه سقف‌های خورشیدی خود به بازارهای بین‌المللی است. این شرکت فناور که به دنبال فعالیت‌های تحقیق‌وتوسعه‌ای خود، به فناوری بسیار جذاب سقف‌های خورشیدی دست یافته، در راستای توسعه فعالیت‌های خود، اروپا را به‌عنوان یک بازار بالقوه و جذاب در نظر گرفته است. در همین راستا، با توجه به لزوم حفاظت حداکثری از این نوآوری ارزشمند، پتنت جدیدی را در دفتر ثبت اختراع اروپا به ثبت رسانیده است.

قرارگیری کتاب «مالک فکر خود باشید» در ۳۲امین فهرست لاک‌پشت پرنده
۲۷ خرداد ۱۳۹۹

قرارگیری کتاب «مالک فکر خود باشید» در ۳۲امین فهرست لاک‌پشت پرنده

به دنبال آخرین اخبار حوزه کتاب‌های ادبیات کودک و نوجوان، کتاب «مالک فکر خود باشید»، در سی و دومین فهرست لاک‌پشت پرنده جای گرفته است. این کتاب، با معرفی انواع حقوق مالکیت فکری، شامل پتنت، کپی‌رایت، علائم تجاری و طراحی‌های صنعتی، به زبانی ساده و کودکانه، مخاطب را با مقوله محافظت از دارایی‌های فکری آشنا ساخته و مثال‌های کاربردی متنوعی را برای بیان مفاهیم مدنظر ارائه نموده است.