استراتژی چندوجهی در قبال قبل و بعد از پایان دوره حفاظتی پتنت‌ها
۱۶ مرداد ۱۳۹۸

استراتژی چندوجهی در قبال قبل و بعد از پایان دوره حفاظتی پتنت‌ها

شرکت دارویی پی‌فایزر «Pfizer»، در خصوص بخشی از داروهایی که در قلمرو حفاظتی پتنت‌ها قرار ندارند، در حال مذاکرات نهایی با رقیب قدرتمند خود، مایلن «Mylan» است. در راستای این توافق، پی‌فایزر در صدد راه‌اندازی یک مرکز توانمند بوده تا چالش‌های مرتبط با تولید و عرضه داروهای عمومی را پشت سر گذارد. بر این اساس، هر یک از طرفین این توافق، بخشی از دانش خود در خصوص تولید برخی از این داروهای عمومی را به اشتراک گذاشته و امکان ایجاد یک برند معتبر جدید را فراهم می‌آورند. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این کسب‌وکار جدید، فروشی در حدود ۱۹ تا ۲۰ میلیارد دلاری در سال را تجربه می‌نماید که در نتیجه آن، درآمدی یک میلیارد دلاری عاید هر یک از طرفین می‌شود.

چالش بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده محصولات دارویی عمومی که اغلب آن‌ها با اتمام دوره محافظتی سیستم پتنت مواجه هستند، کاهش قیمت‌های ناشی از ورود محصولات رقیب به بازار است. در این حالت، حفظ میزان فروش، دشوارتر شده و نیاز به اتخاذ سیاست‌های جدیدی دارد. به نظر می‌رسد که تصمیم پی‌فایزر برای ادغام بخش محصولات دارویی خود با مایلن، ارتباط مستقیمی با تصمیم این غول دارویی برای تمرکز بر برخی برندهای دارویی سودآورتر دارد. این قرارداد، می‌تواند نقطه عطفی در صنعت داروسازی بوده که با تحکیم و تقویت صنعت تولید و عرضه داروهای عمومی، جذب بیشتر مشتری را موجب خواهد شد.

واحد داروهای عمومی خارج از محافظت پتنت شرکت پی فایزر که تحت عنوان «Upjohn» نام دارد، عمدتاً برای بسته‌بندی محصولات قدیمی‌تری مانند «Lipitor» استفاده شده که اعتبار پتنت‌های آن‌ها به پایان رسیده است. این شرکت، امیدوار است که «Upjohn» بتواند در بازار رو به رشدی مانند چین که عرضه داروهای عمومی با کیفیت پایین و حتی تقلبی رایج بوده و مصرف‌کنندگان به دنبال نشان‌های تجاری معتبرتر مانند پی‌فایزر هستند، با موفقیت روبرو شود. به این منظور، پی‌فایزر حتی دفتر مرکزی «Upjohn» را به شانگهای منتقل نموده که حاکی از اطمینان کامل این شرکت، به استراتژی جدید خود مبنی بر هدف‌گیری بازارهای این‌چنینی است. شایان ذکر است که پی‌فایزر اخیراً پیشنهادی ۱۰.۶ میلیارد دلاری نیز، برای خرید «Array BioPharma» ارائه نموده که تولیدکننده داروهای ویژه بیماران سرطانی است. علاوه بر این، این شرکت به دنبال واگذاری برخی کسب‌وکارهای دارای سود حاشیه‌ای کمتر خود بوده که از مهم‌ترین آن‌ها، می‌توان به توافق برای ترکیب بخش مراقبت‌های بهداشتی مصرفی این شرکت، با بخشی مشابه در شرکت «GlaxoSmithKline» اشاره نمود.

لازم به ذکر است که داروهای عمومی دارای پتنت منقضی شده، با مزایا و در عین حال محدودیت‌های متعددی مواجهند. از یک‌سو، استفاده از یک نام تجاری شناخته‌شده، کمکی برای فروش این داروها بوده و از سوی دیگر، عدم وجود حفاظت از پتنت‌ها، آن‌ها را با چالش رقبای ارزان‌تر مواجه می‌سازد. استراتژی چندوجهی پی‌فایزر مبنی بر حضور در بازار چین، توافق با شرکت‌هایی مانند مایلن و در عین حال تمرکز بر داروهای تخصصی و سودآور، می‌تواند امکان بهره‌مندی از مزیت شناخته‌شده بودن برند شرکت را برای ادامه فروش داروهای عمومی فراهم ساخته و به موازات آن، با همکاری با سایر شرکا، خطر حضور رقبا را تا حد ممکن رفع نماید. در این میان، تمرکز بر داروهای تخصصی‌تر که عملاً از محافظت‌های پتنت برخوردار بوده و امکان ظهور رقبای جدید را محدود می‌کند، منبع درآمدی دیگری بوده که این شرکت بر آن تأکید دارد.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری (وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران)
۱۷ دی ۱۳۹۸

سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری (وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران)

کانون پتنت ایران، در راستای فعالیت‌های آموزشی و ترویجی خود و با هدف افزایش آگاهی عمومی پیرامون مالکیت فکری و مزایای آن، برنامه‌ای مدون برای آموزش آنلاین و غیرحضوری، تحت عنوان «سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری» را در دستور کار خود قرار داده است. در این برنامه که شامل برگزاری سلسله وبینارهای آموزشی منظم در سه‌شنبه‌های مختلف فصل زمستان است، مخاطبین با مهم‌ترین موضوعات مالکیت فکری آشنا خواهند شد.

