اهداف تبلیغاتی فیسبوک در خلال مکالمات خصوصی کاربران
۲۰ مرداد ۱۳۹۸

اهداف تبلیغاتی فیسبوک در خلال مکالمات خصوصی کاربران

تقریباً تمامی افرادی که به نحوی با ابزارهای دیجیتال سر و کار داشته‌اند، نام فیسبوک به گوششان خورده است. این برند بسیار مشهور، تداعی‌گر شبکه اجتماعی متعلق به شرکت «Facebook» است که البته به جز این شبکه اجتماعی، محصولات کلیدی دیگری، شامل «Facebook Messenger»، «واتس‌آپ» و «اینستاگرام» را نیز در بر می‌گیرد. طی سال‌های اخیر و با استقبال فزاینده از این محصولات، فیسبوک نیز در تلاش برای توسعه انواع نوآوری‌های بازاریابی و استفاده از این منبع ارزشمند برای درآمدزایی‌های بیشتر بوده است. به نظر می‌رسد که این تلاش‌ها پس از طبقه‌بندی اجتماعی کاربران، جمع‌آوری هوشمند عکس‌های فیسبوکی و حتی ضبط مخفیانه صدای کاربر، به مکالمات خصوصی کاربران در اپلیکیشن «مسنجر» این شرکت کشیده شده است. پتنت اخیر فیسبوک، نوعی «افزونه» را توصیف نموده که می‌تواند نه تنها با توجه به مکان کاربر، بلکه بر اساس محتویات مکالمات وی، نسبت به ارائه آگهی‌های تبلیغاتی مرتبط، اقدام نماید.

آن‌طور که از اسناد ثبت اختراع جدید فیسبوک مشخص است، افزونه ابداعی این شرکت، قابلیت رصد هوشمند مکاتبات و پیشنهاد برخی تبلیغات مرتبط با موضوع در حال گفتگو را دارد. برای مثال، در خلال گفتگوی دو کاربر در خصوص یک موقعیت خاص زمانی، امکان تبلیغ یک کارت‌پستال خاص را فراهم می‌سازد.

در عین حال که چنین تبلیغاتی می‌تواند برای تعدادی از کاربران بسیار جذاب بوده و در عین حال، درآمدهای قابل توجهی را نصیب شرکت‌های تبلیغ کننده و فیسبوک نماید، اما به نظر می‌رسد که ثبت اختراعات این‌چنینی، موضوع حریم خصوصی کاربران را به شدت تحت‌الشعاع قرار داده و در نتیجه، نگرانی‌های جدی در این خصوص پدید می‌آید. البته باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از این اختراعات، هرگز وارد فاز تجاری‌سازی نشده و در حد همان ایده باقی می‌مانند. فیسبوک نیز در بیانیه‌ای در اینص خصوص اظهار داشته که ایده اولیه این پتنت، چهار سال پیش مطرح شده و این شرکت، هیچ برنامه جدی‌ای برای ورود به این حوزه ندارد. پتنت فوق‌الذکر، در چهارم آوریل سال جاری میلادی در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و به تازگی تحت شماره «US20190236656»، انتشار یافته است. گفتنی است که در بخش اسناد این ثبت اختراع، به پتنتی با شماره «US10296949» اشاره شده که تاریخ ثبت آن به آوریل 2015 باز می‌گردد. به نظر می‌رسد که این پتنت گرنت شده، همان ایده اولیه مورد اشاره در بیانیه فیسبوک است. 

