تلاش‌ تسلا برای تجاری‌سازی نسل جدید سقف‌های خورشیدی
۱۶ شهریور ۱۳۹۸ تلاش‌ تسلا برای تجاری‌سازی نسل جدید سقف‌های خورشیدی

تسلا در حال برنامه‌ریزی برای کاهش زمان نصب سقف خورشیدی ابداعی خود است. ثبت اختراع جدید این شرکت، حاکی از تلاش برای ارائه روشی نوین، جهت اتصال قطعات سقف خورشیدی بوده که می‌تواند راه‌حلی عملی، کارآمد و تجاری باشد.

در جلسه سهامداران تسلا که اوایل سال جاری میلادی برگزار شد، ایلان ماسک «Elon Musk» مدیرعامل این شرکت اظهار داشت که تسلا در حال آزمایش و بررسی نسخه جدیدی از کاشی‌های سقف خورشیدی خود، تحت عنوان «Solar Roof V3» بوده و برنامه‌ریزی برای نصب این محصولات در هشت ایالت آمریکا انجام گرفته است. با وجودی که وی در مورد قیمت این سلول‌های خورشیدی مدرن و مقرون‌به‌صرفه بودن آن‌ها ابراز خشنودی نمود، اما هنوز هم نصب این قطعات، بخش بزرگی از هزینه را به خود اختصاص می‌دهد و به همین دلیل، تسلا در تلاش برای ساده‌سازی هر چه بیشتر فرآیند نصب آن‌ها است. گفتنی است، هنگامی که تسلا از محصول جدید خود رونمایی نمود، اعلام داشت که نصب آن می‌بایست در زمانی مشابه با نصب کاشی‌های معمول (زمانی بین ۵ تا ۷ روز کاری) انجام می‌گیرد. این در حالی است که زمان تخمینی فعلی برای نصب محصولات تسلا، برابر با دو هفته است.

تسلا در مواجهه با این چالش، پتنتی به ثبت رسانیده که روشی جدید و منحصربه‌فرد را برای ایجاد اتصال مناسب بین کاشی‌های خورشیدی ارائه می‌نماید. در اسناد این پتنت که در فوریه سال ۲۰۱۸ میلادی در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و به تازگی با شماره «US20190260328» انتشار یافته است، یک قابلیت ویژه برای نصب ماژول‌های سقفی را معرفی نموده است. طرح جدید تسلا، متشکل از دو کاشی سقفی فتوولتائیک و یک فضای حائل بین آن‌ها است که با استفاده از یک مفصل خاص، به هم متصل شده‌اند. این مفصل نیمه صلب، این امکان را فراهم می‌سازد تا در یک مقیاس تولید مناسب، امکان اتصال ساده‌تر قطعات به یکدیگر را فراهم نمود.

لازم به ذکر است که امروزه بکارگیری پنل‌های خورشیدی بر روی سقف ساختمان‌ها، امری کاملاً شایع به شمار می‌رود. در حالی‌که این کار عموماً از طریق نصب تجهیزات اضافی مرتبط بر روی سقف انجام می‌شود، در روش پیشنهادی تسلا، نیاز به استفاده از تجهیزات اضافی نبوده و خود اجزا و قطعات تشکیل‌دهنده سقف، نوعی پنل خورشیدی به‌حساب می‌آیند. انتظار می‌رود که به‌کارگیری این روش، منجر به کاهش هزینه تمام‌شده برای خانه‌های مجهز به این فناوری گردد. افزایش جذابیت بصری، از دیگر ویژگی‌ها و مزایای روش جدید است. در کنار مزایای موجود در خصوص محصول جدید تسلا، باید این نکته را هم در نظر داشت که قیمت کنونی این کاشی‌های خورشیدی به نسبت بالا است. البته تسلا معتقد است که با در نظر گرفتن صرفه‌جویی برق تولیدی حاصل از به‌کارگیری این محصولات، قیمت آن‌ها مقرون‌به‌صرفه نیز خواهد بود. با توجه به این‌که هزینه نصب این کاشی‌های پیشرفته با استفاده از روش توصیف شده در پتنت به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد، هزینه نهایی سقف‌های خورشیدی تسلا نیز کاهش یافته و در زمانی بسیار سریع‌تر از زمان فعالی، قابل راه‌اندازی خواهد بود. در این میان، باید منتظر ماند و روند تجاری‌سازی نهایی این محصول پیشرفته را به نظاره نشست.  

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day