انتشار تقویم آموزشی زمستان ۹۸ آکادمی کانون پتنت ایران
۱۵ دی ۱۳۹۸

انتشار تقویم آموزشی زمستان ۹۸ آکادمی کانون پتنت ایران

آکادمی کانون پتنت ایران که فعالیت خود را در سال ۹۷ و با هدف آموزش مخاطب‌محور در حوزه مالکیت فکری آغاز نمود، در راستای اهداف کانون پتنت به منظور ارتقای سطح دانش مالکیت فکری در کشور، اولین تقویم آموزشی خود را در پاییز امسال منتشر ساخت. با توجه به استقبال قابل توجه صورت گرفته از دوره‌های برگزار شده در پاییز سال جاری، آکادمی اقدام به تدوین دومین تقویم آموزشی خود، تحت عنوانه تقویم آموزشی زمستانه نموده که شامل دوره‌های متنوع حضوری و همچنین آموزش مجازی می‌باشد.

برگزاری دومین وبینار آشنایی با مالکیت فکری توسط کانون پتنت ایران
۱۲ دی ۱۳۹۸

برگزاری دومین وبینار آشنایی با مالکیت فکری توسط کانون پتنت ایران

در راستای استقبال قابل توجه مخاطبین از وبینارهای برگزار شده پیشین کانون پتنت ایران، آکادمی کانون در برنامه زمستانه خود نیز، وبینارهایی را در نظر گرفته که یکی از آن‌ها در مورخ هفدهم دی‌ماه سال جاری و با عنوان «آشنایی با مالکیت فکری»، برگزار می‌گردد.

برگزاری اولین وبینار از مجموعه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۸ دی ۱۳۹۸

برگزاری اولین وبینار از مجموعه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

آکادمی کانون پتنت ایران، برگزاری سلسله وبینارهایی با موضوعات متنوع مالکیت فکری را برنامه‌ریزی نموده که تحت عنوان «سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری»، برگزار می‌گردد. در همین راستا، اولین وبینار این مجموعه با موضوع «آشنایی با مالکیت فکری»، سه‌شنبه گذشته مورخ ۲۴ دی ماه برگزار گردید. آموزش‌های مد نظر، در سرفصل‌هایی شامل «اهمیت دارایی‌های فکری»، «تعاریف دارایی‌های فکری و حوزه شمول آن‌ها»، «قلمرو و مصادیق دارایی‌های فکری و نحوه حمایت از آن‌ها»، «مسیرهای حفاظت از دارایی‌های فکری» و همچنین «مثال‌هایی از مصادیق دارایی‌های فکری»، ارائه گردید.

برگزاری دومین کارگاه «علامت تجاری» توسط کانون پتنت ایران
۱۹ دی ۱۳۹۸

برگزاری دومین کارگاه «علامت تجاری» توسط کانون پتنت ایران

آکادمی کانون پتنت ایران، در راستای برنامه‌های مدون خود به منظور آموزش مخاطب‌محور در حوزه‌های مختلف مالکیت فکری، اقدام به برگزاری کارگاه جدیدی با عنوان «علامت تجاری» نموده که در مورخ ۲۶ دی‌ماه سال جاری، از ساعت ۹ الی ۱۲ برگزار می‌نماید.

اخبار مهم بازار دارایی‌های فکری در سال ۲۰۱۹
۲۲ دی ۱۳۹۸

اخبار مهم بازار دارایی‌های فکری در سال ۲۰۱۹

در سال گذشته میلادی، دنیای مالکیت فکری با تغییر و تحولات مختلفی روبرو شد، روند فزاینده ثبت انواع حقوق مالکیت فکری در سطح جهان ادامه یافت، چین سلطه خود به‌عنوان کشور پیشگام در حوزه «IP» را گسترده‌تر نمود و برخی از شرکت‌های فناور بزرگ، به دعاوی حقوقی گسترده و جنجالی خود پایان دادند. در این نوشتار، بنا به اعلام پایگاه تحلیلی «IAM»، داستان‌های مهم و منتخب مالکیت فکری در سال ۲۰۱۹ میلادی، با تمرکز بر تحولات بازار و مبادلات دارایی‌های فکری مرور شده است.

IAM