بازار ۱۶ میلیارد دلاری نرم‌افزارهای مدیریت «IP» در سال ۲۰۲۵ میلادی
۱۰ مهر ۱۳۹۸ بازار ۱۶ میلیارد دلاری نرم‌افزارهای مدیریت «IP» در سال ۲۰۲۵ میلادی

با روند رو به افزایش به‌کارگیری سیستم‌های مالکیت فکری از سوی مخترعین و نوآوران و استقبال شرکت‌های فناور از ابزارهایی مانند سیستم پتنت، محصولات و نرم‌افزارهای ارائه‌دهنده مدیریت دارایی‌های فکری نیز، بازاری چشمگیر یافته‌اند. بنا بر آخرین گزارش‌ها، بازار نرم‌افزارهای مدیریت «IP» که در سال ۲۰۱۶ میلادی، برابر با ۴.۱۲۴ میلیارد دلار بوده است، با رشد سالیانه ۱۶.۹ درصدی، در سال ۲۰۲۵ میلادی به بیش از ۱۶.۵۱۹ میلیارد دلار خواهد رسید. این بازار بزرگ، از یک‌سو نشان‌دهنده استقبال بسیار خوب شرکت‌های بزرگ و کوچک از خدمات مدیریت دارایی‌های فکری و از سوی دیگر، فرصتی بی‌نظیر برای فعالان حوزه مالکیت فکری است. بدیهی است که پیشرفت فناوری‌های نوظهوری همچون هوش مصنوعی و تلفیق آن با داده‌های ثبت اختراع و سایر انواع مالکیت فکری، نقش بسزایی در رشد و توسعه این نرم‌افزارها و بهبود عملکرد آن‌ها داشته است.

در عصر حاضر که جهانی شدن و اقتصاد دانش‌بنیان، دو پارادایم کلیدی و مطرح در فضای کسب‌وکار است، کشورهای مختلف اعم از توسعه‌یافته و درحال‌توسعه، برای رشد هر چه بیشتر خود به مالکیت فکری به مثابه یک زیرساخت کلیدی توسعه می‌نگرند. در چنین شرایطی، جذب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و پویاسازی تجارت، به یک رژیم «IP» قدرتمند وابسته است و از همین رو، کشورهایی همچون چین، برای تداوم رشد اقتصادی خود، در پی ترویج نوآوری در این کشور و حفاظت از آن از طریق یک سیستم مالکیت فکری کارآمد هستند. در این میان، سیستم پتنت به‌عنوان ابزاری ارزشمند برای محافظت از اختراعات و در عین حال، کمک به تجاری‌سازی آن‌ها مطرح شده است. سازمان‌دهی سبد پتنت و مدیریت هزینه‌ها، یک وظیفه حساس و بسیار پیچیده برای شرکت‌های فناور به شمار می‌آید و از همین رو، نرم‌افزارهای مدیریت پتنت به یک گزینه مطلوب برای بسیاری از مدیران کسب‌وکار مبدل شده‌اند. استقبال از نرم‌افزارهای مدیریت پتنت به حدی است که بنا بر پیش‌بینی‌ها، تقاضا برای این محصولات طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۵ میلادی، با رشد ۲۲.۷ درصدی مواجه خواهد بود. از مهم‌ترین شرکت‌های ارائه‌دهنده محصولات نرم‌افزاری مدیریت پتنت، می‌توان به «IPfolio»، آناکوآ، «CPA Global»، پت‌اسنپ و «LexisNexis» اشاره نمود.

گفتنی است که بزرگ‌ترین چالش پیش روی بازار نرم‌افزارهای مدیریت پتنت، هزینه بالای نرم‌افزار برای سفارشی‌سازی آن در یک سازمان خاص است که می‌تواند رشد بازار را کمی محدود سازد. یکی از نقاط عطف در مبارزه با این چالش، همکاری فناورانه «Inteum» با یک سرویس تجدید اعتبار آنلاین ثبت اختراعات به نام «RenewalsDesk» است که در نتیجه آن، ابزاری یکپارچه برای مدیریت هزینه‌های تجدید اعتبار پتنت، در اختیار مشتریان قرار گرفته است. این پروژه که از ژوئن ۲۰۱۸ آغاز گردیده و به تازگی در دسترس کاربران شرکت «Inteum» قرار گرفته، هزینه‌های مرتبط با سفارشی‌سازی نرم‌افزار را تا حد بسیاری کاهش داده و مدیریت سبد پتنت شرکت‌های استفاده کننده را تسهیل می‌کند.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.