تلاش فراگیر برزیل برای تسریع فرایند ثبت اختراع و کاهش پرونده‌های انباشته
۰۱ مهر ۱۳۹۸ تلاش فراگیر برزیل برای تسریع فرایند ثبت اختراع و کاهش پرونده‌های انباشته

سیاست‌گذاران مالکیت فکری برزیل، در راستای برنامه خود برای جان‌بخشی به سیستم ثبت اختراع این کشور، در تلاشند تا فرایند فعلی ثبت اختراع را تسریع نموده و از انباشت چشمگیر پرونده‌ها جلوگیری نمایند. هدف‌گذاری این طرح جدید، کاهش ۸۰ درصدی انباشت درخواست‌ها تا سال ۲۰۲۱ میلادی و همچنین کاهش زمان متوسط ارزیابی از ۱۱ سال به ۲ سال بوده است.

در دهه‌های گذشته، تعداد قابل‌توجهی از درخواست‌های ثبت اختراع، در انستیتو ملی مالکیت فکری برزیل «INPI» انباشته شده است که همین عامل، جذابیت سیستم پتنت این کشور را برای متقاضیان بالقوه کاهش داده است. این نهاد، با همکاری کارگروه ویژه وزارت اقتصاد، برای بهره‌وری، اشتغال و رقابت‌پذیری، مجموعه‌ای از اقدامات را تحت عنوان برنامه مبارزه با انباشت درخواست‌های ثبت اختراع تعریف نموده‌اند که می‌تواند صرفه‌جویی قابل‌توجهی در هزینه و زمان متقاضیان در پی داشته باشد.

گفتنی است که در گزارش اخیر سازمان جهانی مالکیت فکری که تحت عنوان «شاخص جهانی نوآوری ۲۰۱۹» انتشار یافته است، برزیل در بین ۱۲۹ کشور ارزیابی شده، در رده «۶۶»ام قرار گرفته که توجه به رتبه سایر کشورهای عضو «BRICS»، شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، عقب‌افتادگی این کشور را از دیگر رقبا را نشان می‌دهد. ارتباط مناسب دولت، بخش خصوصی و دانشگاه‌ها که تحت عنوان مارپیچ سه‌گانه از آن یاد می‌شود، در برزیل وجود نداشته و همین عامل، نوعی فضای عدم اطمینان برای سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تحقیق و توسعه را پدید آورده است. شایان توجه است که برزیل در مقایسه با گزارش «GII 2018»، دو پله سقوط داشته که خود تأکیدی بر این ارتباط نامناسب میان بازیگران اکوسیستم نوآوری در این کشور است.

علیرغم وضعیت به نسبت نامساعد برزیل در حوزه فناوری و نوآوری، شواهد حاکی از آن است که این کشور، در زمره کشورهایی قرار دارد که به سختی تلاش می‌کند تا نوآوری و فناوری را در صنعت و بخش‌های مختلف اقتصادی خود تسری دهد. در همین راستا، طی سال‌های اخیر این کشور برنامه‌های فراوانی برای کاهش زمان فرایند ثبت و ارزیابی درخواست‌های پتنت به اجرا درآورده است که از آن جمله، می‌توان به «استخدام و به‌کارگیری ارزیابان بیشتر»، «بهینه‌سازی و کنترل فرآیندهای داخلی»، «سیاست‌های تشویق بهره‌وری (برای مثال، ارتباط از راه دور)»، «بهبود اسکن و ذخیره‌سازی اسناد»، «اجرای طرح‌های ارزیابی سریع (مانند پتنت‌های سبز، محصولات حوزه سلامت، برنامه پایلوت شرکت‌های کوچک و متوسط، پروژه‌های PPH و ...)» و نیز، «مشارکت با انجمن‌هایی نظیر «CAS» (بخشی از انجمن شیمی آمریکا) برای بهبود ارزیابی‌های ثبت اختراع»، اشاره نمود. مجموعه این اقدامات، موجب کاهش مدت‌زمان فرایند ثبت اختراع از ۱۱.۵ سال به ۸ سال شده است که البته هنوز هم شکاف چشمگیری با زمان ۲ سال، به‌عنوان هدف نهایی دارد. دولت برزیل همچنین اقدام به تصویب یک قانون اضطراری جهت رفع مشکلات دفتر ثبت اختراع این کشور نموده است که بر مبنای آن تا سال ۲۰۲۰ میلادی، بیش از ۲۳۱۰۰۰ درخواست ثبت اختراع، بدون ارزیابی گرنت خواهند شد. این اقدام فوری که از سوی دولت با عنوان «راهکار فوق‌العاده» انجام گرفته است، شرایط جدیدی پیش روی شرکت‌های فناور برزیلی خواهد گذاشت.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.