استراتژی تهاجمی شرکت‌های ژاپنی برای ثبت اختراعات مرتبط با نیمه‌هادی‌ها در کره جنوبی
۲۱ مهر ۱۳۹۸

استراتژی تهاجمی شرکت‌های ژاپنی برای ثبت اختراعات مرتبط با نیمه‌هادی‌ها در کره جنوبی

در رقابت شدید مخترعین و فناوران فعال در صنعت نیمه‌هادی، شرکت‌های ژاپنی موفق به پیشی گرفتن از رقبای کره‌ای خود شده‌اند. بنا بر گزارش اخیر انجمن وکلای ثبت اختراع کره جنوبی «KPAA» که به موضوع «نقش پتنت در تولید داخلی مواد و اجزای مبتنی بر فناوری» پرداخته است، بیش از ۶۴ درصد از پرونده‌های ثبت اختراع مرتبط با «نیمه‌هادی‌های فتورزیست» که در دفتر مالکیت فکری کره جنوبی «KIPO» به ثبت رسیده‌اند، متعلق به شرکت‌های ژاپنی است (نیمه‌هادی‌های فتوزیست، ترکیباتی هستند که حلالیت آن‌ها بر اثر برخورد با اشعه ماوراءبنفش تغییر می‌کند). این نرخ برای «پلی آمیدهای فلورین» و «هیدروژن فلوریدهای با خلوص بالا» نیز، برابر با ۲۲ و ۱۶ درصد می‌باشد.

ترکیبات فوق‌الذکر که از جولای سال گذشته میلادی تحت کنترل شدید صادرات ژاپن قرار گرفته است، مواد اصلی در روند تولید نسل جدید نیمه‌هادی‌ها در کره جنوبی به حساب می‌آیند. نکته جالب‌تر این‌که بررسی‌های «KPAA» نشان می‌دهد، نرخ ثبت اختراعات شرکت‌های ژاپنی در کره جنوبی، بسیار بالاتر از سهم شرکت‌های کره‌ای از پتنت‌های به ثبت رسیده در ژاپن است. برای مثال، سهم شرکت‌های کره‌ای در ثبت اختراعات نیمه‌هادی‌های فتورزیست در دفتر ثبت اختراع ژاپن «JPO»، تقریباً برابر با ۳.۷۵ درصد است که در مقایسه با سهم ۶۴ درصدی شرکت‌های ژاپنی در کره، بسیار ناچیز است. در زمینه فلورید هیدروژن با خلوص بالا نیز، برخلاف سهم ۱۶ درصدی شرکت‌های ژاپنی در پتنت‌های ثبت شده در کره، سهم شرکت‌های کره‌ای در پتنت‌های به ثبت رسیده در ژاپن تنها برابر با یک درصد بوده و هیچ یک از مؤسسات تحقیقاتی بزرگ کره، نظیر انستیتو تحقیقات فناوری‌های شیمیایی، دانشگاه «KAIST» و مرکز تحقیقات صنعت و دانشگاه «Yonsei»، در میان آن‌ها جای ندارند.

چو وو-جه «Cho Woo-je»، از وکلای حقوقی ثبت اختراع در کره جنوبی، با تأکید بر اختلاف فاحش فعالان ژاپنی و کره‌ای از منظر استراتژی‌های ثبت اختراع در صنعت نیمه‌هادی اظهار داشت: «این نشان‌دهنده رقابت بیشتر صنعت نیمه‌هادی در ژاپن است. همچنین می‌توان چنین دریافت که شرکت‌های ژاپنی در زمینه فعالیت‌های ثبت اختراع و به‌کارگیری این ابزار حفاظت از دارایی‌های فکری، بسیار فعال‌تر از رقبای کره‌ای خود هستند. بر اساس آخرین آمارهای انتشار یافته از سوی IP5، میزان تقاضای ثبت اختراع خارجی کشورهای ژاپن و کره جنوبی، با یک اختلاف فاحش ۳.۵ برابری مواجه بوده که این مسئله، به رویکرد تهاجمی ژاپن برای ثبت درخواست در کشورهای دیگر باز می‌گردد.»

