دعوی حقوقی در صنعت نیمه‌هادی که می‌تواند به چالشی جهانی تبدیل شود!
۳۰ شهریور ۱۳۹۸ دعوی حقوقی در صنعت نیمه‌هادی که می‌تواند به چالشی جهانی تبدیل شود!

شرکت گلوبال‌فاندریز «Global Foundries»، به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در صنعت نیمه‌هادی و تولید تراشه‌های الکترونیک، در ادامه سیاست‌های تهاجمی مالکیت فکری خود، رقیب تایوانی، «TSMC» را، متهم به نقض پتنت نموده است. شکایت از «TSMC»، در آلمان و آمریکا به ثبت رسیده و با توجه به درخواست گلوبال‌فاندریز مبنی بر جلوگیری از واردات محصولات ناقض پتنت به خاک این دو کشور، پیامدهای گسترده‌ای برای کل صنعت دستگاه‌های الکترونیک مصرفی در پی خواهد داشت.

نکته جالب اینجا است که شکایت گلوبال‌فاندریز، با توجه به گستره فعالیت‌های «TSMC» و استفاده مجموعه‌ای از مشهورترین شرکت‌های فناور جهان از تراشه‌های تولیدی این شرکت، بسیاری از این شرکت‌ها، از جمله «مدیاتک»، «کوالکام»، «nVidia» و حتی برخی تولیدکنندگان محصولات مصرفی، مانند «اپل»، «گوگل»، «موتورولا»، «ایسوز» و «سیسکو» را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. گلوبال‌فاندریز، در شکایات خود که در تگزاس آمریکا و دادگاه‌های منطقه‌ای دوسلدورف و مانهایم آلمان به ثبت رسیده است، مدعی نقض ۱۶ پتنت متعلق به خود در فرآیند ساخت تراشه‌های ۷، ۱۰، ۱۲، ۱۶ و ۲۸ نانومتری «TSMC» شده و بر همین اساس، خواستار دریافت غرامت می‌باشد.

گفتنی است که گلوبال‌فاندریز، سال گذشته از چرخه رقابت‌ها برای تولید تراشه‌های کوچک ۷ نانومتری خارج شده و عملاً بازار این پردازنده‌های کوچک را به رقبای آسیایی نظیر «TSMC» و سامسونگ واگذار نموده است. در همین زمان، «AMD» نیز به‌عنوان یکی از مشتریان کلیدی گلوبال‌فاندریز، خبر از تغییر رویکرد خود در زمینه تأمین تراشه‌های ۷ نانومتری داد و سفارشات خود را به «TSMC» واگذار نمود.

با توجه به مزایای فراوان تراشه‌های کوچک‌تر به‌ویژه از نظر عملکرد و مصرف انرژی، «TSMC» طی سال‌های اخیر توانسته است فناوری تولید خود را از ۱۰ نانومتر به ۷ نانومتر ارتقاء داده و حتی تلاش‌هایی برای حرکت به سمت تراشه‌های ۵ نانومتری را آغاز نموده است. گلوبال‌فاندریز که به غالب شدن رقیب در صنعت تولید نیمه‌هادی‌ها اذعان دارد، تنها راه چاره را در طرح دعوی‌های حقوقی پتنت می‌بیند؛ جایی که در صورت موفقیت، احتمالاً بخشی از درآمدهای از دست رفته را جبران خواهد نمود. لازم به ذکر است که ریسک این استراتژی برای شرکت‌هایی مانند اپل و کوالکام نامشخص بوده، اما با توجه به دادگاه‌هایی که «گلوبال‌فاندریز» انتخاب نموده است، شاید کار برای این شرکت‌ها نیز تا حدی دشوار گردد. اپل اخیراً در دادگاه‌های آمریکا و آلمان و در پی شکایات کوالکام نیز، با مشکلات مشابهی مبنی بر ممنوعیت واردات محصولات آیفون مواجه گردید که البته با پایان چالش دو شرکت مذکور، این مشکلات نیز برطرف گشت.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.