لازم به ذکر است، اگرچه فیسبوک در میان شبکه‌های اجتماعی قدیمی‌ترین نیست، اما با توجه به استقبال بسیار زیاد مخاطبین، یکی از مشهورترین آن‌ها به حساب می‌آید. این امر، به حدی است که حتی در برخی کتاب‌ها و مقالات، فیسبوک به‌عنوان نمادی از شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی دیجیتال در نظر گرفته می‌شود. این شبکه، در سال ۲۰۰۳ میلادی و با نام «Facemash» طراحی و پیاده‌سازی شد و بعدها با تغییر ساختار و تحت عنوان «Facebook»، توسط «مارک زاکربرگ» و دوستانش در دانشگاه هاروارد معرفی گردید. این شبکه که در ابتدا تنها ابزاری برای ارتباط بین دانشجویان این دانشگاه محسوب می‌شد، به سرعت به میان سایر دانشگاه‌ها و در ادامه، کاربران عادی توسعه یافت؛ به‌طوری که در سال ۲۰۱۸ میلادی، کاربران فعال آن، از مرز ۲.۲۷ میلیارد نفر عبور نمود. این حجم از کاربران فعال، یک جامعه به هم پیوسته از کاربران را شکل داده که می‌تواند هدف آگهی‌های تبلیغاتی شرکت‌های بزرگ و کوچک قرار گیرد. فیسبوک دائماً در حال ثبت و آنالیز رفتار کاربران خود بوده و از این راه، آن‌ها را به وسیله ارسال محتوا و تبلیغات مناسب، بمباران می‌کند. بدیهی است که فناوری جدیدی نیز، می‌تواند کمک فراوانی به این شرکت، در دستیابی به اهداف تبلیغاتی خود نماید.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

نتایج سومین آزمون بر خط مالکیت فکری اعلام شد
۲۴ دی ۱۳۹۹

نتایج سومین آزمون بر خط مالکیت فکری اعلام شد

مخاطبین کانون پتنت ایران، رکورد جدیدی را در سومین آزمون بر خط مالکیت فکری بر جای گذاشتند. در این آزمون که ۱۷۱ شرکت‌کننده حضور داشتند، پنج نفر موفق به پاسخ‌دهی صحیح به همه سؤالات شدند.

اختراع ۲۵۰ هزار دلاری دو نوجوان برای درخت کریسمس
۲۹ دی ۱۳۹۹

اختراع ۲۵۰ هزار دلاری دو نوجوان برای درخت کریسمس

اختراع کریسمسی دو نوجوان ۱۲ ساله، درآمدی ۲۵۰ هزار دلاری نصیب آن‌ها نموده است. «آیان» و «میکی»، راهی برای جلوگیری از زمین خوردن و شکستن تزئینات درخت کریسمس یافتند و همین ایده خلاقانه، آغازی برای کارآفرینی هیجان‌انگیز آن‌ها شد. این ایده ساده و جذاب، زمانی به ذهنشان رسید که یکی از تزئینات مورد علاقه آن‌ها، از درخت کریسمس بر روی زمین افتاد و شکست. آن‌ها به این فکر افتادند که باید برای این چالش راهکاری اندیشید؛ راهکاری که در یک سال، درآمدی ۲۵۰ هزار دلاری برای آن‌ها به دنبال داشته است.

اعطای عنوان کودک سال مجله تایم به یک مخترع ۱۵ ساله
۱۵ دی ۱۳۹۹

اعطای عنوان کودک سال مجله تایم به یک مخترع ۱۵ ساله

یک مخترع ۱۵ ساله، عنوان اولین کودک سال مجله «Time» را از آن خود نموده و تصویرش بر روی جلد این مجله مشهور قرار گرفت.

اندازه‌گیری دقیق فشارخون توسط ساعت اپل
۸ دی ۱۳۹۹

اندازه‌گیری دقیق فشارخون توسط ساعت اپل

اپل در ادامه استراتژی ایجاد کاربردهای متنوع در محصولات و حرکت به سمت سلامت دیجیتال، نوآوری جدیدی برای ساعت‌های هوشمند توسعه داده که «Apple Watch»ها به سادگی امکان اندازه‌گیری و کنترل دقیق فشارخون کاربر را خواهند داشت.

بسته‌بندی ویژه برای افزایش طول عمر محصولات کشاورزی
۹ دی ۱۳۹۹

بسته‌بندی ویژه برای افزایش طول عمر محصولات کشاورزی

«وردانت تکنولوژی»، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع جدیدی شده که مرتبط با تنظیم وضعیت محصولات کشاورزی و کنترل شرایط آن‌ها در کل فرایند برداشت تا عرضه به مصرف‌کننده است.

واکسن کووید-۱۹ و هیاهوی دسترسی کشورهای فقیر
۶ دی ۱۳۹۹

واکسن کووید-۱۹ و هیاهوی دسترسی کشورهای فقیر

در حالی‌که پس از یک سال سروکله زدن با کووید-۱۹، کشورها آماده واکسیناسیون گسترده می‌شوند، بحث‌ها پیرامون نحوه دسترسی به واکسن در کشورهای فقیر به اوج خود رسیده است.