اهداف تبلیغاتی فیسبوک در خلال مکالمات خصوصی کاربران
۲۰ مرداد ۱۳۹۸

اهداف تبلیغاتی فیسبوک در خلال مکالمات خصوصی کاربران

تقریباً تمامی افرادی که به نحوی با ابزارهای دیجیتال سر و کار داشته‌اند، نام فیسبوک به گوششان خورده است. این برند بسیار مشهور، تداعی‌گر شبکه اجتماعی متعلق به شرکت «Facebook» است که البته به جز این شبکه اجتماعی، محصولات کلیدی دیگری، شامل «Facebook Messenger»، «واتس‌آپ» و «اینستاگرام» را نیز در بر می‌گیرد. طی سال‌های اخیر و با استقبال فزاینده از این محصولات، فیسبوک نیز در تلاش برای توسعه انواع نوآوری‌های بازاریابی و استفاده از این منبع ارزشمند برای درآمدزایی‌های بیشتر بوده است. به نظر می‌رسد که این تلاش‌ها پس از طبقه‌بندی اجتماعی کاربران، جمع‌آوری هوشمند عکس‌های فیسبوکی و حتی ضبط مخفیانه صدای کاربر، به مکالمات خصوصی کاربران در اپلیکیشن «مسنجر» این شرکت کشیده شده است. پتنت اخیر فیسبوک، نوعی «افزونه» را توصیف نموده که می‌تواند نه تنها با توجه به مکان کاربر، بلکه بر اساس محتویات مکالمات وی، نسبت به ارائه آگهی‌های تبلیغاتی مرتبط، اقدام نماید.

آن‌طور که از اسناد ثبت اختراع جدید فیسبوک مشخص است، افزونه ابداعی این شرکت، قابلیت رصد هوشمند مکاتبات و پیشنهاد برخی تبلیغات مرتبط با موضوع در حال گفتگو را دارد. برای مثال، در خلال گفتگوی دو کاربر در خصوص یک موقعیت خاص زمانی، امکان تبلیغ یک کارت‌پستال خاص را فراهم می‌سازد.

در عین حال که چنین تبلیغاتی می‌تواند برای تعدادی از کاربران بسیار جذاب بوده و در عین حال، درآمدهای قابل توجهی را نصیب شرکت‌های تبلیغ کننده و فیسبوک نماید، اما به نظر می‌رسد که ثبت اختراعات این‌چنینی، موضوع حریم خصوصی کاربران را به شدت تحت‌الشعاع قرار داده و در نتیجه، نگرانی‌های جدی در این خصوص پدید می‌آید. البته باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از این اختراعات، هرگز وارد فاز تجاری‌سازی نشده و در حد همان ایده باقی می‌مانند. فیسبوک نیز در بیانیه‌ای در اینص خصوص اظهار داشته که ایده اولیه این پتنت، چهار سال پیش مطرح شده و این شرکت، هیچ برنامه جدی‌ای برای ورود به این حوزه ندارد. پتنت فوق‌الذکر، در چهارم آوریل سال جاری میلادی در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و به تازگی تحت شماره «US20190236656»، انتشار یافته است. گفتنی است که در بخش اسناد این ثبت اختراع، به پتنتی با شماره «US10296949» اشاره شده که تاریخ ثبت آن به آوریل 2015 باز می‌گردد. به نظر می‌رسد که این پتنت گرنت شده، همان ایده اولیه مورد اشاره در بیانیه فیسبوک است. 

لازم به ذکر است، اگرچه فیسبوک در میان شبکه‌های اجتماعی قدیمی‌ترین نیست، اما با توجه به استقبال بسیار زیاد مخاطبین، یکی از مشهورترین آن‌ها به حساب می‌آید. این امر، به حدی است که حتی در برخی کتاب‌ها و مقالات، فیسبوک به‌عنوان نمادی از شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی دیجیتال در نظر گرفته می‌شود. این شبکه، در سال ۲۰۰۳ میلادی و با نام «Facemash» طراحی و پیاده‌سازی شد و بعدها با تغییر ساختار و تحت عنوان «Facebook»، توسط «مارک زاکربرگ» و دوستانش در دانشگاه هاروارد معرفی گردید. این شبکه که در ابتدا تنها ابزاری برای ارتباط بین دانشجویان این دانشگاه محسوب می‌شد، به سرعت به میان سایر دانشگاه‌ها و در ادامه، کاربران عادی توسعه یافت؛ به‌طوری که در سال ۲۰۱۸ میلادی، کاربران فعال آن، از مرز ۲.۲۷ میلیارد نفر عبور نمود. این حجم از کاربران فعال، یک جامعه به هم پیوسته از کاربران را شکل داده که می‌تواند هدف آگهی‌های تبلیغاتی شرکت‌های بزرگ و کوچک قرار گیرد. فیسبوک دائماً در حال ثبت و آنالیز رفتار کاربران خود بوده و از این راه، آن‌ها را به وسیله ارسال محتوا و تبلیغات مناسب، بمباران می‌کند. بدیهی است که فناوری جدیدی نیز، می‌تواند کمک فراوانی به این شرکت، در دستیابی به اهداف تبلیغاتی خود نماید.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

