نقش کلیدی سنگاپور برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای
۱۷ شهریور ۱۳۹۸ نقش کلیدی سنگاپور برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای

سنگاپور در ادامه اقدامات و پروژه‌های خود برای هدایت نوآوری در منطقه و تسریع فرآیند ثبت اختراع در حوزه‌های نوظهوری مانند «FinTech»، امنیت سایبری و رباتیک، یک توافقنامه دو ساله با اعضای آسه‌آن «ASEAN» به امضا رسانیده که می‌تواند زمان ثبت اختراع و به‌ویژه بخش‌های آغازین این فرآیند را به ۶ ماه کاهش دهد. این کشور، همچنین برای شناسایی زمینه‌های همکاری احتمالی در حوزه «IP»، توافق‌هایی با انگلیس و برزیل انجام داده است.

در این پروژه دو ساله، سنگاپور با همکاری هشت دفتر مالکیت فکری دیگر، تسریع در فرآیند ثبت اختراع فناوری‌های نوظهور را در اولویت قرار داده و زمان ثبت درخواست تا اولین اقدام اجرایی مرتبط را به شش ماه کاهش خواهند داد. این همکاری منطقه‌ای، بخشی از برنامه همکاری ارزیابی پتنت «آسه‌آن» است که با هدف کاهش هزینه و زمان ثبت اختراع در کشورهای عضو این پیمان آغاز شده است.

علاوه بر تصمیم اتخاذ شده مبنی بر حمایت از فناوری‌های نوظهور، دفاتر مشارکت‌کننده در این طرح موافقت نمودند که به‌عنوان بخشی از یک برنامه آزمایشی ۳ ساله، دامنه همکاری‌های خود را توسعه دهند. بر این اساس، متقاضیان ثبت اختراع این امکان را خواهند داشت تا از گزارش‌های جستجوی بین‌المللی «آسه‌آن» استفاده نمایند. دفتر مالکیت فکری سنگاپور «IPOS»، در بیانیه‌ای که به همین منظور انتشار یافته است، بر نقش مالکیت فکری در توسعه اقتصادی تأکید نموده و اظهار داشت: «این تلاش‌ها، در جهت تقویت نقش کشور به‌عنوان هاب تسهیلات فناورانه صورت گرفته و می‌تواند سوخت لازم برای رشد اقتصادی سنگاپور و منطقه را فراهم سازد».

گفتنی است، دفتر مالکیت فکری سنگاپور، در تلاش برای تسریع فرآیند ثبت اختراع و اعطای گرنت به‌ویژه در حوزه‌های جدیدی مانند هوش مصنوعی، اعلام نموده که یک درخواست متعلق به شرکت چینی «Alibaba» را، تنها در طی سه ماه مورد ارزیابی قرار داده و گواهی ثبت اختراع آن را صادر نموده است. این رکورد جدید، در حالی به دست آمده که تا پیش از این، درخواست‌های این‌چنینی برای تأیید و اعطای گرنت، به‌طور متوسط بین ۲ تا ۴ سال زمان لازم داشت. این پتنت، ذیل «برنامه شتاب‌دهی اختراعات هوش مصنوعی» به ثبت رسیده که به مخترعین و شرکت‌های فناور امکان می‌دهد تا محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی خود را، سریع‌تر وارد بازار جهانی نمایند. این برنامه و برخی موارد مشابه، مانند راه‌اندازی نوع جدیدی از ارتباطات غیررسمی در زمینه ارزیابی اولیه درخواست‌های ثبت اختراع، می‌تواند جایگاه سنگاپور به‌عنوان قطب مالکیت فکری منطقه را تقویت نماید.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day