ردیابی حرکات چشم و بدن نوزاد از طریق فناوری هوش مصنوعی
۲۵ شهریور ۱۳۹۸ ردیابی حرکات چشم و بدن نوزاد از طریق فناوری هوش مصنوعی

گوگل در پی تلاش‌های فراوان خود در خصوص توسعه فناوری هوش مصنوعی، این بار ایده‌ای جدید و ابتکاری ارائه نموده که از هوش مصنوعی، به منظور ردیابی حرکات چشم و بدن نوزادان استفاده می‌نماید. سرمایه‌گذاری سنگین این غول فناوری در حوزه هوش مصنوعی، حتی به گهواره نوزادان نیز سرایت نموده و بنا بر پتنت اخیر این شرکت، از این فناوری بسیار پیشرفته، برای مشاهده و شناسایی رفتارهای غیرطبیعی نوزادان و ارائه هشدارهای لازم به والدین، استفاده خواهد شد.

هوش مصنوعی از فناوری‌های نوظهوری است که با توجه به قابلیت‌ها و طیف وسیع کاربردهای بالقوه، مورد استقبال بسیاری از محققین و شرکت‌های فناور قرار گرفته است. بهبود فناوری هدایت خودکار وسایط نقلیه، مبارزه با کالاهای تقلبی، پیش‌بینی ترک محل کار و مسیریابی مهارتی پرسنل و حتی تسریع فرآیند ثبت اختراع و ارزیابی درخواست توسط این فناوری، به خوبی بیانگر طیف بسیار گسترده کاربردهای هوش مصنوعی است. جالب اینجا است که یک تیم بین‌المللی از محققین این حوزه، توانسته‌اند نخستین درخواست‌های ثبت اختراع کاملاً مستقل و بدون مخترع انسانی را نیز به ثبت برسانند. دنیایی را تصور کنید که هوش مصنوعی خود مخترع پتنت خواهد بود، ربات‌های هوشمند بر مبنای فناوری پتنت شده، محصول را تولید نموده و از آن بهره‌برداری نمایند!

پتنت جدید گوگل که در سال ۲۰۱۸ میلادی به ثبت رسیده و به تازگی از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا انتشار یافته است، گوشه‌هایی از فناوری جدید این شرکت برای رصد و ارزیابی حرکات چشم و بدن و نیز صدای کودک بر پایه «صدا و فیلم هوشمند» تشریح می‌کند. در صورت هرگونه علائم غیرطبیعی، این سیستم مبتنی بر ابر داده‌ها، والدین کودک را آگاه ساخته و از تبعات ناخواسته بعدی جلوگیری می‌نماید. گفتنی است، آمازون و گوگل در تلاش برای توسعه و آماده‌سازی دستیار صوتی خود برای رهگیری و نظارت هوشمند کودکان هستند که این استراتژی با توجه به رواج فراگیر گوشی‌های هوشمند در میان والدین، می‌تواند استقبال آن‌ها را به دنبال داشته باشد. آن‌ها می‌توانند فرزندان خود را در هنگامی‌که به خواب رفته‌اند، تماشا نموده و از هرگونه حرکات غیرطبیعی آن‌ها در گهواره، مانند چرخیدن مداوم ناشی از گرمای بیش‌ازحد، آگاه شوند.

لازم به ذکر است، پتنت تازه انتشار یافته گوگل، همچون هزاران پرونده پتنت دیگر این شرکت، تنها یک درخواست ثبت اختراع بوده و تجاری‌سازی آن، به مجموعه‌ای از عوامل، اعم از روند توسعه فناوری، سیاست‌های تجاری‌سازی گوگل و نیز، تقاضای بازار بستگی دارد. با این حال، چیزی که این پتنت را از سایر پتنت‌های گوگل متمایز می‌سازد، ارتباط آن با دو حوزه مورد علاقه این غول فناوری است: «خانه‌های هوشمند و فناوری‌های مرتبط با کودکان». گوگل در ماه می اعلام نموده که محصولات «Nest» و «Google Home» خود را تحت یک نام تجاری واحد، به نام «Google Nest» عرضه خواهد کرد. این محصولات، شامل دوربین‌های امنیتی، ترموستات‌ها و سیستم‌های هشدار خواهد بود. از سوی دیگر، «Verily» (بخشی از شرکت مادر «آلفابت» که بر جمع‌آوری داده‌های بهداشتی و پیشگیری از بیماری متمرکز است)، همکاری خود با یکی از برندهای مشهور پوشک نوزاد، به نام «Pampers» را برای توسعه سیستم پوشک هوشمند به نام «Lumi» آغاز نموده است. سنسورهای تعبیه شده در این پوشک، میزان رطوبت را ارزیابی نموده و داده‌های حاصل از این ارزیابی را، از طریق یک اپلیکیشن موبایل ارائه می‌دهند. مجموعه این تلاش‌های نوآورانه، نشان می‌دهد که گوگل به سختی در تلاش برای هوشمندسازی مراقبت از کودکان با استفاده از قابلیت‌های خود در فناوری هوش مصنوعی است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.