قرارگیری «TSMC» و «علی‌بابا» در زمره برترین متقاضیان ثبت اختراع در تایوان
۲۲ مرداد ۱۳۹۸ قرارگیری «TSMC» و «علی‌بابا» در زمره برترین متقاضیان ثبت اختراع در تایوان

بنا به گزارش دفتر مالکیت فکری تایوان «TIPO»، شرکت تایوانی «TSMC» به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین فعالان صنعت نیمه‌هادی، موفق به قرار گرفتن در صدر متقاضیان ثبت اختراع در این کشور گردید. این شرکت، با ثبت ۴۲۹ درخواست در نیمه اول سال جاری میلادی، رشدی ۲۴ درصدی را نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته تجربه نموده است.

مطابق با قانون ثبت اختراع تایوان، پتنت‌ها به سه دسته «Invention Patents»، «Utility Model Patents» و «Design patents» تقسیم می‌شوند که در این میان، دسته اول که مفهومی مشابه با «یوتیلیتی پتنت» در سیستم‌های متداول مانند سیستم پتنت آمریکا دارد، نقشی کلیدی در خلق ایده‌های فناورانه ایفا می‌کند. از این منظر، ثبت ۴۲۹ درخواست «Invention Patent» از سوی «TSMC»، نشان‌دهنده سهم چشمگیر این غول تایوانی در توسعه نوآوری‌های فناورانه در این کشور است. پس از این شرکت، شرکت «AU Optronics» که در زمینه طراحی و ساخت پنل‌های مسطح فعالیت دارد، با ۳۱۸درخواست جدید و رشد تقریباً ۳۰ درصدی، در رده دوم شرکت‌های تایوانی برتر قرار گرفته است. جالب اینجا است که در آمار سه‌ماهه نخست سال ۲۰۱۹، «AUO» در رده نخست قرار داشت که با تشدید فعالیت‌های ثبت اختراع از سوی «TSMC»، جایگاه این دو شرکت با هم عوض شده است. شرکت‌های «MediaTech» و «Acer» و «Realtek» نیز، به ترتیب با ۱۶۳، ۱۶۲ و ۱۳۴ درخواست جدید، در رده‌های سوم تا پنجم فهرست متقاضیان برتر داخلی جای گرفته‌اند. گفتنی است که رشد ۷۴ درصدی «Realtek» نسبت به سال گذشته، از نکات قابل‌توجه این فهرست است.

در میان شرکت‌های خارجی فعال در زمینه ثبت و انتشار پتنت در تایوان نیز، شرکت چینی «علی‌بابا» با ۴۰۸ درخواست، در رده نخست قرار گرفته که رشدی تقریباً دو برابری را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. شرکت‌های آمریکایی «Applied Materials» و «کوآلکام»، به ترتیب با ۲۹۱ و ۲۶۷ درخواست جدید، در رده‌های دوم و سوم جای گرفته و پس از آن‌ها نیز، شرکت‌های ژاپنی «Tokyo Electron» با ۲۵۶ درخواست و «Tokyo Electric Wire» با 185 درخواست، در رده‌های بعدی قرار دارند. بنا بر توضیحات دفتر مالکیت فکری تایوان، درخواست‌های ثبت اختراع کوآلکام با افت ۵۴ درصدی مواجه شده که علت عمده آن، سرمایه‌گذاری وسیع این غول فناوری آمریکا در زمینه فناوری «5G» در سال ۲۰۱۸ بوده که رشد قابل توجه در آن سال را به دنبال داشته و باعث شده تا در آمار دوره جدید، با کمی افت مواجه گردد. در مجموع نیز، ژاپن و آمریکا با ۶۷۰۷ و ۳۰۴۷ درخواست، به‌عنوان بزرگ‌ترین متقاضیان ثبت اختراع در تایوان به حساب می‌آیند که البته بیشترین رشد در بین متقاضیان خارجی، متعلق به هنگ‌کنگ با رشد سالیانه 56 درصدی است.

گفتنی است، آخرین سالی که درخواست‌های ثبت اختراع در تایوان با افزایش همراه بوده است، سال ۲۰۱۲ میلادی بود که در اوج خود، به عدد ۵۱۱۸۹ رسید. در سال ۲۰۱۷ میلادی، این رقم به ۴۶۱۲۲ رسیده است که با وجود پایین‌تر بودن نسبت به سال ۲۰۱۲ میلادی، یک رشد ۵ درصدی نسبت به بازه زمانی ۱۲ ماهه قبل را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد که پس از این دوران افت پنج ساله، باز هم روند صعودی ثبت اختراع در تایوان آغاز گردیده است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day