اهداف تبلیغاتی فیسبوک در خلال مکالمات خصوصی کاربران
۲۰ مرداد ۱۳۹۸

اهداف تبلیغاتی فیسبوک در خلال مکالمات خصوصی کاربران

تقریباً تمامی افرادی که به نحوی با ابزارهای دیجیتال سر و کار داشته‌اند، نام فیسبوک به گوششان خورده است. این برند بسیار مشهور، تداعی‌گر شبکه اجتماعی متعلق به شرکت «Facebook» است که البته به جز این شبکه اجتماعی، محصولات کلیدی دیگری، شامل «Facebook Messenger»، «واتس‌آپ» و «اینستاگرام» را نیز در بر می‌گیرد. طی سال‌های اخیر و با استقبال فزاینده از این محصولات، فیسبوک نیز در تلاش برای توسعه انواع نوآوری‌های بازاریابی و استفاده از این منبع ارزشمند برای درآمدزایی‌های بیشتر بوده است. به نظر می‌رسد که این تلاش‌ها پس از طبقه‌بندی اجتماعی کاربران، جمع‌آوری هوشمند عکس‌های فیسبوکی و حتی ضبط مخفیانه صدای کاربر، به مکالمات خصوصی کاربران در اپلیکیشن «مسنجر» این شرکت کشیده شده است. پتنت اخیر فیسبوک، نوعی «افزونه» را توصیف نموده که می‌تواند نه تنها با توجه به مکان کاربر، بلکه بر اساس محتویات مکالمات وی، نسبت به ارائه آگهی‌های تبلیغاتی مرتبط، اقدام نماید.

آن‌طور که از اسناد ثبت اختراع جدید فیسبوک مشخص است، افزونه ابداعی این شرکت، قابلیت رصد هوشمند مکاتبات و پیشنهاد برخی تبلیغات مرتبط با موضوع در حال گفتگو را دارد. برای مثال، در خلال گفتگوی دو کاربر در خصوص یک موقعیت خاص زمانی، امکان تبلیغ یک کارت‌پستال خاص را فراهم می‌سازد.

در عین حال که چنین تبلیغاتی می‌تواند برای تعدادی از کاربران بسیار جذاب بوده و در عین حال، درآمدهای قابل توجهی را نصیب شرکت‌های تبلیغ کننده و فیسبوک نماید، اما به نظر می‌رسد که ثبت اختراعات این‌چنینی، موضوع حریم خصوصی کاربران را به شدت تحت‌الشعاع قرار داده و در نتیجه، نگرانی‌های جدی در این خصوص پدید می‌آید. البته باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از این اختراعات، هرگز وارد فاز تجاری‌سازی نشده و در حد همان ایده باقی می‌مانند. فیسبوک نیز در بیانیه‌ای در اینص خصوص اظهار داشته که ایده اولیه این پتنت، چهار سال پیش مطرح شده و این شرکت، هیچ برنامه جدی‌ای برای ورود به این حوزه ندارد. پتنت فوق‌الذکر، در چهارم آوریل سال جاری میلادی در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و به تازگی تحت شماره «US20190236656»، انتشار یافته است. گفتنی است که در بخش اسناد این ثبت اختراع، به پتنتی با شماره «US10296949» اشاره شده که تاریخ ثبت آن به آوریل 2015 باز می‌گردد. به نظر می‌رسد که این پتنت گرنت شده، همان ایده اولیه مورد اشاره در بیانیه فیسبوک است. 

لازم به ذکر است، اگرچه فیسبوک در میان شبکه‌های اجتماعی قدیمی‌ترین نیست، اما با توجه به استقبال بسیار زیاد مخاطبین، یکی از مشهورترین آن‌ها به حساب می‌آید. این امر، به حدی است که حتی در برخی کتاب‌ها و مقالات، فیسبوک به‌عنوان نمادی از شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی دیجیتال در نظر گرفته می‌شود. این شبکه، در سال ۲۰۰۳ میلادی و با نام «Facemash» طراحی و پیاده‌سازی شد و بعدها با تغییر ساختار و تحت عنوان «Facebook»، توسط «مارک زاکربرگ» و دوستانش در دانشگاه هاروارد معرفی گردید. این شبکه که در ابتدا تنها ابزاری برای ارتباط بین دانشجویان این دانشگاه محسوب می‌شد، به سرعت به میان سایر دانشگاه‌ها و در ادامه، کاربران عادی توسعه یافت؛ به‌طوری که در سال ۲۰۱۸ میلادی، کاربران فعال آن، از مرز ۲.۲۷ میلیارد نفر عبور نمود. این حجم از کاربران فعال، یک جامعه به هم پیوسته از کاربران را شکل داده که می‌تواند هدف آگهی‌های تبلیغاتی شرکت‌های بزرگ و کوچک قرار گیرد. فیسبوک دائماً در حال ثبت و آنالیز رفتار کاربران خود بوده و از این راه، آن‌ها را به وسیله ارسال محتوا و تبلیغات مناسب، بمباران می‌کند. بدیهی است که فناوری جدیدی نیز، می‌تواند کمک فراوانی به این شرکت، در دستیابی به اهداف تبلیغاتی خود نماید.

پربازدید‌ترین‌ها

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک
۹ تیر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه‌های برتر کشور، دعوت به همکاری به عمل می‌آورد.

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.

شارژ تلفن‌های هوشمند از طریق صداهای محیطی
۲۱ تیر ۱۴۰۰

شارژ تلفن‌های هوشمند از طریق صداهای محیطی

شیائومی در تلاش برای توسعه قابلیت نوآورانه‌ای برای شارژ گوشی‌های هوشمند است. این فناوری که به تازگی در دفتر مالکیت فکری چین به ثبت رسیده، از صدا برای شارژ دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌کند. به این منظور، دستگاهی برای جمع‌آوری صدا و ارتعاشات محیط تعبیه شده که آن‌ها را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. در ادامه، این لرزش مکانیکی به یک جریان الکتریکی تبدیل شده و شارژ شگفت‌انگیز تلفن‌های همراه و سایر دستگاه‌های الکترونیکی را ممکن می‌سازد.