استفاده از بلاک‌چین برای حفظ حریم شخصی در مرورگر وب
۲۶ مرداد ۱۳۹۸ استفاده از بلاک‌چین برای حفظ حریم شخصی در مرورگر وب

بیش از دو دهه از عرضه نخستین نمونه‌های مرورگر وب گذشته است. طی این مدت، انواع و اقسام نرم‌افزارهای وب‌گردی، با قابلیت‌های گوناگون، در دسترس کاربران قرار گرفته است. امکان بارگذاری سریع صفحات، قابلیت سفارشی‌سازی و از همه مهم‌تر، امنیت مناسب، از شاخصه‌هایی بوده که در دوره‌های زمانی مختلف، موفقیت شرکت‌هایی مانند «Netscape»، مایکروسافت و گوگل را به همراه داشته است. حال پس از گذشت سال‌ها و تغییر و تکامل چشمگیر نسخه‌های مرورگر، «IBM» ایده‌ای منحصربه‌فرد برای نسل جدید مرورگرها ارائه نموده است. این شرکت، در ثبت اختراع جدید خود، یک مرورگر وب مبتنی بر فناوری بلاک‌چین را معرفی نموده که می‌تواند امنیت داده‌های کاربران و حفظ حریم شخصی آن‌ها را تضمین نماید.

پتنت جدید «IBM»، در مارس ۲۰۱۷ میلادی، در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و اخیراً گواهی ثبت اختراعی با شماره «US10375105»، به آن تخصیص یافته است. مرورگر ابداعی «IBM»، توسط یک شبکه «Peer to Peer» پشتیبانی شده که امکان ذخیره‌سازی ایمن اطلاعات را فراهم می‌سازد. این سیستم ذخیره‌سازی اطلاعات، مبتنی بر فناوری بلاک‌چین بوده و اطلاعات جمع‌آوری شده، کاملاً متناسب با نوع کاربری است. به عبارت دیگر، تنظیمات مرتبط با مرورگر وب در  یک رایانه کاری، با تنظیمات مرتبط با یک مرورگر شخصی کاملاً متفاوت بوده و طیف وسیعی از داده‌ها، اعم از وب‌سایت‌هایی که بازدید از آن‌ها صورت می‌گیرد، «Bookmark»ها و حتی افزونه‌های نصب شده را در بر می‌گیرد. مطابق با اظهارات «IBM»، مرورگر مبتنی بر بلاک‌چین، ذخیره‌سازی اطلاعات را به گونه‌ای فراهم می‌سازد که حریم شخصی کاربران حفظ شده و کنترل اطلاعات، کاملاً در اختیار خود فرد قرار گیرد. یکی از کاربردهای بالقوه این سیستم، مقابله با حملات به مرورگرها است که با توجه به ایمن‌سازی صورت گرفته، یک نسخه پشتیبان از کلیه اطلاعات کاربر در دسترس خواهد بود. («Peer to Peer»، اصطلاحی مرتبط با شبکه‌های کامپیوتری است که در آن، هر رایانه می‌تواند به‌عنوان سرور برای دیگران عمل نماید. با این قابلیت، بدون نیاز به سرور مرکزی، امکان دسترسی مشترک به فایل‌های اطلاعاتی امکان‌پذیر خواهد بود.)

طی سال‌های اندک ظهور فناوری بلاک‌چین، طیف بسیار گسترده‌ای از کاربردهای مختلف این فناوری، از سوی شرکت‌های مختلف توسعه یافته و به مرحله تجاری‌سازی رسیده است که از آن جمله، می‌توان به خدمات مالی و مبادلات پولی، شبکه‌های اجتماعی، مدیریت دیجیتال فرآیند ساخت افزودنی و حتی رهگیری و ارزش‌گذاری پتنت اشاره نمود. لازم به ذکر است که ایده مرورگر مبتنی بر بلاک‌چین «IBM»، تنها مورد در این زمینه نبوده و پیش از این نیز در ژوئن سال جاری میلادی، شرکت نروژی «Opera»، نسخه «iOS Opera Touch Browser» را همراه با یک کیف رمزنگاری شده داخلی، عرضه نمود. این مرورگر، برای «Web 3.0» ساخته شده و قابلیت یکپارچه‌سازی با برنامه‌هایی نظیر «ERC-20» را دارا می‌باشد.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day