اهداف تبلیغاتی فیسبوک در خلال مکالمات خصوصی کاربران
۲۰ مرداد ۱۳۹۸

اهداف تبلیغاتی فیسبوک در خلال مکالمات خصوصی کاربران

تقریباً تمامی افرادی که به نحوی با ابزارهای دیجیتال سر و کار داشته‌اند، نام فیسبوک به گوششان خورده است. این برند بسیار مشهور، تداعی‌گر شبکه اجتماعی متعلق به شرکت «Facebook» است که البته به جز این شبکه اجتماعی، محصولات کلیدی دیگری، شامل «Facebook Messenger»، «واتس‌آپ» و «اینستاگرام» را نیز در بر می‌گیرد. طی سال‌های اخیر و با استقبال فزاینده از این محصولات، فیسبوک نیز در تلاش برای توسعه انواع نوآوری‌های بازاریابی و استفاده از این منبع ارزشمند برای درآمدزایی‌های بیشتر بوده است. به نظر می‌رسد که این تلاش‌ها پس از طبقه‌بندی اجتماعی کاربران، جمع‌آوری هوشمند عکس‌های فیسبوکی و حتی ضبط مخفیانه صدای کاربر، به مکالمات خصوصی کاربران در اپلیکیشن «مسنجر» این شرکت کشیده شده است. پتنت اخیر فیسبوک، نوعی «افزونه» را توصیف نموده که می‌تواند نه تنها با توجه به مکان کاربر، بلکه بر اساس محتویات مکالمات وی، نسبت به ارائه آگهی‌های تبلیغاتی مرتبط، اقدام نماید.

آن‌طور که از اسناد ثبت اختراع جدید فیسبوک مشخص است، افزونه ابداعی این شرکت، قابلیت رصد هوشمند مکاتبات و پیشنهاد برخی تبلیغات مرتبط با موضوع در حال گفتگو را دارد. برای مثال، در خلال گفتگوی دو کاربر در خصوص یک موقعیت خاص زمانی، امکان تبلیغ یک کارت‌پستال خاص را فراهم می‌سازد.

در عین حال که چنین تبلیغاتی می‌تواند برای تعدادی از کاربران بسیار جذاب بوده و در عین حال، درآمدهای قابل توجهی را نصیب شرکت‌های تبلیغ کننده و فیسبوک نماید، اما به نظر می‌رسد که ثبت اختراعات این‌چنینی، موضوع حریم خصوصی کاربران را به شدت تحت‌الشعاع قرار داده و در نتیجه، نگرانی‌های جدی در این خصوص پدید می‌آید. البته باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از این اختراعات، هرگز وارد فاز تجاری‌سازی نشده و در حد همان ایده باقی می‌مانند. فیسبوک نیز در بیانیه‌ای در اینص خصوص اظهار داشته که ایده اولیه این پتنت، چهار سال پیش مطرح شده و این شرکت، هیچ برنامه جدی‌ای برای ورود به این حوزه ندارد. پتنت فوق‌الذکر، در چهارم آوریل سال جاری میلادی در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و به تازگی تحت شماره «US20190236656»، انتشار یافته است. گفتنی است که در بخش اسناد این ثبت اختراع، به پتنتی با شماره «US10296949» اشاره شده که تاریخ ثبت آن به آوریل 2015 باز می‌گردد. به نظر می‌رسد که این پتنت گرنت شده، همان ایده اولیه مورد اشاره در بیانیه فیسبوک است. 

لازم به ذکر است، اگرچه فیسبوک در میان شبکه‌های اجتماعی قدیمی‌ترین نیست، اما با توجه به استقبال بسیار زیاد مخاطبین، یکی از مشهورترین آن‌ها به حساب می‌آید. این امر، به حدی است که حتی در برخی کتاب‌ها و مقالات، فیسبوک به‌عنوان نمادی از شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی دیجیتال در نظر گرفته می‌شود. این شبکه، در سال ۲۰۰۳ میلادی و با نام «Facemash» طراحی و پیاده‌سازی شد و بعدها با تغییر ساختار و تحت عنوان «Facebook»، توسط «مارک زاکربرگ» و دوستانش در دانشگاه هاروارد معرفی گردید. این شبکه که در ابتدا تنها ابزاری برای ارتباط بین دانشجویان این دانشگاه محسوب می‌شد، به سرعت به میان سایر دانشگاه‌ها و در ادامه، کاربران عادی توسعه یافت؛ به‌طوری که در سال ۲۰۱۸ میلادی، کاربران فعال آن، از مرز ۲.۲۷ میلیارد نفر عبور نمود. این حجم از کاربران فعال، یک جامعه به هم پیوسته از کاربران را شکل داده که می‌تواند هدف آگهی‌های تبلیغاتی شرکت‌های بزرگ و کوچک قرار گیرد. فیسبوک دائماً در حال ثبت و آنالیز رفتار کاربران خود بوده و از این راه، آن‌ها را به وسیله ارسال محتوا و تبلیغات مناسب، بمباران می‌کند. بدیهی است که فناوری جدیدی نیز، می‌تواند کمک فراوانی به این شرکت، در دستیابی به اهداف تبلیغاتی خود نماید.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

