اخبار
اهداف تبلیغاتی فیسبوک در خلال مکالمات خصوصی کاربران
۲۰ مرداد ۱۳۹۸

اهداف تبلیغاتی فیسبوک در خلال مکالمات خصوصی کاربران

تقریباً تمامی افرادی که به نحوی با ابزارهای دیجیتال سر و کار داشته‌اند، نام فیسبوک به گوششان خورده است. این برند بسیار مشهور، تداعی‌گر شبکه اجتماعی متعلق به شرکت «Facebook» است که البته به جز این شبکه اجتماعی، محصولات کلیدی دیگری، شامل «Facebook Messenger»، «واتس‌آپ» و «اینستاگرام» را نیز در بر می‌گیرد. طی سال‌های اخیر و با استقبال فزاینده از این محصولات، فیسبوک نیز در تلاش برای توسعه انواع نوآوری‌های بازاریابی و استفاده از این منبع ارزشمند برای درآمدزایی‌های بیشتر بوده است. به نظر می‌رسد که این تلاش‌ها پس از طبقه‌بندی اجتماعی کاربران، جمع‌آوری هوشمند عکس‌های فیسبوکی و حتی ضبط مخفیانه صدای کاربر، به مکالمات خصوصی کاربران در اپلیکیشن «مسنجر» این شرکت کشیده شده است. پتنت اخیر فیسبوک، نوعی «افزونه» را توصیف نموده که می‌تواند نه تنها با توجه به مکان کاربر، بلکه بر اساس محتویات مکالمات وی، نسبت به ارائه آگهی‌های تبلیغاتی مرتبط، اقدام نماید.

آن‌طور که از اسناد ثبت اختراع جدید فیسبوک مشخص است، افزونه ابداعی این شرکت، قابلیت رصد هوشمند مکاتبات و پیشنهاد برخی تبلیغات مرتبط با موضوع در حال گفتگو را دارد. برای مثال، در خلال گفتگوی دو کاربر در خصوص یک موقعیت خاص زمانی، امکان تبلیغ یک کارت‌پستال خاص را فراهم می‌سازد.

در عین حال که چنین تبلیغاتی می‌تواند برای تعدادی از کاربران بسیار جذاب بوده و در عین حال، درآمدهای قابل توجهی را نصیب شرکت‌های تبلیغ کننده و فیسبوک نماید، اما به نظر می‌رسد که ثبت اختراعات این‌چنینی، موضوع حریم خصوصی کاربران را به شدت تحت‌الشعاع قرار داده و در نتیجه، نگرانی‌های جدی در این خصوص پدید می‌آید. البته باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از این اختراعات، هرگز وارد فاز تجاری‌سازی نشده و در حد همان ایده باقی می‌مانند. فیسبوک نیز در بیانیه‌ای در اینص خصوص اظهار داشته که ایده اولیه این پتنت، چهار سال پیش مطرح شده و این شرکت، هیچ برنامه جدی‌ای برای ورود به این حوزه ندارد. پتنت فوق‌الذکر، در چهارم آوریل سال جاری میلادی در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و به تازگی تحت شماره «US20190236656»، انتشار یافته است. گفتنی است که در بخش اسناد این ثبت اختراع، به پتنتی با شماره «US10296949» اشاره شده که تاریخ ثبت آن به آوریل 2015 باز می‌گردد. به نظر می‌رسد که این پتنت گرنت شده، همان ایده اولیه مورد اشاره در بیانیه فیسبوک است. 

