ایلان ماسک «Elon Musk»، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت مشهور تسلا، در آوریل ۲۰۱۹ مدعی شد که خودروهای تولیدی این شرکت، به زودی قادر به طی مسافت یک میلیون مایلی خواهند بود و این بدین معنا است که طول عمر باتریهای مورد استفاده در خودروهای الکتریکی تسلا، دو برابر طول عمر فعلی باتریهای این شرکت خواهد بود. یک مقاله انتشار یافته از سوی محققین دانشگاه کانادایی دالهاوسی «Dalhousie» و پتنت جدید تسلا، حاکی از آن است که این ادعا آنچنان هم دور از واقعیت نبوده و احتمالاً در آیندهای نهچندان دور، تسلا میتواند به این هدف بلندپروازانه دست یابد.
ایلان ماسک تاکنون ادعاهای عجیب و غریب زیادی مطرح نموده که اگرچه شوخی بودن برخی از آنها در همان وهله اول کاملاً مشخص است، اما کم نیستند تعداد ادعاهای این کارآفرین و فناور مشهور که با خود تحولاتی قابل توجه به همراه داشتهاند. یکی از این ادعاهای عجیب اما شدنی و تحولآفرین، طول عمر یک میلیون مایلی باتریهای تسلا است که به نظر فاصله زیادی تا بدل شدن به یک واقعیت ندارد. مقاله جدید محققین دانشگاه دالهاوسی که در ششم سپتامبر سال جاری میلادی انتشار یافته است، دقیقاً چنین باتری منحصربهفردی را توصیف نموده است. این مقاله، باتریهایی با قابلیت ۴۰۰۰ چرخه شارژ را توصیف نموده که احتمالاً میتوانند برای تاکسیها و کامیونهای خودران مفید باشند.
انتشار درخواست ثبت اختراع جدید تسلا، بلافاصله پس از انتشار مقاله یاد شده، نشان میدهد که تسلا به هیچ عنوان نمیخواهد از بازی رقابت بر سر باتریهای با دوام خارج شود. این درخواست ثبت اختراع، در آگوست سال گذشته میلادی به دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا تسلیم شده و به تازگی نیز، با شماره «US20190280334» انتشار یافته است. به نظر نمیرسد که همزمانی این دو رویداد تصادفی باشد؛ چرا که تسلا با تیم تحقیق دانشگاه مذکور، یک توافقنامه انحصاری داشته و حتی سه تن از مخترعین پتنت، از جمله جف دان «Jeff Dahn»، در زمره نویسندگان مقاله نیز قرار دارند.
قابلیت ۴۰۰۰ چرخه شارژ کامل و کاهش کمتر از ۱۰ درصدی ظرفیت طی طول عمر باتری، از ویژگیهای منحصربهفرد فناوری توصیف شده است که میتواند باتریهایی را به ارمغان آورد که طول عمری بیش از یک میلیون مایلی را در خودروهای الکتریکی خواهند داشت. همچنین در صورتیکه این باتریها به عنوان بخشی از یک سیستم ذخیرهسازی انرژی مورد استفاده قرار گیرند، طول عمر حداقل دو دههای را خواهند داشت. گفتنی است، طبق گفتههای ماسک در توییتر، باتریهای موجود در «Tesla Model 3»، در حدود ۱۵۰۰ چرخه شارژ دوام داشته که از نظر مسافتی، ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار مایل خواهد شد. احتمالاً هدفگذاری باتریهای جدید، به سمت وسایط نقلیه تجاری، بهویژه تاکسیها و کامیونها خواهد بود.
گفتنی است که در طی سالهای اخیر، تسلا به شدت در پی بهبود فناوریهای مرتبط با باتری خودروی الکتریکی، اعم از ذخیرهسازی بیشتر، کاهش زمان شارژ و افزایش طول عمر آنها بوده است. گروه تحقیقاتی تسلا، به رهبری جف دان، اخیراً پتنت دیگری نیز به ثبت رسانیدند که سلولهای باتری با طول عمر بیشتر و قیمت تمام شده کمتر را تشریح نموده است. سیستم مدیریت دینامیک برای ساخت باتریهای قابلاعتمادتر و نیز، توسعه سیستم خنککننده برای جلوگیری از افزایش دمای باتری، از دیگر تلاشهای تسلا در این زمینه محسوب میشود.