استقبال گسترده از پتنت‌های طراحی طی یک دهه گذشته
۰۲ مهر ۱۳۹۸ استقبال گسترده از پتنت‌های طراحی طی یک دهه گذشته

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در طی یک دهه اخیر، روند ثبت پتنت‌های طراحی در آمریکا، کاملاً صعودی بوده و توجه به زیبایی‌شناسی، با افزایش قابل توجهی همراه بوده است. افزایش تمایل مشتریان به مسائل مرتبط با زیبایی‌شناسی و استفاده از محصولاتی با طراحی‌های نوین و بدیع، شرکت‌ها را تشویق نموده تا با تلاش برای ارائه طراحی‌‌های مدرن‌تر و جذاب‌تر برای محصولاتشان، حس ویژه تصاحب فناوری‌های آینده را به مشتریان تلقین نمایند.

در نتیجه این رویکرد جدید در شرکت‌های فعال در بازار جهانی کنونی، سرمایه‌گذاری‌های وسیعی نیز در زمینه طراحی محصولات جدید انجام گرفته است. همین مسئله نیز، اهمیت محافظت از این طراحی‌ها را دوچندان ساخته و اینجا است که نقطه عطفی برای استفاده بیش از پیش شرکت‌ها از پتنت‌های طراحی «Design Patent» مطرح می‌شود. شایان ذکر است که پتنت‌های طراحی، به ابتکارات و نوآوری‌های مرتبط با طراحی و ساختار یک محصول، یک طرح زینتی و ... اشاره داشته و معمولاْ بر ظاهر و نوع پیکربندی تأکید دارند.

گزارش‌های منتشر شده در خصوص درخواست‌های ثبت اختراع در آمریکا، حاکی از آن است که در طی سال‌های اخیر و پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی، روند ارائه درخواست‌های ثبت اختراع مربوط به هر دو دسته یوتیلیتی پتنت‌ها و همچنین پتنت‌های طراحی، به صورت صعودی بوده‌اند. در کنار این آمار ارزشمند، نسبت تعداد درخواست‌های پتنت‌های طراحی به کل پتنت‌های به ثبت رسیده نیز، روندی صعودی را به خود اختصاص داده که گواهی بر افزایش تمایل شرکت‌های فعال در بازار این کشور به ثبت پتنت‌های طراحی است. این مسئله، به طور ویژه پس از تصمیمات دیوان عالی آمریکا در خصوص پرونده اپل و سامسونگ در سال ۲۰۱۶ میلادی، جدی‌تر شده است. به نحوی که این نسبت در طی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ میلادی، از حدود ۶.۵ درصد، به ۷.۵ درصد افزایش داشته است.

نکته دیگر، به رویکرد جدید نسبت به مسئله نقض پتنت‌های طراحی باز می‌گردد. در گذشته تصور می‌شد که نقض یک پتنت طراحی در یک محصول خاص، به معنای جلوگیری از تولید آن محصول و یا پرداخت خسارت بابت کل آن محصول خواهد بود. پرونده اختلاف اپل و سامسونگ، این تصور را به کلی در هم ریخت. اپل مدعی بود که محصول جدید سامسونگ، مصداق نقض پتنت طراحی متعلق به این شرکت بوده و در مقابل، سامسونگ در اعتراض به این شکایت، تنها نقض بخشی از این طراحی را پذیرفت. همین عامل، موجب شد تا نقض جزئی و یا نقض کلی طراحی، به یک سرفصل جدید در دادگاه‌های پتنت مبدل شود. بدیهی است که رویکرد جدید، تحولات چشمگیری در زمینه تعیین خسارات ناشی از نقض پتنت پدید آورده است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day