برگزاری وبینار رایگان آشنایی با مالکیت فکری توسط کانون پتنت ایران
۸ آذر ۱۳۹۸

برگزاری وبینار رایگان آشنایی با مالکیت فکری توسط کانون پتنت ایران

«کانون پتنت ایران»، در راستای توسعه فرهنگ مالکیت فکری و آگاه‌سازی مخترعین، محققین، پژوهشگران و شرکت‌های فناور کشور، در خصوص اهمیت حفاظت از دارایی‌های فکری، اقدام به حمایت از برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی می‌نماید. در همین راستا، در مورخ ۱۲ آذرماه سال جاری، اولین وبینار آنلاین آکادمی کانون پتنت ایران، در خصوص مالکیت فکری برگزار شده و علاقه‌مندان می‌توانند به صورت کاملاً رایگان، در این دوره شرکت نمایند.

برگزاری وبینار «جستجوی پتنت» توسط کانون پتنت ایران
۱۳ آذر ۱۳۹۸

برگزاری وبینار «جستجوی پتنت» توسط کانون پتنت ایران

«کانون پتنت ایران»، به‌عنوان واحد همکار معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و یک نهاد سیاست‌گذار و حمایتی در حوزه مالکیت فکری و به صورت ویژه ثبت اختراعات خارجی، در راستای توسعه فرهنگ مالکیت فکری و آگاه‌سازی مخترعین، محققین، پژوهشگران و شرکت‌های فناور کشور در خصوص اهمیت حفاظت از دارایی‌های فکری، اقدام به حمایت از برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی می‌نماید. در همین راستا، در مورخ ۱۹ و ۲۶ آذرماه سال جاری، دومین وبینار آنلاین آکادمی کانون پتنت ایران، در خصوص «جستجوی پتنت» برگزار خواهد شد.

تخفیف ۹۰ درصدی وبینار «جستجوی پتنت» به مناسبت روز دانشجو
۱۶ آذر ۱۳۹۸

تخفیف ۹۰ درصدی وبینار «جستجوی پتنت» به مناسبت روز دانشجو

نظر به فرا رسیدن روز دانشجو، کانون پتنت با هدف حمایت هر چه بیشتر از دانشجویان و محققین، تخفیفی ۹۰ درصدی برای شرکت در وبینار «جستجوی پتنت» در نظر گرفته است.

برگزاری کارگاه «علامت تجاری»؛ کسب‌و‌کار خود را علامت‌دار کنید!
۱۰ آذر ۱۳۹۸

برگزاری کارگاه «علامت تجاری»؛ کسب‌و‌کار خود را علامت‌دار کنید!

در راستای اهمیت قابل توجه مسئله علائم تجاری، کارآفرینان، صاحبان کسب‌وکار و یا افرادی که در حوزه کاری خود خلاق هستند، نیاز دارند تا در مورد چگونگی حفاظت و استفاده از مزایای علائم تجاری، بیشتر بدانند. از این رو، آکادمی کانون پتنت ایران، اقدام به برنامه‌ریزی برای برگزاری کارگاهی آموزشی با عنوان "علامت تجاری" نموده که در تاریخ ۱۴ آذرماه، از ساعت ۹ الی ۱۲، برگزار خواهد شد.

برگزاری دوره جدید توانمندسازی دفاتر همکار کانون پتنت ایران؛ یکسان‌سازی آموزش‌های مسئولین دفاتر
۵ آذر ۱۳۹۸

برگزاری دوره جدید توانمندسازی دفاتر همکار کانون پتنت ایران؛ یکسان‌سازی آموزش‌های مسئولین دفاتر

آموزش مداوم مسئولین دفاتر همکار کانون، همواره به عنوان اصلی کلیدی مورد نظر بوده و به صورت جدی توسط کانون پتنت ایران دنبال شده است. در همین راستا و در ادامه دوره پیشین توانمندسازی دفاتر همکار که در مورخ ۲۴ و ۲۵ شهریورماه سال جاری برگزار گردید، برگزاری دوره جدیدی در مورخ ۱۰ و ۱۱ آذرماه نیز در نظر گرفته شده که امکان حضور مسئولین دفاتری که در دوره پیشین حضور نداشتند را فراهم می‌نماید.

ورود غول صنعت خودروهای الکتریکی به حوزه خودروهای خودران
۱۹ آبان ۱۳۹۸

ورود غول صنعت خودروهای الکتریکی به حوزه خودروهای خودران

شرکت «Rivian» که در زمینه طراحی و توسعه انواع خودروهای الکتریکی فعالیت می‌نماید، در ادامه تلاش‌های فناورانه خود، راهکاری جدید برای کنترل فناوری هدایت خودکار ارائه نموده است. بنا بر این فناوری جدید، انتخاب حالت خودران، بر اساس برخی فاکتورهای از پیش مشخص شده، نظیر ایمنی جاده و شرایط کیفی راننده اتخاذ می‌گردد.

Forbes