این استراتژی تهاجمی شرکت‌های ژاپنی برای ثبت اختراع خارجی، حتی در مواردی که محصول نیز آماده عرضه نبوده و یا ممکن است در نهایت محصولی برای عرضه وجود نداشته باشد نیز، دنبال شده و این نوع رویکرد، ممکن است تبعات فراوانی برای شرکت‌های کره‌ای به همراه داشته باشد. هنگامی‌که دامنه درخواست‌های ثبت اختراع به موارد استفاده و محصولات قابل عرضه گسترده شود، هرگونه فعالیت برای تولید نهایی محصول، می‌تواند یک نقض پتنت بالقوه تلقی شده و در نتیجه محیط فعالیت شرکت‌های کره‌ای را به یک سیاه‌چاله تاریک و خطرناک بدل نماید. بر این اساس، «KPAA» در گزارش خود هشدار داده که احتمالاً در سال‌های آتی، تولیدکنندگان مواد، قطعات و تجهیزات کره جنوبی، با اختلافات حقوقی گسترده‌ای با رقبای ژاپنی خود مواجه خواهند شد. گفتنی است، ژاپن و کره جنوبی از مهم‌ترین سیستم‌های ثبت اختراع جهان بهره‌مند هستند که در سال ۲۰۱۸ میلادی، به ترتیب با ۳۱۳۵۶۷ و ۲۰۹۹۹۲ درخواست جدید، پس از چین و آمریکا در رده‌های سوم و چهارم جهان قرار گرفتند. در صنعت نیمه‌هادی نیز، شرکت‌های کره‌ای نظیر سامسونگ، از پیشگامان این صنعت به حساب می‌آیند، صنعتی که با توجه به بازار وسیع، ارزش فناوری و حساسیت بالا به سیستم پتنت، مستعد وقوع دعاوی پتنت فراوانی است.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

نتایج سومین آزمون بر خط مالکیت فکری اعلام شد
۲۴ دی ۱۳۹۹

نتایج سومین آزمون بر خط مالکیت فکری اعلام شد

مخاطبین کانون پتنت ایران، رکورد جدیدی را در سومین آزمون بر خط مالکیت فکری بر جای گذاشتند. در این آزمون که ۱۷۱ شرکت‌کننده حضور داشتند، پنج نفر موفق به پاسخ‌دهی صحیح به همه سؤالات شدند.

اختراع ۲۵۰ هزار دلاری دو نوجوان برای درخت کریسمس
۲۹ دی ۱۳۹۹

اختراع ۲۵۰ هزار دلاری دو نوجوان برای درخت کریسمس

اختراع کریسمسی دو نوجوان ۱۲ ساله، درآمدی ۲۵۰ هزار دلاری نصیب آن‌ها نموده است. «آیان» و «میکی»، راهی برای جلوگیری از زمین خوردن و شکستن تزئینات درخت کریسمس یافتند و همین ایده خلاقانه، آغازی برای کارآفرینی هیجان‌انگیز آن‌ها شد. این ایده ساده و جذاب، زمانی به ذهنشان رسید که یکی از تزئینات مورد علاقه آن‌ها، از درخت کریسمس بر روی زمین افتاد و شکست. آن‌ها به این فکر افتادند که باید برای این چالش راهکاری اندیشید؛ راهکاری که در یک سال، درآمدی ۲۵۰ هزار دلاری برای آن‌ها به دنبال داشته است.

اعطای عنوان کودک سال مجله تایم به یک مخترع ۱۵ ساله
۱۵ دی ۱۳۹۹

اعطای عنوان کودک سال مجله تایم به یک مخترع ۱۵ ساله

یک مخترع ۱۵ ساله، عنوان اولین کودک سال مجله «Time» را از آن خود نموده و تصویرش بر روی جلد این مجله مشهور قرار گرفت.

اندازه‌گیری دقیق فشارخون توسط ساعت اپل
۸ دی ۱۳۹۹

اندازه‌گیری دقیق فشارخون توسط ساعت اپل

اپل در ادامه استراتژی ایجاد کاربردهای متنوع در محصولات و حرکت به سمت سلامت دیجیتال، نوآوری جدیدی برای ساعت‌های هوشمند توسعه داده که «Apple Watch»ها به سادگی امکان اندازه‌گیری و کنترل دقیق فشارخون کاربر را خواهند داشت.

بسته‌بندی ویژه برای افزایش طول عمر محصولات کشاورزی
۹ دی ۱۳۹۹

بسته‌بندی ویژه برای افزایش طول عمر محصولات کشاورزی

«وردانت تکنولوژی»، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع جدیدی شده که مرتبط با تنظیم وضعیت محصولات کشاورزی و کنترل شرایط آن‌ها در کل فرایند برداشت تا عرضه به مصرف‌کننده است.

تلاش‌ اپل برای توسعه یک موتور جستجوی اختصاصی
۲۳ دی ۱۳۹۹

تلاش‌ اپل برای توسعه یک موتور جستجوی اختصاصی

اپل در تلاش است تا با توسعه یک موتور جستجوی اختصاصی، پا در کفش بزرگانی همچون گوگل کند. ثبت اختراع جدید این شرکت که به تازگی گواهی آن توسط دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا صادر گردیده، حاکی از عزم جدی این غول فناور برای ورود به حوزه جستجوی وب است.