لازم به ذکر است، اگرچه فیسبوک در میان شبکه‌های اجتماعی قدیمی‌ترین نیست، اما با توجه به استقبال بسیار زیاد مخاطبین، یکی از مشهورترین آن‌ها به حساب می‌آید. این امر، به حدی است که حتی در برخی کتاب‌ها و مقالات، فیسبوک به‌عنوان نمادی از شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی دیجیتال در نظر گرفته می‌شود. این شبکه، در سال ۲۰۰۳ میلادی و با نام «Facemash» طراحی و پیاده‌سازی شد و بعدها با تغییر ساختار و تحت عنوان «Facebook»، توسط «مارک زاکربرگ» و دوستانش در دانشگاه هاروارد معرفی گردید. این شبکه که در ابتدا تنها ابزاری برای ارتباط بین دانشجویان این دانشگاه محسوب می‌شد، به سرعت به میان سایر دانشگاه‌ها و در ادامه، کاربران عادی توسعه یافت؛ به‌طوری که در سال ۲۰۱۸ میلادی، کاربران فعال آن، از مرز ۲.۲۷ میلیارد نفر عبور نمود. این حجم از کاربران فعال، یک جامعه به هم پیوسته از کاربران را شکل داده که می‌تواند هدف آگهی‌های تبلیغاتی شرکت‌های بزرگ و کوچک قرار گیرد. فیسبوک دائماً در حال ثبت و آنالیز رفتار کاربران خود بوده و از این راه، آن‌ها را به وسیله ارسال محتوا و تبلیغات مناسب، بمباران می‌کند. بدیهی است که فناوری جدیدی نیز، می‌تواند کمک فراوانی به این شرکت، در دستیابی به اهداف تبلیغاتی خود نماید.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)
پربازدید‌ترین‌ها
حضور کانون پتنت ایران در دوازدهمین جشنواره فناوری نانو
۸ مهر ۱۳۹۸ حضور کانون پتنت ایران در دوازدهمین جشنواره فناوری نانو
«کانون پتنت ایران» با در نظر گرفتن نیازمندی‌های کشور در زمینه مالکیت فکری و به طور خاص موضوع ثبت اختراع خارجی، در مورخ ۱۸ الی ۲۱ مهرماه سال جاری، اقدام به حضور در دوازدهمین نمایشگاه و جشنواره سالیانه فناوری نانو می‌نماید. علاقه‌مندان می‌توانند با حضور در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، سالن خلیج‌فارس، طبقه دوم، به غرفه کانون پتنت مراجعه نموده، با کارشناسان کانون در ارتباط باشند و همچنین، در دوره‌هایی که با عناوین «علامت تجاری»، «تکنیکی برای حل خلاقانه مسئله (TRIZ)» و «اختراعات در حوزه سلامت، قوانین، معاهدات و شرایط ثبت» برگزار می‌گردد، حضور به هم برسانند.
باتری‌های جدید تسلا با طول عمر بیش از یک میلیون مایل
۱۵ مهر ۱۳۹۸ باتری‌های جدید تسلا با طول عمر بیش از یک میلیون مایل
پتنت جدید تسلا، حاکی از آن است که ادعای مدیرعامل این شرکت مبنی بر طول عمر یک میلیون مایلی باتری خوردوهای الکتریکی، به واقعیت نزدیک شده است. قابلیت ۴۰۰۰ چرخه شارژ کامل و کاهش کمتر از ۱۰ درصدی ظرفیت طی طول عمر باتری، از ویژگی‌های منحصربه‌فرد فناوری توصیف شده در درخواست ثبت اختراع تسلا است.
Car and Driver
پیشرفت مستمر ایران در شاخص جهانی نوآوری
۶ مهر ۱۳۹۸ پیشرفت مستمر ایران در شاخص جهانی نوآوری
ایران به‌عنوان یکی از کشورهای درحال‌توسعه که سخت در پی رشد اقتصادی و صنعتی شدن است، اهمیت نوآوری را به خوبی درک نموده و طی سال‌های اخیر، حرکتی رو به جلو داشته است. یکی از بهترین مصادیق این پیشرفت مستمر، ارتقاء جایگاه این کشور در گزارش‌های سالیانه شاخص جهانی نوآوری است. در آخرین گزارش سازمان جهانی مالکیت فکری، یعنی «GII 2019»، ایران با چهار پله صعود، در رده 61ام کشورهای نوآور جهان و دوم آسیای مرکزی و جنوبی قرار گرفته است.
تحولی در دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال!
۱۳ مهر ۱۳۹۸ تحولی در دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال!
اختراع جدید سامسونگ، این توانایی را فراهم نموده که روند فعلی استخراج ارز دیجیتال، دستخوش تغییرات بنیادینی گردد. دستگاه ابداعی این شرکت، شامل یک سیستم قابل برنامه‌ریزی برای ذخیره اطلاعات است که می‌تواند برخی از چالش‌های پیش روی استخراج ارز دیجیتال را برطرف نموده و بازده ماینرها را به شکل قابل توجهی بهبود دهد.
Coin Telegraph
نوآوری فیسبوکی در بهبود عملکرد هدست‌های واقعیت مجازی
۳ مهر ۱۳۹۸ نوآوری فیسبوکی در بهبود عملکرد هدست‌های واقعیت مجازی
فیسبوک به تازگی اقدام به تکمیل اظهارنامه ثبت اختراعی نموده که نوعی جعبه محافظ هدست واقعیت مجازی را توصیف می‌کند. این جعبه منحصربه‌فرد، علاوه بر اینکه قابلیت استفاده به‌عنوان شارژر هدست را دارا است، به عنوان فضای ذخیره‌سازی برنامه‌ها و بازی‌های موجود در هدست نیز، عمل می‌نماید.
Upload VR
نقش‌بندی نیمی از اقتصاد اروپا بر پایه حقوق مالکیت فکری
۱۶ مهر ۱۳۹۸ نقش‌بندی نیمی از اقتصاد اروپا بر پایه حقوق مالکیت فکری
بنا بر آخرین مطالعه اتحادیه اروپا پیرامون نقش مالکیت فکری در توسعه اقتصادی، حقوق مالکیت فکری به شکل قابل توجهی به نفع اقتصاد اروپا بوده است. این مطالعه حاکی از آن است که حقوق مالکیت فکری، سالیانه بالغ بر ۴۵ درصد از تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا را در بر گرفته (در حدود ۶.۶ تریلیون دلار) و چیزی در حدود ۶۳ میلیون شغل ایجاد نموده است (۲۹ درصد از کل مشاغل).
EPO