تقویم بهار ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران
۷ فروردین ۱۴۰۰

تقویم بهار ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران

تقویم جدید آکادمی کانون پتنت ایران، با هفت رویداد آموزشی-ترویجی در حوزه مالکیت فکری، به استقبال بهار ۱۴۰۰ رفته است. با توجه به تداوم شرایط کرونایی در کشور، این تقویم نیز در برگیرنده دوره‌های غیر حضوری بوده که در قالب سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری، هر سه‌شنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۸ برگزار می‌گردد.

اختراعی که موز را به کنترل‌کننده بازی تبدیل می‌کند!
۲۶ اسفند ۱۳۹۹

اختراعی که موز را به کنترل‌کننده بازی تبدیل می‌کند!

به کمک فناوری جدید سونی، حتی اشیاء غیرالکترونیک اطرافمان هم، قابلیت تبدیل به یک ابزار کنترلی برای کنسول‌های بازی را خواهند داشت. بنا بر ثبت اختراع جدید این شرکت که به تازگی از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا انتشار یافته، اشیای بی‌جان و غیر الکترونیکی اطراف کاربر، می‌توانند به‌عنوان یک کنترل‌کننده دستگاه پلی‌استیشن استفاده شوند. جالب این‌که شیء پیشنهادی سونی در توصیف فناوری مذکور، یک موز است!

محکومیت ۲ میلیارد دلاری اینتل به دلیل نقض پتنت
۲۷ اسفند ۱۳۹۹

محکومیت ۲ میلیارد دلاری اینتل به دلیل نقض پتنت

بنا بر رأی دادگاه منطقه‌ای تگزاس، اینتل دو گواهی ثبت اختراع شرکت «VLSI Technology» را نقض نموده و به دلیل خسارات وارده به این شرکت، ملزم به پرداخت ۲/۱۸ میلیارد دلار شده است. با صدور رأی دادگاه، ارزش سهام اینتل، کاهش تقریباً ۱/۶۳ درصدی را به همراه داشته است. البته اینتل چنین نقض پتنتی را تأیید نکرده و در بیانیه‌ای که به همین مناسبت منتشر نموده، خبر از درخواست تجدیدنظر و پیگیری‌های حقوقی آتی داده است.

عملکرد تحسین‌آمیز میتسوبیشی در ثبت درخواست «PCT»
۲۵ اسفند ۱۳۹۹

عملکرد تحسین‌آمیز میتسوبیشی در ثبت درخواست «PCT»

شرکت ژاپنی میتسوبیشی الکتریک، با عملکرد خیره‌کننده‌ خود در خصوص فعالیت‌های ثبت اختراع، در میان برترین‌های جهان جای گرفته است. این شرکت در سال ۲۰۲۰ میلادی، با ۲۸۱۰ درخواست «PCT»، پیشتاز شرکت‌های ژاپنی بوده و رده سومی شرکت‌های جهان را نیز از آن خود نموده است.

ارائه معافیت‌های مالیاتی برای مخترعین روسی
۲۴ اسفند ۱۳۹۹

ارائه معافیت‌های مالیاتی برای مخترعین روسی

روسیه در تلاش است تا با انجام برخی اقدامات ابتکاری و تحریک فعالیت‌های نوآورانه، نرخ ثبت اختراع شرکت‌های فناور روسی برای محصولات و خدمات فناورانه را افزایش دهد. یکی از مهم‌ترین اقدامات در نظر گرفته شده برای این منظور، کاهش مالیات شرکت‌هایی است که برای محصولات تولیدی خود، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع شده‌اند.

جذب سرمایه ۳۰۰ میلیون دلاری برای توسعه پلتفرم تحلیل پتنت
۱۰ فروردین ۱۴۰۰

جذب سرمایه ۳۰۰ میلیون دلاری برای توسعه پلتفرم تحلیل پتنت

پت‌اسنپ برای توسعه پلتفرم اطلاعاتی و تحلیل پتنت خود، موفق به جذب سرمایه ۳۰۰ میلیون دلاری شده است. این شرکت در صدد است تا از این سرمایه، برای توسعه بستر اطلاعاتی خود که مبتنی بر هوش مصنوعی است استفاده نماید.