روند به شدت صعودی هند در حوزه ثبت اختراع
۰۵ شهریور ۱۳۹۸ روند به شدت صعودی هند در حوزه ثبت اختراع

بنا بر گزارش سالانه دفتر مالکیت فکری هند، تعداد کل درخواست‌های به ثبت رسیده در این کشور در سال ۱۸-۲۰۱۷ میلادی، برابر با ۴۷۸۵۴ مورد بوده که در مقایسه با ۴۵۴۴۴ درخواست سال قبل از آن، رشدی ۵.۳ درصدی را در بر داشته است.

از میان ۴۷۸۵۴ درخواست ثبت اختراع ارائه شده، ۱۵۵۵۰ مورد آن، به متقاضیان بومی اختصاص داشته که رشدی ۱۸ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. با وجود فعالیت‌های گسترده ثبت اختراع محققین و شرکت‌های هندی، حضور شرکت‌های خارجی، خودنمایی بسیار بیشتری داشته و غول‌های فناوری نیز که این کشور را بازار بزرگ و بسیار خوبی برای خود می‌دانند، با جدیت به آن ورود داشته‌اند. در این میان، تنها ۳۲.۵ درصد کل اختراعات متعلق به شرکت‌ها و متقاضیان بومی بوده و مابقی، به متقاضیان خارجی اختصاص یافته است.

گزارش منتشر شده، نشان از تلاش بیش از پیش هند برای رونق دادن به مسئله مالکیت فکری در این کشور دارد. این میزان از ارزش قائل شدن و تلاش برای توسعه فعالیت‌ها در حوزه ثبت اختراع، به نحوی است که طی سال اخیر میلادی، بالغ بر ۶۰۲۹۸ پرونده ثبت اختراع، در دفتر مالکیت فکری این کشور، مورد ارزیابی قرار گرفته است که در مقایسه با ۲۸۹۶۷ مورد ارزیابی شده در سال قبل از آن، رشد قابل‌توجه ۱۰۸ درصدی را نشان می‌دهد. بر اساس این ارزیابی‌ها، ۱۳۰۴۵ گواهی ثبت اختراع اعطا شده که علوم شیمیایی با ۳۳۱۸ پتنت، مکانیک با ۲۵۱۴ پتنت و علوم کامپیوتری با ۱۰۲۸ پتنت، در زمره پرمخاطب‌ترین حوزه‌های فناوری در میان پتنت‌های گرنت شده قرار دارند.

در میان شرکت‌های پیشتاز ثبت اختراع در هند، شرکت‌های هندی «Maharashtra» با ۳۷۴۴، «Tamilnadu» با ۲۷۳۷، «Karnataka» با ۱۹۷۱، «Delhi» با ۱۴۱۹ و «Telangana» با ۹۷۴ درخواست، بیشترین درخواست‌های ثبت اختراع در سال گذشته را به خود اختصاص داده‌اند. در میان شرکت‌های خارجی نیز، کوآلکام با ۹۶۰،  «Koninklijke Philips NV» با ۵۲۰، «Philips Lighting Holding BV» با ۲۱۷، «گوگل» با ۱۸۴ و «میتسوبیشی» با ۱۷۶ درخواست، از برترین متقاضیان خارجی ثبت اختراع در هند محسوب می‌شوند. پس از این پنج شرکت نیز، «جنرال الکتریک»، «دایملر»، «اریکسون»، «هوآوی» و «هوندا موتور»، در زمره دیگر شرکت‌هایی هستند که در فهرست ۱۰ متقاضی برتر ثبت اختراع در هند جای دارند.

گفتنی است که طی سال‌های اخیر، هند توجهی ویژه به بحث نوآوری و حفاظت از حقوق مالکیت فکری داشته و در این خصوص، برنامه‌ریزی‌ها و حمایت‌های گسترده‌ای نیز، انجام داده است. صعود پنج پله‌ای این کشور در گزارش جدید شاخص جهانی نوآوری، به‌عنوان بیشترین جهش در میان ۱۲۹ کشور مورد بررسی وایپو و تلاش‌های جدی برای تقویت نظام مالکیت فکری، از مهم‌ترین نشانه‌های این سرمایه‌گذاری گسترده سیاست‌گذاران هندی است. افزایش بیش از دو برابری ارزیابی‌های ثبت اختراع در هند را، می‌توان مرهون برخی توافقنامه‌های همکاری، نظیر برنامه دوجانبه تسریع بررسی اختراعات «PPH» بین هند و ژاپن و نیز، پروژه‌هایی مانند تسریع بررسی درخواست‌های ثبت اختراع زنان دانست. دپارتمان سیاست‌های صنعتی و توسعه هند، به منظور افزایش سرعت بررسی درخواست‌ها و کاهش زمان انتظار برای پرونده‌های ثبت اختراع، برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای داشته و اقدامات فراوانی را نیز در این راستا انجام داده است که از آن جمله، می‌توان به استخدام نیروی انسانی بیشتر و افزایش به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته، در مسیر کاهش زمان اعطای گواهی ثبت اختراعات و علائم تجاری، اشاره نمود. هدف این دپارتمان، این است که تا سال ۲۰۲۰ میلادی، زمان ارزیابی و اعطای گواهی ثبت اختراع را از ۵ تا ۷ سال کنونی، به ۱۸ ماه کاهش دهد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.