سیستم پتنت در خدمت پارک‌های تفریحی «دیزنی‌لند»
۲۷ شهریور ۱۳۹۸ سیستم پتنت در خدمت پارک‌های تفریحی «دیزنی‌لند»

امروزه استفاده از سیستم پتنت برای محافظت از انواع و اقسام ابداعات و نوآوری‌ها، اعم از محصولات دارویی، فناوری‌های پیشرفته هدایت خودکار وسایط نقلیه، گونه‌های جدید گیاهی فرآوری شده و حتی برخی مدل‌های کسب‌وکار متمایز و خلاقانه، به امری رایج میان شرکت‌های فناور، نهادهای دولتی و تحقیقاتی و حتی مخترعین فردی بدل شده است. شاید تصور این‌که اسباب‌بازی‌ها و تجهیزات تفریحی مورد استفاده در پارک‌های تفریحی کودکان هم، تحت حفاظت پتنت قرار گیرند، کمی دور از ذهن باشد؛ اما استفاده فراگیر شرکت مشهور والت دیزنی «Walt Disney» از ثبت اختراع، نشان می‌دهد که نوآوری کوچک و بزرگ نمی‌شناسد. این شرکت، در آخرین پتنت خود، نوعی سیستم جدید و منحصربه‌فرد برای توقف و راه‌اندازی مجدد قایق توصیف نموده است که حرکت قایق در آب را تسریع می‌نماید. این سیستم، احتمالاً در پارک‌های تفریحی این شرکت که تحت عنوان دیزنی‌لند «Disneyland» شناخته می‌شوند، بکار گرفته می‌شود.

پتنت مذکور که اواخر فوریه سال ۲۰۱۸ میلادی به ثبت رسیده و اخیراً تحت شماره «US20190262728» از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا انتشار یافته است، یک مکانیسم جدید تحت عنوان «capturepult» را معرفی نموده که به منظور توقف و راه‌اندازی مجدد قایق‌ها، قابل استفاده است. این مکانیسم، جایگزین سیستم توقف سنتی قایق شده و سرعت عملکردی آن، چه در زمان توقف و چه در زمان حرکت را، افزایش خواهد داد.

اگرچه زمان دقیق تجاری‌سازی این فناوری مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد که با توجه به سایر پتنت‌های دیزنی برای تغییر و تحول در تجهیزات و سرگرمی‌های پارک‌های تفریحی خود، به‌کارگیری قایق‌های جدید در «دیزنی‌لند»، آن‌چنان دور نباشد. این شرکت، اخیراً پتنت‌های دیگری نیز برای پارک‌های تفریحی خود به ثبت رسانیده است که از آن جمله، می‌توان به برج تعاملی و آسانسور چرخان اشاره نمود.

لازم به ذکر است که والت دیزنی، در سال‌های اخیر از سیستم پتنت برای طیفی وسیع و متفاوت از اختراعات کودکانه‌اش استفاده نموده است. ثبت اختراعی با موضوع سپر کاپیتان آمریکا (ابرقهرمان تخیلی و محبوب کودکان) و طراحی یک شمشیر لیزری جنگ ستارگان با استفاده از لامپ‌های «LED»، از مصادیق این امر به حساب می‌آیند. این شرکت، همچنین یک سیستم منحصربه‌فرد برای تشخیص افراد بر اساس شکل و اندازه پای آن‌ها با استفاده از سنسورهای متعدد توسعه داده است که یک تجربه شخصی و جالب در اختیار مشتریان پارک‌های تفریحی دیزنی قرار می‌دهد. هنگامی‌که یک مهمان ورودی به پارک تشخیص داده می‌شود، ربات‌های رومینگ در سراسر پارک تفریحی، می‌توانند به آن‌ها با نام خودشان خوش‌آمد بگویند و حتی شخصیت‌ها، غذا و وسایل شهربازی مورد علاقه آن‌ها را پیشنهاد دهند.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day