استراتژی تهاجمی شرکت‌های ژاپنی برای ثبت اختراعات مرتبط با نیمه‌هادی‌ها در کره جنوبی
۲۱ مهر ۱۳۹۸

استراتژی تهاجمی شرکت‌های ژاپنی برای ثبت اختراعات مرتبط با نیمه‌هادی‌ها در کره جنوبی

در رقابت شدید مخترعین و فناوران فعال در صنعت نیمه‌هادی، شرکت‌های ژاپنی موفق به پیشی گرفتن از رقبای کره‌ای خود شده‌اند. بنا بر گزارش اخیر انجمن وکلای ثبت اختراع کره جنوبی «KPAA» که به موضوع «نقش پتنت در تولید داخلی مواد و اجزای مبتنی بر فناوری» پرداخته است، بیش از ۶۴ درصد از پرونده‌های ثبت اختراع مرتبط با «نیمه‌هادی‌های فتورزیست» که در دفتر مالکیت فکری کره جنوبی «KIPO» به ثبت رسیده‌اند، متعلق به شرکت‌های ژاپنی است (نیمه‌هادی‌های فتوزیست، ترکیباتی هستند که حلالیت آن‌ها بر اثر برخورد با اشعه ماوراءبنفش تغییر می‌کند). این نرخ برای «پلی آمیدهای فلورین» و «هیدروژن فلوریدهای با خلوص بالا» نیز، برابر با ۲۲ و ۱۶ درصد می‌باشد.

ترکیبات فوق‌الذکر که از جولای سال گذشته میلادی تحت کنترل شدید صادرات ژاپن قرار گرفته است، مواد اصلی در روند تولید نسل جدید نیمه‌هادی‌ها در کره جنوبی به حساب می‌آیند. نکته جالب‌تر این‌که بررسی‌های «KPAA» نشان می‌دهد، نرخ ثبت اختراعات شرکت‌های ژاپنی در کره جنوبی، بسیار بالاتر از سهم شرکت‌های کره‌ای از پتنت‌های به ثبت رسیده در ژاپن است. برای مثال، سهم شرکت‌های کره‌ای در ثبت اختراعات نیمه‌هادی‌های فتورزیست در دفتر ثبت اختراع ژاپن «JPO»، تقریباً برابر با ۳.۷۵ درصد است که در مقایسه با سهم ۶۴ درصدی شرکت‌های ژاپنی در کره، بسیار ناچیز است. در زمینه فلورید هیدروژن با خلوص بالا نیز، برخلاف سهم ۱۶ درصدی شرکت‌های ژاپنی در پتنت‌های ثبت شده در کره، سهم شرکت‌های کره‌ای در پتنت‌های به ثبت رسیده در ژاپن تنها برابر با یک درصد بوده و هیچ یک از مؤسسات تحقیقاتی بزرگ کره، نظیر انستیتو تحقیقات فناوری‌های شیمیایی، دانشگاه «KAIST» و مرکز تحقیقات صنعت و دانشگاه «Yonsei»، در میان آن‌ها جای ندارند.

چو وو-جه «Cho Woo-je»، از وکلای حقوقی ثبت اختراع در کره جنوبی، با تأکید بر اختلاف فاحش فعالان ژاپنی و کره‌ای از منظر استراتژی‌های ثبت اختراع در صنعت نیمه‌هادی اظهار داشت: «این نشان‌دهنده رقابت بیشتر صنعت نیمه‌هادی در ژاپن است. همچنین می‌توان چنین دریافت که شرکت‌های ژاپنی در زمینه فعالیت‌های ثبت اختراع و به‌کارگیری این ابزار حفاظت از دارایی‌های فکری، بسیار فعال‌تر از رقبای کره‌ای خود هستند. بر اساس آخرین آمارهای انتشار یافته از سوی IP5، میزان تقاضای ثبت اختراع خارجی کشورهای ژاپن و کره جنوبی، با یک اختلاف فاحش ۳.۵ برابری مواجه بوده که این مسئله، به رویکرد تهاجمی ژاپن برای ثبت درخواست در کشورهای دیگر باز می‌گردد.»

این استراتژی تهاجمی شرکت‌های ژاپنی برای ثبت اختراع خارجی، حتی در مواردی که محصول نیز آماده عرضه نبوده و یا ممکن است در نهایت محصولی برای عرضه وجود نداشته باشد نیز، دنبال شده و این نوع رویکرد، ممکن است تبعات فراوانی برای شرکت‌های کره‌ای به همراه داشته باشد. هنگامی‌که دامنه درخواست‌های ثبت اختراع به موارد استفاده و محصولات قابل عرضه گسترده شود، هرگونه فعالیت برای تولید نهایی محصول، می‌تواند یک نقض پتنت بالقوه تلقی شده و در نتیجه محیط فعالیت شرکت‌های کره‌ای را به یک سیاه‌چاله تاریک و خطرناک بدل نماید. بر این اساس، «KPAA» در گزارش خود هشدار داده که احتمالاً در سال‌های آتی، تولیدکنندگان مواد، قطعات و تجهیزات کره جنوبی، با اختلافات حقوقی گسترده‌ای با رقبای ژاپنی خود مواجه خواهند شد. گفتنی است، ژاپن و کره جنوبی از مهم‌ترین سیستم‌های ثبت اختراع جهان بهره‌مند هستند که در سال ۲۰۱۸ میلادی، به ترتیب با ۳۱۳۵۶۷ و ۲۰۹۹۹۲ درخواست جدید، پس از چین و آمریکا در رده‌های سوم و چهارم جهان قرار گرفتند. در صنعت نیمه‌هادی نیز، شرکت‌های کره‌ای نظیر سامسونگ، از پیشگامان این صنعت به حساب می‌آیند، صنعتی که با توجه به بازار وسیع، ارزش فناوری و حساسیت بالا به سیستم پتنت، مستعد وقوع دعاوی پتنت فراوانی است.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

