استراتژی چندوجهی در قبال قبل و بعد از پایان دوره حفاظتی پتنت‌ها
۱۶ مرداد ۱۳۹۸ استراتژی چندوجهی در قبال قبل و بعد از پایان دوره حفاظتی پتنت‌ها

شرکت دارویی پی‌فایزر «Pfizer»، در خصوص بخشی از داروهایی که در قلمرو حفاظتی پتنت‌ها قرار ندارند، در حال مذاکرات نهایی با رقیب قدرتمند خود، مایلن «Mylan» است. در راستای این توافق، پی‌فایزر در صدد راه‌اندازی یک مرکز توانمند بوده تا چالش‌های مرتبط با تولید و عرضه داروهای عمومی را پشت سر گذارد. بر این اساس، هر یک از طرفین این توافق، بخشی از دانش خود در خصوص تولید برخی از این داروهای عمومی را به اشتراک گذاشته و امکان ایجاد یک برند معتبر جدید را فراهم می‌آورند. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این کسب‌وکار جدید، فروشی در حدود ۱۹ تا ۲۰ میلیارد دلاری در سال را تجربه می‌نماید که در نتیجه آن، درآمدی یک میلیارد دلاری عاید هر یک از طرفین می‌شود.

چالش بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده محصولات دارویی عمومی که اغلب آن‌ها با اتمام دوره محافظتی سیستم پتنت مواجه هستند، کاهش قیمت‌های ناشی از ورود محصولات رقیب به بازار است. در این حالت، حفظ میزان فروش، دشوارتر شده و نیاز به اتخاذ سیاست‌های جدیدی دارد. به نظر می‌رسد که تصمیم پی‌فایزر برای ادغام بخش محصولات دارویی خود با مایلن، ارتباط مستقیمی با تصمیم این غول دارویی برای تمرکز بر برخی برندهای دارویی سودآورتر دارد. این قرارداد، می‌تواند نقطه عطفی در صنعت داروسازی بوده که با تحکیم و تقویت صنعت تولید و عرضه داروهای عمومی، جذب بیشتر مشتری را موجب خواهد شد.

واحد داروهای عمومی خارج از محافظت پتنت شرکت پی فایزر که تحت عنوان «Upjohn» نام دارد، عمدتاً برای بسته‌بندی محصولات قدیمی‌تری مانند «Lipitor» استفاده شده که اعتبار پتنت‌های آن‌ها به پایان رسیده است. این شرکت، امیدوار است که «Upjohn» بتواند در بازار رو به رشدی مانند چین که عرضه داروهای عمومی با کیفیت پایین و حتی تقلبی رایج بوده و مصرف‌کنندگان به دنبال نشان‌های تجاری معتبرتر مانند پی‌فایزر هستند، با موفقیت روبرو شود. به این منظور، پی‌فایزر حتی دفتر مرکزی «Upjohn» را به شانگهای منتقل نموده که حاکی از اطمینان کامل این شرکت، به استراتژی جدید خود مبنی بر هدف‌گیری بازارهای این‌چنینی است. شایان ذکر است که پی‌فایزر اخیراً پیشنهادی ۱۰.۶ میلیارد دلاری نیز، برای خرید «Array BioPharma» ارائه نموده که تولیدکننده داروهای ویژه بیماران سرطانی است. علاوه بر این، این شرکت به دنبال واگذاری برخی کسب‌وکارهای دارای سود حاشیه‌ای کمتر خود بوده که از مهم‌ترین آن‌ها، می‌توان به توافق برای ترکیب بخش مراقبت‌های بهداشتی مصرفی این شرکت، با بخشی مشابه در شرکت «GlaxoSmithKline» اشاره نمود.

لازم به ذکر است که داروهای عمومی دارای پتنت منقضی شده، با مزایا و در عین حال محدودیت‌های متعددی مواجهند. از یک‌سو، استفاده از یک نام تجاری شناخته‌شده، کمکی برای فروش این داروها بوده و از سوی دیگر، عدم وجود حفاظت از پتنت‌ها، آن‌ها را با چالش رقبای ارزان‌تر مواجه می‌سازد. استراتژی چندوجهی پی‌فایزر مبنی بر حضور در بازار چین، توافق با شرکت‌هایی مانند مایلن و در عین حال تمرکز بر داروهای تخصصی و سودآور، می‌تواند امکان بهره‌مندی از مزیت شناخته‌شده بودن برند شرکت را برای ادامه فروش داروهای عمومی فراهم ساخته و به موازات آن، با همکاری با سایر شرکا، خطر حضور رقبا را تا حد ممکن رفع نماید. در این میان، تمرکز بر داروهای تخصصی‌تر که عملاً از محافظت‌های پتنت برخوردار بوده و امکان ظهور رقبای جدید را محدود می‌کند، منبع درآمدی دیگری بوده که این شرکت بر آن تأکید دارد.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day