برگزاری کارگاه توانمندسازی داوران ثبت اختراع در دانشگاه صنعتی شریف
۱۵ مرداد ۱۳۹۸ برگزاری کارگاه توانمندسازی داوران ثبت اختراع در دانشگاه صنعتی شریف

به همت دفتر مالکیت فکری دانشگاه صنعتی شریف و همکاری کانون پتنت ایران، در مورخ دوم، سوم، نهم و دهم مردادماه سال جاری، کارگاهی آموزشی با عنوان «دوره توانمندسازی داوران ثبت اختراع»، با حضور بیش از ۲۵ نفر از کارشناسان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، در محل دانشگاه صنعتی شریف برگزار گردید.

در زمان شروع کارگاه، جناب آقای دکتر «فرهمند»، مدیر دفتر خدمات ثبت اختراع دانشگاه، ضمن خوش آمدگویی به حضار، در خصوص اهمیت مالکیت فکری و پتنت اعلام نمودند که: «این دوره آموزشی، به‌طور اختصاصی برای کارشناسان دفتر مالکیت فکری دانشگاه صنعتی شریف و با هدف تحکیم پایه دانش مربوط به مفاهیم ثبت اختراع و افزایش تسلط کارشناسان این دفتر، برگزار شده است. انتظار می‌رود که با بهره‌گیری از این دوره و بالا رفتن سطح مهارت کارشناسان، کیفیت داوری درخواست‌های ثبت اختراع و روند داوری آن‌ها بهبودیافته و از بالاترین استاندارد ممکن برخوردار شود». همچنین ایشان در خصوص رویکرد این مرکز نسبت به تمایل به محافظت از مالکیت‌های فکری مجموعه از طریق ثبت پتنت اظهار داشتند: «با توجه به سرمایه‌های ارزشمند فکری نهفته در دانشگاه، لزوم محافظت از آن‌ها، کاملاً محسوس بوده و سیاست دفتر مالکیت فکری دانشگاه صنعتی شریف، در جهت حفظ این سرمایه‌ها و جلوگیری از هدر رفت آن‌ها است. در این راستا، دانشگاه صنعتی شریف با حمایت کانون پتنت ایران، نسبت به ثبت اختراع در امریکا، در حال اجرای اقداماتی جدی و هدفمند است.»

 

 

این کارگاه تئوری/ عملی، با هدف آشنایی و توانمندسازی کارشناسان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف با مالکیت فکری و ثبت اختراع در مجامع بین‌المللی، داوری درخواست‌های ثبت اختراع و ارتقای سطح علمی آن‌ها و با حضور جناب آقای دکتر «برنایی»، جناب آقای دکتر «خانلرخانی»، جناب آقای دکتر «فرهمند»، برگزار گردید.

عناوین مطرح شده در روز اول این کارگاه، شامل مقدمه‌ای بر مالکیت فکری، گواهی ثبت اختراع یا پتنت، شرایط احراز پتنت، اجزای پتنت، ثبت تقاضانامه اختراع از طریق پیمان «PCT» و آشنایی با کانون پتنت ایران بود. در روز دوم نیز، کارگاهی تئوری و عملی با عناوینی شامل جستجوی پتنت و آشنایی با ابزار آن برگزار شد. در روز سوم کارگاه، به آشنایی با پیش‌نیازهای سیستم داوری و درخواست‌های ثبت اختراع و نحوه تفسیر دعاوی پرداخته شد. نهایتاً در روز چهارم نیز، بررسی ماهوی درخواست ثبت اختراع و نحوه تکمیل فرم داوری مورد بررسی قرار گرفت.

برخی از نکات ویژه‌ای که در این کارگاه، توسط مدرسین محترم آقای دکتر امیرحسین برنایی و آقای دکتر مهرداد خانلرخانی مطرح گردید، عبارتند از:

  • اهمیت پتنت برای جامعه و هدف از ثبت پتنت
  • شرح قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری ایران
  • منظور از حقوق انحصاری پتنت
  • شرایط ماهوی و شرایط رسمی ثبت پتنت
  • معرفی سیستم‌های طبقه‌بندی اسناد پتنت
  • گام‌های اساسی داوری
  • لزوم کسب مهارت در جستجوی پتنت و یادگیری روش‌هایی جهت جستجوی دقیق و سریع
  • جزئیات فرایند ثبت اختراع در آمریکا
  • مقایسه‌ مراحل و کیفیت داوری درخواست‌های ثبت اختراع در ایران و آمریکا
  • لزوم اصلاح برخی سیاست‎های موجود در سیستم ثبت اختراع ایران جهت ارتقای کیفیت آن

 

 

از جمله نکات مطرح در کارگاه، معرفی خدمات کانون پتنت ایران به حضار بود که از آن جمله، می‌توان به مواردی نظیر حمایت از ثبت اختراع در کشور آمریکا و اظهارنامه‌ PCT، برگزاری دوره‌های آموزشی مختص مراکز مختلف و تحلیل پتنت اشاره نمود.

میزان علاقه‌مندی شرکت‌کنندگان در کارگاه نسبت به مبحث ثبت اختراعات و دستاوردهای علمی، در انتهای کارگاه مورد ارزیابی قرار گرفت که مجموعه نظرات اخذ شده، حاکی از این بود که مطالب ارائه شده در این کارگاه، مورد استقبال کارشناسان دفتر مالکیت فکری دانشگاه صنعتی شریف واقع شده و موجب افزایش مهارت و توانمندی آن‌ها شده است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day