مخالفت اروپا با لغو موقت حقوق پتنت‌های واکسن کووید-۱۹
۳ خرداد ۱۴۰۰

مخالفت اروپا با لغو موقت حقوق پتنت‌های واکسن کووید-۱۹

در واکنش به تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر حمایت از لغو پتنت‌های مرتبط با واکسن کووید-۱۹، کمیسیون اروپا این اقدام را یک «ترفند رسانه‌ای» نامیده و با تأکید بر نقش کلیدی پتنت در افزایش نوآوری و سرمایه‌گذاری‌های تحقیق و توسعه‌ای، استفاده از مجوزهای اجباری را به‌عنوان راهکاری جایگزین پیشنهاد داده است.

دیالیز سیار با استفاده از کلیه مصنوعی یک کیلوگرمی
۴ خرداد ۱۴۰۰

دیالیز سیار با استفاده از کلیه مصنوعی یک کیلوگرمی

یک متخصص بیماری‌های کلیوی، موفق به طراحی و ساخت نوعی تجهیز پوشیدنی شده که می‌تواند به‌عنوان یک کلیه مصنوعی، فرآیند تکراری و ناخوشایند دیالیز در مراکز درمانی را به کلی حذف نماید. «ویکتور گورا»، استادیار دانشگاه «UCLA»، پس از دریافت گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، در تلاش است تا اواخر سال جاری میلادی، آزمایشات نهایی مرتبط با دستگاه جدید خود را آغاز نماید.

ولخرجی تسلا: خرید ۳ پتنت در ازای ۳ دلار!
۱ خرداد ۱۴۰۰

ولخرجی تسلا: خرید ۳ پتنت در ازای ۳ دلار!

تسلا در ادامه تلاش‌های خود برای توسعه باتری‌های خودروهای الکتریکی، تعدادی از پتنت‌های یک استارت‌آپ کوچک کانادایی را خریداری نموده است. نکته جالب در این مبادله دارایی‌های فکری، واگذاری پتنت‌های مذکور در ازای مبلغ ناچیز ۳ دلار است. البته شواهد حاکی از آن است که این معامله، بسیار گسترده‌تر بوده و احتمالاً «اسپرینگ‌پاور اینترنشنال» تحت تملک تسلا قرار گرفته است.

روند صعودی ثبت اختراع در حوزه مواد غذایی پروبیوتیک
۱۲ خرداد ۱۴۰۰

روند صعودی ثبت اختراع در حوزه مواد غذایی پروبیوتیک

تجزیه و تحلیل داده‌های ثبت اختراع، حاکی از آن است که طی یک دهه گذشته، تحقیقات در حوزه مواد غذایی و میکروب‌شناسی، از حوزه‌های مورد توجه شرکت‌های فناور و سیاست‌گذاران بسیاری از کشورها بوده است. شواهد حاکی از آن است که در یک دهه اخیر، روند کلی پتنت‌های این حوزه رو به افزایش بوده و بخش عمده این افزایش، به لطف مخترعین و فناوران چینی بوده است.

صدور مجوز باز، ابتکار جدید سیستم مالکیت فکری چین
۸ خرداد ۱۴۰۰

صدور مجوز باز، ابتکار جدید سیستم مالکیت فکری چین

بنا بر قانون جدید ثبت اختراع چین، صاحبان پتنت می‌توانند برای تسریع در فرآیند صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت، از طرح ابتکاری «صدور مجوز باز» استفاده نمایند. بر اساس این طرح، دارندگان پتنت در یک بیانیه کتبی اعلام می‌کنند که علاقه‌مندان به بهره‌برداری از فناوری پتنت شده، با مراجعه به دفتر مالکیت فکری چین و پرداخت هزینه‌های مشخص شده برای حق امتیاز، می‌توانند مجوز بهره‌برداری را دریافت نماید. این سیستم، با تسهیل گردش اطلاعات پتنت، به کاهش هزینه‌های معاملات، بهبود کارایی فرآیند صدور مجوز و نیز ارتقاء کیفیت بهره‌برداری از پتنت کمک می‌کند.

اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی و نمایش آن‌ها درون خودرو
۵ خرداد ۱۴۰۰

اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی و نمایش آن‌ها درون خودرو

خودروساز مشهور آمریکایی، در تلاش برای توسعه سیستم جدیدی است که با شناسایی و اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی، امکان به نمایش گذاشتن آن‌ها در داخل خودرو فراهم می‌کند. این نوآوری جدید فورد را می‌توان آخرین نمونه از تلاش شرکت‌های فناور برای ورود به حوزه‌های تبلیغات و استفاده از پتانسیل‌های قابل توجه این صنعت دانست. در این فناوری، با استفاده از یک دوربین، تصویری از بیلبورد گرفته شده و پس از شناسایی و تحلیل تصاویر توسط پردازنده، تبلیغات مرتبط درون خودرو به نمایش گذاشته می‌شود.