نمک‌هایی که دیگر مضر نیستند!؟
۲۸ مرداد ۱۳۹۸ نمک‌هایی که دیگر مضر نیستند!؟

یکی از مهم‌ترین طعم‌دهنده‌های مواد غذایی که از دیرباز مورد توجه بشر قرار داشته است، نمک‌های خوراکی است. اما نمک در کنار شوری لذت‌بخش مواد غذایی، تبعات فراوانی برای سلامتی در بر دارد و به همین دلیل، بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه غذا و محصولات خوراکی، به دنبال رفع این مشکل بزرگ بوده‌اند. طبیعی است که تولید و عرضه یک محصول نمکی که طعم شوری مناسب داشته و در عین حال، سدیم آن کمتر باشد، با توجه به تقاضای بسیار زیاد این طعم‌دهنده، می‌تواند موفقیت تجاری بزرگی برای دارنده محصول به همراه داشته باشد. سالاریوس «Salarius»، یکی از پیشگامان تولید و توسعه نمک‌های کم‌سدیم در جهان محسوب شده که محصول ابداعی خود را تحت نشان تجاری میکروسالت «MicroSalt»، به بازار عرضه نموده است. با وجودی که این فناوری ارزشمند، تحت حفاظت سیستم پتنت قرار دارد، سالاریوس با هدف تقویت هر چه بیشتر حفاظت‌ها، اقدام به ثبت یک پرونده اضافی نموده که بر چسبندگی بیشتر بین نمک‌های مذکور و سطوح مواد غذایی تأکید دارد.

پرونده پتنت یاد شده که با شماره «۱۶/۵۳۵۷۰۳» و با عنوان «ترکیب بهبود یافته نمک کم‌سدیم» به ثبت رسیده است، نوعی حامل الکترواستاتیک پیشرفته را تشریح نموده که می‌تواند میزان چسبندگی نمک به سطوح انواع مواد غذایی را بهبود دهد. «میکروسالت»، نوعی نمک اختصاصی است که با ذرات نمکی در ابعاد میکرونی ساخته شده و بسیار سریع‌تر از نمک‌های معمولی، در دهان حل می‌گردد. همین ویژگی، باعث می‌شود که با وجود استفاده از مقادیر بسیاری کمتری از نمک (در حدود ۵۰ درصد)، احساس شوری مناسبی در فرد استفاده‌کننده ایجاد شود. «ویکتور مانزالینا»، مدیرعامل سالاریوس، با تأکید بر نوآوری خلاقانه این محصول اظهار می‌دارد: «میکروسالت، به مصرف‌کنندگان کمک نموده تا مصرف سدیم را کاهش داده و حالا با پیشرفت جدید حاصل شده، گامی بزرگ برای حل چالش تولیدکنندگان میان وعده‌ها برداشتیم: افزایش چسبندگی به مواد غذایی در هنگام حمل و عرضه آن‌ها».

گفتنی است، تولیدکنندگان غذاهای میان وعده، با چالش بزرگ ضایعات نمک مواجهند. نمک مورد استفاده در بسته‌بندی‌های این مواد غذایی، معمولاً به دلیل چسبندگی کم آن‌ها، از سطح مواد غذایی جدا شده و در انتهای بسته قرار می‌گیرد که در نتیجه، طعم مواد غذایی نیز مورد رضایت مشتریان نخواهد بود. از سوی دیگر، استفاده از نمک بیشتر، می‌تواند افزایش هزینه‌های تولید و تبعات مرتبط با سلامت مصرف‌کنندگان را در پی داشته که با استفاده از ایده خلاقانه سالاریوس، این چالش قابل‌حل خواهد بود. فناوری جدید میکروسالت، با افزایش چسبندگی نمک، به مصرف‌کنندگان کمک نموده تا با سدیم تا ۵۰ درصد کمتر، بتوانند از طعم کاملی که انتظار دارند بهره‌مند شوند.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day