اعطای مجوز بهره‌برداری از یک فناوری پزشکی توسط ناسا
۲۶ شهریور ۱۳۹۸ اعطای مجوز بهره‌برداری از یک فناوری پزشکی توسط ناسا

ناسا به دنبال رویکردهای خاص خود در خصوص تجاری‌سازی دستاوردهای حاصل شده در نتیجه تلاش محققین این سازمان، در پی واگذاری مجوز انحصاری بهره‌برداری از یکی از پتنت‌های خود، به شرکت «Aspire MedTech» است. این موافقت‌نامه، ذیل برنامه انتقال فناوری ناسا انجام گرفته که با توجه به قوانین و محدودیت‌های مرتبط با اعطای مجوز بهره‌برداری از پتنت از سوی سازمان‌ها و نهادهای دولتی آمریکایی، افراد و شرکت‌هایی که به این توافق اعتراض دارند، می‌توانند مدارک و استنادات خود مبنی بر مخالفت با آن را ارسال نمایند.

پتنت یاد شده که در آگوست ۲۰۰۲ میلادی در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و گواهی آن نیز، در ژوئن سال ۲۰۰۸ میلادی و با شماره «US7381186» صادر گردیده است، روش و دستگاهی برای اندازه‌گیری فشار بدن در یک بافت عضلانی مشخص توصیف نموده که برای جلوگیری از سندرم خاصی به نام «Compartment Syndrome» طی عمل‌های جراحی، کاربرد دارد. این سندروم، زمانی که فشار در ماهیچه‌ها افزایش می‌یابد، شرایط دردناکی را برای بیماران به دنبال خواهد داشت که در این شرایط به دلیل فشار موجود، جریان خود کاهش یافته و در نتیجه، از تغذیه مناسب اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز، جلوگیری به عمل می‌آورد.

گفتنی است، ناسا با توجه به فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای بسیار گسترده و لزوم محافظت از نتایج این تحقیقات، سبد پتنت قدرتمندی با پتانسیل تجاری‌سازی بالا در اختیار دارد که بنا بر برنامه ویژه انتقال فناوری ناسا «NASA Technology Transfer Program»، امکان اخذ مجوز بهره‌برداری از آن‌ها و ورود به عرصه عمومی (برای مثال، واگذاری به استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا) وجود دارد. این پتنت‌ها، در حوزه‌های مختلفی، اعم از ارتباطات، الکترونیک، پزشکی و سلامت، «IT» و نرم‌افزار، ساخت، مواد، اپتیک و ... به ثبت رسیده‌اند و شرکت‌های متقاضی، می‌توانند با جستجو در میان آن‌ها و انتخاب فناوری‌های مدنظر خود، درخواست اخذ مجوز بهره‌برداری از پتنت را به این نهاد ارسال نمایند.

لازم به ذکر است که ناسا با هدف تسهیل فرآیند اعطای مجوز، یک سیستم اعطای لیسانس فناوری خودکار تحت عنوان «ATLAS» تدارک دیده است که می‌تواند به کاربران در یافتن پتنت مناسب، ارسال درخواست اخذ مجوز و پیگیری مراحل آتی، کمک نماید. با این وجود، باید این مسئله مهم را در نظر داشت که اعطای مجوز از سوی ناسا، با توجه به ماهیت دولتی این نهاد، نیازمند طی مراحل خاصی، از جمله فراخوان عمومی مبنی بر مخالفت با اعطای مجوز است که مثلاً در پتنت مورد تقاضای «Aspire MedTech»، مهلت قانونی برای ارسال مستندات مخالفت، تا تاریخ ۱۸ سپتامبر سال جاری میلادی تعیین شده است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.